Lähes 9 kuukautta sitten pystyin kakistamaan ulos tässä blogikirjoituksessa tuntemukseni siitä, kun korona iski tähän yritykseen. Vain muutama päivä tuon tekstin julkaisun jälkeen saimme Business Finlandilta hakemamme koronatuen, aiheena tietysti uuden liiketoiminnan kehittäminen. Bloggasin myös siitä.
Kotiseudulleni uskollisena voin todeta, että paljon on vettä virrannut Aurajoen alajuoksussa sen jälkeen. Alamme lähestyä H-hetkeä, eli koronatuen avulla kehittämämme kokonaan uuden liiketoiminnan ulos ponnistamista.
Uuden liiketoiminnan kehittäminen
Eminen uusi liiketoiminta koskee kansainvälistä toimintaympäristöä ja palvelu tarjotaan verkossa. Itsenäisistä verkkokursseista alunperin lähtenyt ajatus on tämän vuoden aikana jalostunut aika lailla. Siinä mielessä korona oli kierolla tapaa onnen kantamoinen meille. Kun perustyö keväällä ajoi seinään satalasissa ja jouduin osa-aikaisesti lomauttamaan koko tiimin, minulle jäi aikaa syventyä perusteellisemmin verkkobisneksen perusteisiin.
Aika nopeasti tulin tietoiseksi siitä, miten vähäinen käsitys minulla olikaan verkossa opettamisen bisnespotentiaalista.
Suunnitelmat menivät uusiksi.
Irrallisista ”parista verkkokurssista”, vaikkakin laajasta, jalostui ”MEB-flix”, eli modernin employer brandingin Netflix, jossa vuosimaksua vastaan voi lunastaa itselleen opiskelukäyttöoikeuden kasvavaan englanninkieliseen luento- ja kurssisisältökirjastoon.
Talent Marketing School -nimellä lanseerattava verkkooppimispalvelu keskittyy siirtämään Eminen osaamista osaajamarkkinoinnin tekijöille ja tuleville ammattilaisille ”yhden laajemman verkkokurssin hintaan” per vuosi.
Talent Marketing School tuleville osaajamarkkinoinnin ammattilaisille
Osaajamarkkinointi, eli rekrytointia koskeva markkinointiviestintä, työyhteisön sisäinen viestintä, työnantajakuvan kehittämistä koskeva markkinointi ja viestintä sekä varsinainen työnantajabrändin rakentaminen muodostavat yhdessä uuden osaamisalueen yritysten markkinointi- ja viestintäosaamisen alle. B2B ja B2C saavat kaverikseen B(H)2T:n.
Business Human to Talent -markkinointi on kovassa nousussa. Yhä useampi kasvuyritys maailmalla on jo palkannut tai etsii parhaillaan osaajamarkkinointiin keskittyvää osaajaa. Uskomme täällä Eminessä vahvasti, että osaajamarkkinointi tulee nousemaan markkinoinnista ja viestinnästä kiinnostuneiden keskuudessa erittäin kysytyksi ammatiksi ja jopa urapoluksi.
Toistaiseksi ja tietääkseni missään ei voi vielä opiskella osaajamarkkinointia kokonaisuutena vaikka yksittäisiä verkkokursseja ja osaamista kehittäviä työpajoja on toki tullut kv-markkinoille tämän vuoden aikana jo muutamia. Ja tullee lisää. Ja hyvä niin!
Seuraa Talent Marketing Schoolia koskevaa viestintää englanninkielisillä nettisivuillamme >>
Mikä on osaajamarkkinoinnin ammattilainen?
Osaajamarkkinoinnin ammattilainen tekee samaa yritykselle työnantajana, yksittäisille työpaikoille sekä yrityksen tarjoamille uramahdollisuuksille mitä yrityksen markkinointi tekee yrityksen tuotteille ja palveluille.
Toisin sanoen, hänen tehtävänään on jakaa yrityksen työnantajasanomaa tietoisuuden rakentamiseksi, kysynnän kasvattamiseksi sekä konvertoidakseen osaajayleisöjä yrityksen rekrytoinnin prospekteiksi, liideiksi ja työnhakijoiksi.
Ammattimaisuus edellyttää ajantasaista käsitystä siitä, mikä on kulloinkin oikea strateginen valinta, mitä keinoja resursseilla kannattaa hankkia, miltä onnistuminen näyttää, ja koska työhön satsaaminen on kääntynyt palauttamaan arvoa yritykseen takaisin.
Kuten missä tahansa työssä ammattilainen valitsee työkalusalkustaan sopivimmat ja ajantasaisimmat välineet ongelman poistamiseksi, tarpeen ratkaisemiseksi ja arvon tuottamiseksi.
Osaajamarkkinoinnin kokonaisuutta ajatellen paljon on opittavaa ja tieto on sirpaleina maailmalla. Eminen Talent Marketing School kokoaa olennaisen osaamisen ja ymmärryksen perustasolta jalostetumpaan osaamiseen yhden ”verkkokoulun” sisään.
Lue ”What is professional talent marketing?” englanninkielisestä blogistamme >>
Mitä Talent Marketing School:ssa voi opiskella?
Valitsen Talent Marketing Schooliin sellaisia aiheita opiskeltavaksi, joita pidän itse tärkeintä osaajamarkkinoinnin ammattilaisiksi pyrkiville ymmärtää, sisäistää ja oppia.
Kyse ei ole siksi pelkästään siitä, miten kirjoitetaan työpaikkailmoitus, mitä yrityksen urasivuilla pitäisi lukea tai miten sosiaalista mediaa kannattaa käyttää rekrytointimarkkinoinnissa. Kyse on siitä, miten osaajamarkkinoinnilla palvellaan parhaiten yritystä, ja erityisesti kasvuyritystä. Joskus parempi keino on nopeasti tulosta tuottava keino. Toisinaan taas todellinen arvo syntyy pitkäjänteisellä tekemisellä. Osaajamarkkinoinnin ammattilainen osaa valita aina oikean keinon.
Minusta osaajamarkkinoinnin ammattilaisen tulee myös ymmärtää varsinaisen markkinoinnin ja viestinnän tekemisen rinnalla sekä osaajayleisöä ja sen käyttäytymistä, yrityksen liiketoimintaa, toimintaympäristöä ja kilpailukenttää, yrityksen työntekijäkokemuksia, johtamis- ja toimintakulttuuria että yrityksen strategiaa. Kun puhutaan yleisöön vaikuttamisesta, puhutaan myös vaikuttamisen tieteestä. Näkisin, että tätä kaikkea Talent Marketing Schoolissa tullaan tarjoilemaan.
Kaikkea ei tarvitse kuitenkaan oppia ”ensimmäisellä vuosikurssilla”.
Jos jotain olen itse oppinut ahkerana verkkokurssiopiskelijana, liika tieto kerralla tarjoiltuna hukuttaa. Siksi Talent Marketing Schoolissa ei julkaista heti kaikkia mahdollisia kursseja ja luentoja. TMS:n kirjasto kasvaa ja laajenee tasaiseen tahtiin jokaisen vuoden aikana.