Onko teillä suunnitteilla rekrytointimarkkinoinnin strategia?
Pohditteko, mitä sen pitäisi sisältää ja miten rekrytointimarkkinoinnin strategia tehdään?
Vaikuttava rekrytointimarkkinointi vaikuttaa yksittäisen rekrytointiprosessin lisäksi myös seuraaviin rekrytointiprosesseihin. Strategisesti suunniteltuna ja systemaattisesti toteutettuna rekrytointimarkkinointi tukee paljon rekrytoivan organisaation rekrytointionnistumista. Strategisesti suunniteltu rekrytointimarkkinointi on myös tuottavampaa kuin sattumanvarainen.
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käydään läpi rekrytointimarkkinointia strategisella tasolla. Jakson lopussa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg käy läpi 7 askelta vaikuttavamman rekrytointimarkkinointistrategian haltuunottoon.
Mikä rekrytointimarkkinoinnin strategia on?
Rekrytointimarkkinoinnin strategia on markkinointistrategia, ei rekrytointistrategia. Se ei siis ota kantaa siihen, miten yritys käsittelee vastaanottamansa hakemukset, mitä haastatteluissa kysytään ja kuinka monta kierrosta tarvitaan ennen kuin rekrytointipäätös voidaan tehdä.
Rekrytointimarkkinoinnin strategia kertoo sen sijaan, minkälaisia markkinointitoimenpiteitä yritys tekee ja missä medioissa tukeakseen rekrytointionnistumista. Vaikuttava rekrytointimarkkinointi ottaa kantaa myös prosessiaikaiseen rekrytointiviestintään: miten ja mitä viestimme hakijoille jokaisen prosessin eri vaiheissa pitääksemme heidät lämpiminä juuri meidän prosessillemme ja tuottaaksemme heille työnantajakuvaamme positiivisesti vaikuttavia hakijakokemuksia.
Mitä eroa on rekrytointimarkkinoinnin strategialla ja työnantajabrändistrategialla?
Nämä kaksi strategiaa voivat olla erilliset tai toisiinsa linkittyneet riippuen ihan yrityksen strategisista painotuksista ja missä yksikössä näistä kannetaan vastuuta.
Työnantajabrändistrategian tavoitteena on erottautua kilpailukentästä omanlaisena organisaationa. Vaikuttava Työnantajabrändi kertoo, miksi yritys on olemassa, miten yrityksessä on tapana asiakaslupausta lunastaa ja mitä mieltä yrityksen työntekijät tästä ovat.
Työnantajabrändin yleisöä ovat yrityksen sisäinen yleisö, eli henkilöstö ja johto sekä yrityksen ulkopuolinen yleisö, eli entiset työntekijät, nykyiset työnhakijat ja ne ideaalit työnhakijat.
Rekrytointimarkkinoinnin strategian tavoitteena on saada ideaalit työnhakijat tietoisiksi yrityksestä potentiaalisena työpaikkana ja työyhteisönä, ja kuljettaa heitä hakijanpolulla tietoisuuden syntymisestä kohti konversiota, eli hakemuksen jättämistä.
Mikäli yritys on kovasti aktiivinen rekrytoija, eikä sen resurssit riitä kaikenlaiseen markkinointiin, voi olla fiksumpaa keskittyä monipuoliseen rekrytointimarkkinointiin, joka kyllä tukee myös työnantajakuvan rakentamisessa.
Yritysten, kuten rekrytointiyritysten ja henkilöstövuokrausyritysten kannattaa sen sijaan tehdä nimenomaan strategista rekrytointimarkkinointia, koska keskittyminen oman työnantajabrändin rakentamiseen ei edesauta asiakkaiden rekrytoinneissa onnistumista.
Jakson sisältö
- Mitä tietoa rekrytointimarkkinoinnin strategian määrittämiseen tarvitaan minimissään
- Hakijapolun rooli rekrytointimarkkinoinnin strategian määrittämisessä
- Mitä eroa on rekrytointimarkkinoinnin strategialla ja työnantajabrändistrategialla
- Sosiaalinen media rekrytointimarkkinoinnin kanavana
- Henkilöstö rekrytointimarkkinoinnin kanavana
- Verkostot, eli puolesta puhujat kanavana
- Oma talent-yhteisö kanavana
- Ammattikohtaiset intressiryhmät kanavana
- Hyvä rekrytointimarkkinoinnin strategia koskee koko hakijapolkua
- Rekrytointiprosessiaikainen viestintä ja sen rooli
- 7 askelta strategisen rekrytointimarkkinoinnin haltuunottoon
Kuuntele jakso
Kuuntele Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa
Jakson kesto: 33:38 min
Jaksossa mainitut linkit
Inbound rekrytointia koskevat podcast-jaksot: Jakso 55 | Jakso 56
Mikä on hakijan polku ja mistä hakijakokemukset syntyvät >>
Työntekijälähettilyys vol. 2 – työntekijälähettilyyden uusi aalto >>
Lataa Hakijan polku sähköpostiosoitettasi vastaan >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.
@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.