Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

PR eli Public Relations tarkoittaa tiedotus- ja suhdetoimintaa. Se on yksi yritysviestinnän keino. Kun yritys hyödyntää “peeärrää”, se käyttää viestintää vaikuttaakseen yleisönsä ja sidosryhmiensä mielikuviin, käsityksiin ja asenteisiin, ja ylläpitääkseen omaa positiivista mainettaan yleisönsä keskuudessa.

Kuulostaako tutulta?

Vaikuttava Työnantajabrändi pyrkii metodina tismalleen samaan. Siksi tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa esitellään PR viestinnän keinona työnantajakuvan kehittäjille.

Osaajamarkkinointi tulee olemaan jo lähivuosina kokonaan oma ammattikuntansa liiketoimintayksikkönsä. Olen siitä aivan varma. 

Mikäli osaajamarkkinointi kiinnostaa sinua ammattina ja urana, on tärkeää laajentaa ymmärrystäsi erilaisista markkinointiviestinnän keinoista. Mitä paremmin tunnet koko repertuaarin, sitä paremmin osaat valita aina parhaimman keinon.

Mitä PR on?

Kun yritys haluaa vaikuttaa siihen, mitä yrityksen sidosryhmät ajattelevat yrityksestä, se voi hyödyntää PR:ää. Tämän markkinointiviestinnän keinon tavoitteena on vaikuttaa ja kehittää yrityksen ja sen sidosryhmien välisiä suhteita.

PR:n historiaa >>

Public Relations sopii erinomaisesti myös työnantajakuvan kehittämiseen. Onhan työnantajakuvan kehittämisessä kyse nimenomaan samasta tavoitteesta:

  • haluamme kasvattaa kohdeyleisömme tietoisuutta meistä
  • haluamme vaikuttaa siihen, mitä mielikuvia ja käsityksiä kohderyhmillämme on meistä työnantajana ja työpaikkana
  • haluamme vaikuttaa yrityksemme ja kohderyhmämme välisiin suhteisiin positiivisella tavalla

PR on mielestäni myös ajankohtaisempaa kuin koskaan. Kun teemme “peeärrää”, käytämme viestintää strategisena keinona vaikuttaaksemme kohdeyleisömme näkemyksiin, kokemuksiin, mielikuviin ja mielipiteisiin meistä työnantajana ja työpaikkana.

Miten PR ja markkinointi tai mainostaminen eroavat toisistaan?

 Ehkä yksinkertaisin tapa ilmaista PR:n, markkinoinnin ja mainostamisen välisen keskeinen ero on:

  • Markkinoinnin ja mainonnan tehtävänä on edistää myyntiä, tai meidän tapauksessa rekrytointia.
    • Viestin perille saamisesta joudumme tyypillisesti maksamaan mainosrahaa.
    • Viestin sisältö on meidän omia argumenttejamme siitä, miksi markkinoimamme ja mainostamamme asia on “mukamas niin hyvä, että kannattaa kiinnostua”. 
    • Pääasiallisena tavoitteena on eurot, ja meidän tapauksessa työhakemukset.
  • Public Relationsin tehtävänä on edesauttaa myyntiä, eli meidän tapauksessa rekrytointia siten, että yleisömme alkaa suosittelemaan ja puhumaan puolestamme.
    • Viesteistämme tulee uskottavampia, kun niitä jakavat omin sanoin ja omiin kokemuksiinsa perustuen muut ihmiset kuin me (yrityksen edustajat) itse.
    • Pääasiallisena tavoitteena on sitoutunut yleisö, liiketoimintaa edesauttavat sidosryhmät ja vetovoimainen maine.

Kun homman hoitaa oikein, näiden seurauksena yritykselle voi muodostua brändi. Kun halutaan rakentaa brändi, esimerkiksi työnantajabrändi, eli employer brand, hyödynnetään esimerkiksi juuri näitä “markkinointimixin” keinoja – PR:ää, markkinointia ja mainostamista – brändin synnyttämisessä. 

[teema-artikkeli jatkuu alla]

Kuuntele jakso Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastista

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa

Jakson kesto: 37:15 min

Jakson sisältö:

  • Mitä PR tarkoittaa?
  • Mitä eroa on tiedottamisella, PR:llä ja markkinoinnilla?
  • Mitä eroa on sidosryhmillä ja kohdeyleisöllä?
  • Mitä PR tarkoittaa HR-markkinoinnin tekijöille?
  • Vaikuttajamarkkinointi, työntekijälähettilyys ja PR ovat itse asiassa todella lähellä toisiaan..

Työntekijälähettiläs-ohjelmista vastaavat! Kannattaa tutustua vaikuttajamarkkinoinnin etiikkaan, sillä työntekijälähettilyys on hyvin lähellä vaikuttajamarkkinointia. Esimerkiksi tämä juttu Blogietiikka.fi -sivustolla on huomionarvoinen luettava: Kaupallinen yhteistyö ei edellytä rahallista korvausta >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.