Olemme tilanteessa, jossa informaatiota, materiaalia ja sisältöjä tulee tuutin täydeltä. Sosiaalisen median presenssiä täytyy kynsin hampain ylläpitää, netissä tulee näkyvä ja asiantuntijana erottua, jotta hartaasti rakennettu näkyvyys ja tavoittavuus ei romahda. Mutta miten sen teet, kun kaikki muutkin ovat samalla hiekkalaatikolla?
Takana ei ole mitään maagista jujua. Tai mikäli sellaista suunnittelet, unohda, sillä #gate’t, meemit ja muut viraali-ilmiöt syntyvät usein sattumalta. Sitä ei kannata jäädä odottelemaan, vaan keskittyä laadukkaaseen tekemiseen. Ja sanon nimenomaan tekemiseen, sillä some on hetkeen tarttumista ja mahdollisuuksien hyödyntämistä, ei pitkäaikasta suunnittelua ja prosesseja.
5 TOP OF MIND -vinkkiä yritykselle
#1 It’s all about the feed
Harva enää visiteeraa yritysten profiileissa, koska niitä on niin paljon –
seuraamme oikeasti satoja profiileja ja sivuja, kuka muistaa sinut jos et näy feedissä?
Tässä vaiheessa näkyvyyden eteen tehty työ ja taito (sekä raha) astuvat kuvaan. Tarjoa relevanttia ja laadukasta sisältöä, käytä tarvittaessa mainosrahaa (sosiaalisen median mainostus on erittäin tehokasta kohdennettavuutensa ja mitattavuutensa ansiosta), ja ole kartalla mistä puhutaan. Älä jätä tilejä ja profiileja leijumaan, mikäli toiminta jossain mediassa ei ota tuulta alleen. Eli: Valitse vain muutama pääkanava, joissa toimit joka viikko.
#2 Tuota uutta sisältöä ja julkaise säännöllisesti
Blogi on erinomainen tapa kertoa mitä teille kuuluu, minkä teemojen parissa teette töitä ja mitä kulisseissa tapahtuu. Sisällöt toimivat erinomaisesti jaettuna sosiaaliseen mediaan sekä nostavat näkyvyyttä hakukoneissa. Niistä saa myös jutun juurta uutiskirjeeseen, minkä käyttämistä suosittelen lämpimästi. Parhaimmillaan hyvä uutiskirje tuo kuukausittain kahmalokaupalla sisältösi kuluttajia ja lämpimiä liidejä.
#3 Ole itse aktiivinen, jotta sinun luo osataan (ja halutaan) tulla
Verkko on sosiaalinen. Yhteisöt rakentuvat teemojen ja kiinnostuksen kohteiden ympärille. Tunnista siis, miten toimintasi linkittyy isompaan kokonaisuuteen, ja saatat löytää aktiivisen kohderyhmäsi. Olemalla itse aktiivinen tuot paitsi liikennettä omiin medioihisi, saat suoran yhteyden ihmisiin. Muista myös antaa: kiitosta, kunniaa ja jakoja muiden sisällöille. Vasta sitten voit ottaa: pyydä kommenttia, mielipidettä tai kutsu tutustumaan omaan sisältöösi.
#4 Osu oleelliseen ja luo konteksti
Miten viestisi osuu kohderyhmän tarpeisiin ja elämään? Oli agendasi sitten houkutella osaajia tai kertoa palveluistanne, mielenkiintoinen ja erottuva sisältö on ainoa tapa vaikuttaa. Tarvitset siis esimerkiksi rekryilmoituksesi tueksi yrityksen maailman avattuna, jolloin ilmoittelu ei jää irralliseksi. Tarinat ja ihmiset sytyttävät eloa yrityksiin. Tuo ne siis esille. #yrityskulttuuri #työntekijäkokemus
#5 Sisältö- ja jakelusuunnitelma
Okei, pieni prosessi voi olla hyväksi. Lähinnä siksi, että ajattelu ja toiminta tulee tutuksi. Ketju lähtee karkeasti tästä: Mikä on yrityksen tavoite? Millaisia kohderyhmään kuuluvat ihmiset ovat, ja missä ja minkä parissa he viettävät aikansa? Millaiseen sisältöön he reagoivat? Millaista sisältöä he tarvitsevat päätöstensä tueksi? Tästä lähtee polku sisällöntuotantoon.
Sisältöä ei kannata pantata yrityksen nettisivuilla, sinne ei kukaan eksy sitä etsimään, mikäli et kerro siitä oikeissa paikoissa ja tarpeeksi tehokkaasti.
Suunnittele käyttämiesi kanavien mukaan, missä ja miten jaat viestiäsi. Yrityksen kanavien lisäksi sitouta henkilöstö mukaan jakamaan ja tuottamaan sisältöä. Ihminen on aina kiinnostavampi kuin yritys.
Tämä tuntui ihan pintaraapaisulta aiheeseen, josta syvenee monia eri polkuja. Haluatko tarkempaa tietoa jostain näistä osa-alueista, tai apua top of mind -näkyvyyteen? Kommentoi tähän kirjoitukseen tai tule juttusille somessa, esimerkiksi Twitterissä @marikalindstrom, niin avaan näitä teemoja lisää.
>> Käy seuraavaksi lukemassa, mitkä some-kanavat säkenöivät vuonna 2016