HR-markkinointi somessa valtavassa muutospaineessa – Podcast #96

HR-markkinointi somessa valtavassa muutospaineessa – Podcast #96

HR-markkinointi somessa valtavassa muutospaineessa – Podcast #96

HR-markkinointi somessa valtavassa muutospaineessa? Mitä on tapahtumassa?

Sosiaalisten medioiden keskinäiset valtasuhteet ovat muuttuneet kuluneiden 12 kuukauden aikana merkittävästi. Suurin muutos on suunnassa, jota kohti voimat ovat kääntyneet. Ne yritykset, jotka reagoivat nyt muutoksen ennusmerkkeihin, tulevat hyötymään muutoksesta eniten.

Vaikuttavuutta on nimittäin merkittävästi vaikeampaa rakentaa kovassa kilpailussa. Juuri tästä syystä myös HR-markkinointi on tänä päivänä todella paljon vaikeampaa kuin vielä pari-kolme vuotta sitten. 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa tarkastellaan, miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2019 vuodentakaisten algoritmi-uudistusten jälkimainingeissa. Mikä on muuttunut? Mikä toimii, mikä ei. Mitä ennusmerkit kertovat meille siitä, mihin resurssit kannattaa kohdentaa, ja miksi? Miksi HR-markkinointi somessa on valtavassa muutospaineessa?

Asiaa tarkastellaan tässä podcastissa tietysti HR-markkinoinnin trendilasit silmillämme. Tarkastelussa on käytetty apuna kolmea eri sosiaalisen median tilaa koskevaa raporttia maailmalta (linkit raportteihin tämän jutun lopussa).

On tärkeää huomioida, että raporttien näkemykset pohjautuvat somemarkkinointia tekevien kokemuksiin ja mielipiteisiin, ei osaajayleisön käyttäytymiseen ja mielipiteisiin. 

Toisaalta, on myös tärkeää kuunnella markkinoijien mielipidettä, sillä valistuneimmat markkinoijat ovat muodostaneet mielipiteensä nimenomaan yleisön käyttäytymisen perusteella. Eli he eivät käytä eurojaan tai dollareitaan enää siellä, mistä heidän tavoittelemansa yleisö on kadonnut. Tähän perustuvat myös omat suositukseni. Seuraan kuluttaja- ja osaajakäyttäytymisen muutosta ja siitä kertovia ennusmerkkejä, ja perustan näkemykseni laskukaavaan 1+1. Paras vaikutus rakennettaan menemällä etukenossa sinne, minne muut eivät ole vielä menneet. Tämä on se malli, jota me täällä Eminessä suosittelemme, jonka mukaan itsekin toimimme ja jonka perusteella ohjastamme ja opastamme.

HR-markkinointi somessa valtavassa muutospaineessa

Jo hetken on näyttänyt vahvasti siltä, että kuumimmat sosiaaliset mediat työnantajabrändin rakentamiseen ovat erityisesti Instagram ja Linkedin

Instagramin voittokulkua on voitu seurata jo parin vuoden ajan. Linkedin on viime aikoina hyötynyt muiden sosiaalisten medioiden mokailuista ja muutoksista käytännössä tekemättä itse juuri mitään. Se, miten Linkedinistä saa parhaimman hyödyn irti ei kuitenkaan tapahdu yritystileissä, ryhmissä eikä työpaikkailmoituksissa. 

Facebookin voittokulku suosituimpana sosiaalisena mediana on lähtenyt laskusuuntaan. Vaikka markkinoijat pitävät Facebookia edelleen tärkeimänä markkinoinnin sosiaalisena mediana, ero seuraaviin on kaventunut. Ja kun seuraavien suosio on markkinoijien mukaan kasvamassa, Facebookin on laskemassa. Näyttää vahvasti siltä, että markkinointi on siirtymässä enenevissä määrin Instagramiin, Linkediniin ja Youtubeen ja vähenemässä Facebookissa.

Social Media Examiner uumoilee, että parin vuoden päästä Facebook-markkinointi olisi niin kallista, että vain maailman suurimmilla brändeillä olisi siihen varaa. On siis syytä alkaa muuttamaan some-strategioita, erityisesti (Vaikuttavan) työnantajabrändin rakentamisen suhteen, sillä toisin kuin rekrytointikampanjat, employer branding on maratoni ja sen todellinen vaikuttavuus syntyy ja vahvistuu systemaattisen tekemisen myötä ajan kanssa.

Laskusuunnassa: Facebook

Facebookin osalta on syytä erottaa toisistaan yritystili ja yksityiskäyttäjien uutisvirta sekä mainostyökalu. Vuoden takainen algoritmi-uudistus koski nimenomaan uutisvirrassa näkyviä sisältöjä. Algoritmi vaikeutti merkittävästi yritystilien orgaanista näkyvyyttä yksityiskäyttäjien uutisvirrassa. Käsittelin tätä asiaa Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksoissa:

Jakso 36: “HR-markkinointi ja Facebookin uutisvirta-muutos”

Jakso 37: “HR-markkinointi Facebookissa vuonna 2018”

Jakso 38: “HR, selviydy voittajana Facebook-muutoksissa”

Vuoden takaisten muutosten jälkeen Facebook on jatkanut algoritminsä rukkaamista yrityskäyttäjille epäedulliseen suuntaan:

  • Algoritmit eivät enää tue orgaanista videomarkkinointia (live-lähetykset mukaanlukien) Facebookissa. 
  • Yksityiskäyttäjien uutisvirtaan alkaa olla mahdotonta päästä. 
  • Mainostyökalu on vielä toistaiseksi paras mainostyökalu, sillä se tarjoaa sekä laajan Audience Networkin että mahdollisuuden uudelleen markkinointiin Facebook pixelin avulla.
    • Sanottakoon kuitenkin, että Facebook on hiljattain uutisoinut antavansa käyttäjille mahdollisuuden estää pixelin tekemän “träkkäämisen”, joka poistaa koko uudelleenmarkkinointia koskevat mahdollisuudet Facebook-markkinoijan työkalupakista.  
  • Uutisvirtamuutosten vuoksi oli selvää, että maksullisen markkinoinnin (mainostamisen) hinta Facebookissa lähtee nousuun. Toisaalta se ei tullut yllätyksenä. Mitä useampi joutuu maksamaan näkyvyydestä, sitä kalliimmaksi näkyvyyden ostaminen tulee.
    • Siksi Facebook-mainonnan oikeaoppinen tekeminen on korostunut. Jos et tiedä, miten mainostuyökalua käytetään, maksat mainoksista enemmän kuin ne mainostajat, jotka taitavat Facebook-mainonnan. Ja on hyvin todennäköistä, ettei mainoksesi ole korkeammasta hinnastakaan huolimatta tuottavia.

(osio jatkuu Podcast-jakson kuuntelulinkkien ja Jakson sisältö -osion alla)

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopillaSoundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 41:38 min

Jakson sisältö

  • Mikä on Facebookin, Instagramin, Twitterin, Linkedinin ja Youtuben tila vuonna 2019
  • Missä on eniten kuhinaa, mistä yleisö on kadonnut
  • Minne ihmiset ovat menneet
  • Minkälainen sisältö toimii nykyään parhaiten
  • Yritysten somemarkkinoijien kokemat haasteet
  • Miksi vaikuttajamarkkinointi on nyt niin suosittua ja mihin sen teho perustuu
  • Susannan & Eminen HR-markkinointi -suositukset 

(jatkuu)

Kiinnostus romahtanut: Twitter

  • Twitter on menettänyt alkuperäisen uutismedia-luonteensa kokonaan.
    • Markkinoijat kritisoivat Twitterin vallannutta trendiä, jossa keskitytään “tyhjänpäiväisiin julkaisuihin” ja nokkeluudesta kisaamiseen.
    • Uutisvirrasta on tullut spämmibotti
  • Twitterin mainostyökalu ei ole myöskään kehittynyt lainkaan sille tasolle, mihin some-mainostajat ovat tottunet Facebookissa. Twitter-mainonta on kalliimpaa, mutta silti melkoisesti epätarkempaa. Uutisvirrassa ei näy enää juuri muuta kuin tyhjänpäiväisiä nokkeluuksia ja täysin epäolennaisia mainoksia. Sellainen on saanut käyttäjät siirtymään muualle.

Vahva suosikki: Instagram

  • Instagram on tehnyt vahvaa nousuaan jo muutaman vuoden ajan.
    • Tätä on tukenut sosiaalisen median vallannut sisältötulva, jonka vuoksi olemme alkaneet etsiä helpommin kulutettavaa sisältöä. Valokuvat edustavat nimenomaan sitä.
  • Instagram on nyt todella kuuma, ja tämä tarkoittaa myös sitä, että Facebook (yhtiö) on panostanut ja jatkaa Instagram-panostustaan.
  • Käyttämisessä ja Instagram-kuluttamisessa on kuitenkin tapahtunut melkoisia muutoksia:
    • Kaikki katseet ovat siirtyneet Stories-sisältöön, itse profiiliin (uutisvirrassa näkyvät “pysyvät kuvat ja videot”) julkaistu sisältö on julkaisusykliltään harventunut ja siihen kohdistunut laatu kasvanut.
    • Toisin sanoen, Instagramissa ei todella pärjää enää tuhruisilla kännykkäkuvilla. Visuaalisuus, efektit ja “taiteellinen” silmä ovat nyt se juttu.
    • Mikäli teillä julkaistaan Instagrm-tilille mitä sattuu ilman selkeää suunnitelmaa ja tarinaa, tilinne ei tule hyötymään Instagramin mahdollisuuksista.
  • Markkinoijien mukaan Stories-mainonta on nyt todella tehokasta.

Kuuma nousija: Linkedin

  • Alustava data nostaa Linkediniin julkaistujen natiivivideoiden huikean potentiaalinen esille.
  • Viime vuotisten kasvukipujen (turhanpäiväisten jorina -julkaisujen) jälkeen me suomalaiset olemme oppineet keskustelemaan asiallisesti ja kiinnostavasti Linkedinissä.
    • Näyttää muuten siltä, että se turhanpäiväinen jorina siirtyi Twitteriin!
  • Hyvien Linkedin-julkaisujen tavoittavuus on kasvanut merkittävästi. 
    • + 10 000 henkilön tavoittavuus on jopa globaalissa mittakaavassa vaikeaa puhumattakaan + 20 000.
    • Mutta näihin pääsee suomenkieliselläkin julkaisulla, jos se on kiinnostavaa, omalle yleisölle relevanttia ja keskustelua herättävää.
  • Sen sijaan pelkät linkkijulkaisut (esimerkiksi työpaikkailmoitusten edelleen jakelu) ei ole lainkaan tehokasta.
  • Sama koskee ryhmiä. Harvalla suomalaisella ryhmällä on mitään tehoa.
    • Mutta otaksuntani on, että Linkedinin on pakko tehdä ryhmille jotain, sillä Facebook on kohdentamassa paukkunsa Facebook-ryhmiin. Mikäli Linkedin ei aio palauttaa ryhmiensä vaikuttavuutta vihdoin monen, monen vuoden jälkeen, se tulee menettämään paljon käyttäjäpotentiaaliaan.
  • Haastavinta Linkedinissä on HR-markkinoinnin näkövinkkelistä seuraavat asiat:
    • Maksuttomilla yritysprofiileilla ei ole edelleenkään juuri mitään tehoa.
    • Linkedinissä pitää toimia aktiivisesti omilla profiileilla. Kysymys kuuluukin: miten saamme työntekijämme ja johtomme aktivoitumaan Linkedinissä?
      • Tästä johtuen Linkedinin hyödyntäminen edellyttää selkeää suunnitelmaa, omien mikrovaikuttajien värväämistä ja heidän jatkuvaa opastamista ja ohjaamista sisällöntuottamiseen ja vuorovaikuttamiseen.
  • Parhainta Linkedinissä on nyt se, että siellä on mahdollisuus tehdä tosi isosti vaikuttavuutta työnantajabrändin sekä myynnin saralla. 

Kasvava kiinnostus: Youtube

Kun aiempina vuosina Youtube ei päässyt edes Social Media Marketing Industry -raportin listalle, ovat markkinoijat nostaneet Youtuben nyt kolmanneksi sosiaaliseksi mediaksi, johon ladataan paljon odotuksia. Miksi?

  • Keskiverto Youtuben käyttäjä viettää siellä 13 min aikaansa. Tässä on hurja potentiaalinen mahdollisuus vuorovaikutukseen yleisönsä kanssa.
  • Haastavaa on tietysti se, että yleisön seuraamien videoiden muotokieli ei istu yritysten markkinoinnin tekijöiden toimintatapoihin. Lisäksi videomarkkinointi on kallista ja aikaavievää. 
  • Parhaat neuvot ja vinkit siitä, mitä yleisö haluaa ja mikä Youtubessa toimii on ryhtyä seuraamaan suosittuja tubettajia. Se, mikä todella toimii on kaukana siitä videotyylistä, mitä yritykset niin kovasti haluavat tehdä.

Jaksossa mainitut linkit ja hyödynnetyt raportit

Social Media Examiner: Social Media Marketing Industry Report 2019

Hootsuite: Social Media Trends Report 2019

Buffer: State of Social 2019

“6 sosiaalisen median trendiä HR-markkinointia ajatellen” >>

Työntekijälähettilyyden toinen aalto” >>

“Mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miksi se HR:ää kiinnostaisi?” >>

“Talent-yleisöön vaikuttamisen trendit” >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.