Mikä ihmeen Vaikuttava Työnantajabrändi? – Podcast jakso 89

Mikä ihmeen Vaikuttava Työnantajabrändi? – Podcast jakso 89

Mikä ihmeen Vaikuttava Työnantajabrändi? – Podcast jakso 89

Mikä ihmeen vaikuttava työnantajabrändi? 

Viime aikoina tätä on alettu kysymään yhä useammin. Ja se on hyvä asia! Se kertoo ainakin osan yleisöstämme kiinnittäneen huomiota siihen, että nyt on kyse jostain muusta kuin yleisestä työnantajakuva-ajattelusta.

Lue blogista lisää aiheesta “Mikä ihmeen Vaikuttava Työnantajabrändi?” >>

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna vastaa kysymykseen “mikä ihmeen vaikuttava työnantajabrändi” sekä miten tavoitteelliset, todellisesta onnistumisesta kiinnostuneet työnantajabrändin rakentajat voivat hyötyä kehittämästämme konseptista ja markkinoinnin metodista.

Mikä ihmeen Vaikuttava Työnantajabrändi?

Vaikuttava työnantajabrändi -konsepti tarinallistaa yrityksen strategisen kulttuurin sekä sen työntekijäkokemukset.

Keskeistä tässä konseptissa on:

  • Tarinallistaminen, eli tarinan elementtien hyödyntäminen strategiatasosta toteuttavaan tasoon.
  • Jokaisen yrityksen oman strategisen kulttuurin sekä yrityskohtaisten työntekijäkokemusten hyödyntäminen työnantajabrändin perustassa. 
    • Näin työnantajabrändi syntyy aitojen, jokaiselle organisaatiolle omien teemojen päälle. Erottautua ei voi, jos näyttää ja kuulostaa samalta kuin naapurifirma.
    • Henkilöstöä ei taas saa mukaan, jos brändi ei rakennu totuuden päälle.
  • Yritykselle täysin omanlaisen, muista erottavan brändin rakentaminen yhdistämällä liiketoiminnalliset pyrkimykset, henkilöstön kokemukset ja asiakaslupauksen lunastamisen tavat kattoteemoiksi. 

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 42:17 min

Kenelle Vaikuttava Työnantajabrändi sopii?

Yritykset, jotka rakentavat nimenomaan työnantajabrändiä, haluavat erottua kilpailijoista. Nämä yritykset hyödyntävät markkinointiviestintää auttaakseen tavoittelemiaan osaajia ymmärtämään, miten heidän yrityksensä erottuu muista ja antamalla syitä valita juuri tämä yritys kaikista vaihtoehdoista.

Yritykset, jotka rakentavat työnantajakuvaa kirkastavat yleisölleen työnantajalupaustaan, mutta eivät varsinaisesti tee mitään sellaisia toimenpiteitä, jotka edesauttaisivat kaivamaan selkeää pesäeroa muihin vastaaviin työnantajiin. Itse asiassa, monessa tapauksessa työnantajakuvaan keskittyvät alan toimijat kuulostavat pitkälti samankaltaisilta.

Työnantajakuvan kirkastaminen riittänee yrityksille, jotka:

  • eivät tarvitse alan parhaita osaajia liiketoiminnallisten tavoitteidensa saavuttamiseen
  • eivät kilpaile haluamistaan osaajista monen muun vetovoimaisen yrityksen kanssa
  • eivät koe osaajapulaa tai rekrytointivaikeuksia

Tutustu aiheeseen lisää “Työnantajabrändi ilman kuluttajabrändin vipua” >>

Sen sijaan työnantajabrändistä todella hyötyvät yritykset, jotka:

  • eivät kykene skaalaamaan ja kasvattamaan liiketoimintaansa ilman tiettyjen alojen osaajia
  • kokevat usein rekrytointivaikeuksia tai jopa jatkuvaa osaajapulaa
  • tavoittelevat kärkiosaajia

Vaikuttava Työnantajabrändi on systemaattinen työnantajabrändin rakentamisen toimintamalli, jonka mukaan toimimalla voidaan jopa muutamassa kuukaudessa nähdä jo selkeitä muutoksia lähtötilanteeseen. 

Vaikuttava Työnantajabrändi -konseptin ja markkinoinnin metodin avulla päästään pois geneerisestä työnantajakuvasta, nimenomaan kohti brändiä, jonka tehtävänä on erottaa yrityksenne muista vastaavista työnantajista.

Sana “vaikuttava” viittaa konseptin ydinelementteihin sekä itse markkinoinnin metodissa käytettäviin tekniikoihin, joilla voidaan vaikuttaa tavoiteltavan yleisön ajatteluun ja saada heidät toimimaan yritykselle ideaalilla tavalla.

Kuuntele jakso 74 tai lue jakson kuvaussivulta lisää vaikuttamisesta >>

 

Vaikuttava Työnantajabrändi -strategia työpaja banner 2019

 

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

About the Author