Työnantajabrändi ilman kuluttajamarkkinoinnin vipua – Podcast jakso 86

Työnantajabrändi ilman kuluttajamarkkinoinnin vipua – Podcast  jakso 86

Työnantajabrändi ilman kuluttajamarkkinoinnin vipua – Podcast jakso 86

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten erilaista on rakentaa työnantajabrändi yritykseen, jossa työhön ei saa valmiiksi tunnetun kuluttajabrändin tukea? Isot kuluttajabränditalot käyttävät kuluttajamarkkinointiin vuosittain xxx-kertaisen määrän rahaa työnantajabrändibudjettiin verrattuna. 

Kun talent-yleisön huomio on jo voitettu ja tietoisuus on rakennettu, ollaan monta askelta edellä tyypillisen modernin kasvuyrityksen tilanteesta.  Modernin kasvuyrityksen työnantajabrändistä vastaavalla on työpöydällään melkoisesti enemmän tekemistä yhtä pienellä, tai jopa pienemmällä budjetilla.

Työnantajabrändi ja kuluttajabrändi, mitä eroa?

Työnantajabrändi erottaa yrityksen työnantajana ja työyhteisönä muista vastaavista työnantajista. Työnantajabrändin kohdeyleisöä ovat sellaiset osaajat, joita yritys haluaa palkata nyt tai tulevaisuudessa. 

Kuluttajabrändi on yleensä jonkin tuotteen tai yrityksen tuotemerkki. Kuluttajabrändäys tarkoittaa tälle tuotteelle tai yritykselle markkinoinnin ja mainonnan keinoin rakennettuja mielikuvia, jotta mahdollisimman moni kuluttaja ostaisi kyseisen tuotteen. 

Kenties yksi maailman tunnetuimmista kuluttajabränditaistoista on Coca Colan ja Pepsi Colan välinen taistelu kuluttajista. Kuluttajabrändien rakentamiseen käytetään vuositasolla valtavan paljon rahaa. Sen seurauksena laaja yleisö on tietoinen näiden brändien olemassa olosta.

Kun Coca Cola Suomi, L’oreal, Volvo, IF, Lähitapiola, OP, DNA, Elisa, Finnair ja Valio käynnistävät rekrytoinnin ja julkaisevat työpaikkailmoituksen Linkedinissä, yleisö tunnistaa brändin välittömästi, tietää mistä on kyse ja todennäköisesti lähettää hakemuksensa.

Kuluttajabränditaloilla on valtava etumatka. Riittääkö heille pelkkä työnantajakuvan viilaaminen?

Vaikka kuluttajabrändi ja työnantajabrändi tarkoittavat täysin eri asiaa, kuluttajabränditaloilla on valtava etumatka tuntemattomiin työnantajiin verrattuna. Yleisö on jo olemassa. Heidän huomionsa on jo voitettu ja sitä ylläpidetään koko ajan kuluttajamarkkinoinnin keinoin. Kuluttajabrändien vuotuisissa markkinointibudjeteissa on niin paljon nollia, että työnantajabrändin rakentaja ei saisi sellaista summaa vaikka ynnäisi yhteen 100 vuoden markkinointibudjettinsa. 

Mutta se, että sinulla ei ole tunnetun kuluttajabrändin tukea työnantajabrändiä rakentaessasi ei tee sinusta välttämättä lainkaan altavastaajaa. Usein tyhjältä pöydältä aloittaminen on “helpompaa”, kun ei tarvitse poisopettaa yleisöä.

Kuluttajabrändien vuotuisissa markkinointibudjeteissa on niin paljon nollia, että työnantajabrändin rakentaja ei saisi sellaista summaa kasaan vaikka ynnäisi yhteen 100 vuoden markkinointibudjettinsa. 

Tunnettu kuluttajabrändi ei ole automaattisesti tae siitä, että yrityksen johtamiskulttuuri olisi ihanteellinen ylipäätään tai ihanteellinen juuri minulle.

Muistanette muutaman vuoden takaa autobrändi Audin myyntijohtajan surullisen kuuluisat, viraaliksi levinneet kommentit naisista? Audin kuluttajabrändi viestii meille “jotain parempaa”, menestystä, jopa luksusta. Tuo kyseinen myyntijohtaja romutti kerralla ja oletettavasti pitkäksi aikaa naispuolisen, potentiaalisen osaajayleisönsä luottamuksen yritystä kohtaan. Kun autokauppa-alalle on pitkään nimenomaan haluttu naisia, Audi ei löytänyt itseään järin ideaalista asetelmasta.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, miten erilaista on rakentaa työnantajabrändiä sellaiseen yritykseen, jolla ei ole valmiiksi vuosikausien kuluttajamarkkinoinnin tuomaa yleisöä ja tunnettuutta. 

Kuuntele jakso


Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 25:56 min

Jakson sisältö

  • Mikä olikaan moderni kasvuyritys ja miten se eroaa tyypillisistä kuluttajabränditaloista?
  • Miksi moderneilla kasvuyrityksillä on yhteinen rekrytointihaaste?
  • Miten modernin kasvuyrityksen työnantajabrändin rakentaminen eroaa kuluttajabrändien HR-markkinoinnista?
  • Miten työnantajabrändi ja kuluttajabrändi eroavat toisistaan?
  • Miten modernin kasvuyrityksen ja ison kuluttajabränditalon työnantajabrändiin kohdistuvat viestinnälliset tarpeet eroavat toisistaan?
  • Miten modernin kasvuyrityksen ja ison kuluttajabränditalon työnantajabrändin rakentaminen eroaa toisistaan?
  • Miten rekrytointimarkkinointi, työnantajakuvan kehittäminen ja työnantajabrändin rakentaminen eroavat toisistaan?
  • Mitä työnantajabrändin rakentaminen on ilman tunnetun yritys- tai kuluttajabrändin luksusta?

Vaikuttava Työnantajabrändi -strategia työpaja, työnantajabrändi, työnantajakuva

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

About the Author