Sosiaalisessa mediassa vaikuttava yritys – Podcast jakso 76

Sosiaalisessa mediassa vaikuttava yritys – Podcast jakso 76

Sosiaalisessa mediassa vaikuttava yritys – Podcast jakso 76

Miten sosiaalisessa mediassa vaikuttavuutta hakeva työnantaja-yritys toimii vuonna 2019?

Viime viikon jaksossa nostimme esille 6 sosiaalisen median trendiä, jotka vaikuttavat erityisesti työnantajabrändin rakentajiin. Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa jatketaan sosiaalisessa mediassa työnantajana vaikuttamisen teemaa. Vaikuttavuuden synnyttäminen on yhä haastavampaa, muttei mahdotonta. Kun ymmärtää periaatteet, muokkaa toimintaansa niiden mukaan ja keskittyy arvon tuottamiseen, saa sosiaalisesta mediasta yritykselle hyvän rengin.

Kuuntele jakso

Jakson kesto: 38:14 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa

1. Kuluttajakäyttäytymisen muutosten huomiointi

Yrityksen todelliseen vaikuttavuuteen kytkeytyy vahvasti yrityksen kyky seurata ja huomioida kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä muutoksia, ja erityisesti kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä muutoksia verkossa ja sosiaalisissa medioissa. Tässä lähes kaikilla työnantajabrändiä rakentavilla yrityksillä on rutkasti parantamisen varaa.

Tämä ei koske yksinomaan kuluttajakauppaa tekeviä yrityksiä. Olemme jokainen kuluttajia ja toimimme kuluttajan mindsetillä silloinkin, kun käytämme yrityksen rahaa yrityshankinnoissa tai “shoppailemme” potentiaalisia työpaikkoja.

Sosiaalisessa mediassa vaikuttavuutta tavoitteleva yritys seuraa kuluttajakäyttäytymiseen ja ostokäyttäytymiseen liittyviä trendejä.

Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat trendit vaikuttavat pitkälti myös siihen, miten aktiivinen tai passiivinen työnhakija käyttää sosiaalista mediaa, mitä hän odottaa näkevänsä tai kuulevansa ja miten hän odottaa tulevansa palvelluksi työnhakijana. Vaikuttava Työnantaja keskittyy kohdeyleisönsä tarpeiden täyttämiseen, ei omien.

2. Sosiaalisen elementin palauttaminen some-markkinointiin

Social Media Marketing 2019 -kirjan kirjoittanut Dave Welch sanoo varsin osuvasti:

It’s time to put social back to social media.

– Dave Welch –

Koko sosiaalisen median suurin hyöty tulee nimenomaan sosiaalisesta käyttäytymisestä. Business Grow {grow}– blogin perustaja ja sosiaalisen median vaikuttaja Mark Schaefer on huolissaan siitä, miten korporaatiot ovat automatisoineet sosiaalisen median kokonaan.

Mitä suuremmasta yrityksestä on kyse, sitä tiukemmin brändiguidet ohjaavat sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintää. Viestintä on yksisuuntaista ja sitä tehdään logon takaa ennalta määrätyllä äänensävyllä.

Sosiaalisuus tarkoittaa kuitenkin sitä, että automatisoitujen viestien sijaan ihmiset ovat kasvollisina läsnä ja pyrkivät synnyttämään keskustelua, palvelevat tavoittelemansa yleisön tarpeita ja luopuvat klikkausten ja tykkäysten palvomisesta.

Vuonna 2019 yritykset, jotka luopuvat automatisoinnista ja keskittyvät suhteiden rakentamiseen kohdeyleisöjensä kanssa tulevat saavuttamaan vaikuttavuuteen liittyviä tavoitteitaan. Sosiaalisuuden palauttaminen tarkoittaa käsityötä.

3. Kivamarkkinoinnista luopuminen

Social Media Examinerin perustaja Michael Stelzner kertoo, että sosiaalisen median käyttäjät haluavat enenevissä määrin vastaanottaa heidän oppimisen, omaksumisen ja inspiroitumisen tarpeisiin vastaavaa sisältöä.

Kivamarkkinoinnin aika on HR-markkinoinnissa auttamatta ohitse. Kivamarkkinointi on sellaista markkinointia, jossa keskitytään tuottamaan sisältövastaavan itsensä mielestä kivaa sisältöä hänen itsensä mielestä kivassa kanavassa. Kivamarkkinointia tehdään siis itselle, ei tavoiteltavalle kohdeyleisölle. Siksi kivamarkkinointi on kulu ja kohta siitä muodostuu yritykselle myös velka.

  • Kivamarkkinointi on kulu, joka syö resursseja, mutta sen strategista vaikuttavuutta on usein hankala, jopa mahdoton seurata sen sattumanvaraisesta luonteesta johtuen.
  • Kivamarkkinoinnista muodostuu velka, sillä se syö seuraajia. Koska kivamarkkinointi ei tarjoa kohdeyleisölle oppimisen, omaksumisen ja inspiroitumisen arvoa, siitä muodostuu roskajulkaisu. Toistuvat roskajulkaisut saavat seuraajat klikkaamaan “unfollow”-painiketta.

Vaikuttavuutta vuonna 2019 sosiaalisesta mediasta hakeva työnantajayritys laittaa sisältösuunnitelmansa uusiksi ja pohtii, mitä annettavaa sillä on tavoittelemansa yleisön inspiroimiseksi ja osaamisen kehittämiseksi.

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin kehittämiseen.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.