6 sosiaalisen median trendiä vuodelle 2019 – Podcast jakso #75

6 sosiaalisen median trendiä vuodelle 2019 – Podcast jakso #75

6 sosiaalisen median trendiä vuodelle 2019 – Podcast jakso #75

Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2019?

Mitä odotuksia yleisöllä on?

Mitkä sosiaalisen median trendit korostuvat vuonna 2019?

Miten nämä vaikuttavat siihen, miten modernien kasvuyritysten kannattaa rakentaa suhteitaan tavoittelemiensa talent-yleisöjen kanssa?

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin vuoden 2019 ensimmäisessä jaksossa katsotaan, mitä trendejä on nousussa sosiaalisessa mediassa vuonna 2019. Erityisesti keskitymme 6 trendiin, jotka vaikuttavat Vaikuttavamman Työnantajabrändin kehittämiseen ja kultivoimiseen.

Vaikuttava Työnantajabrändi ja sosiaalinen media 2019

Viime vuosi oli radikaalein muutosvuosi sosiaalisissa medioissa sitten niiden synnyn. Moni meistä ei varmasti ole vieläkään toipunut siitä!

Paljon kaikenlaista ennustetaan vuodelle 2019, ja valtaosa ennusteista noudattaa samoja tunnusmerkkejä: olemme kaikki tunnistaneet samat asiat, samat muutostarpeet ja kukin meistä ennusteiden kirjoittajista nostaa esille ne trendit, jotka vaikuttavat erityisesti omalla kentällämme. Niin minäkin ja me täällä Eminessä.

Kuuntele jakso

Jakson kesto: 42:41 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

6 Vaikuttavan Työnantajabrändin kehittämisessä korostuvaa sometrendiä

#1 Autenttisuus

Autenttisuuden vaade voimistuu taas uudelleen vuonna 2019. Someskandaalit, ja erityisesti Facebookin luotettavuuden romahtaminen ovat johtaneet siihen, että yleisö haluaa varmistua yritysten ja julkisten tahojen autenttisuudesta ja luotettavuudesta.

Sama autenttisten mielipiteiden esittämisen vaade korostui myös vaikuttajamarkkinoinnissa, jossa alettiin korostamaan kaupallisten yhteistyökuvioiden selkeää merkitsemistä. Työnantajakuvan rakentamisessa autenttisuus on sekä läpinäkyvyyttä että totuuden kertomista.

#2 Mainonnasta sisällön sponsorointiin ja sillä erottautuminen

Tyrkyttyvä mainonta ja kampanjointi alkoi ärsyttää sosiaalisten medioiden käyttäjiä. Yksi tärkeä trendi vuodelle 2019 on nimenomaan yleisön mielestä laadukkaan sisällön tuottaminen ja tällaisen sisällön sponsorointi. Sisällön sponsoroinnilla tarkoitetaan maksettua näkyvyyttä.

Mainoksella pyritään myymään, sponsoroidulla sisällöllä pyritään vaikuttamaan. – Susanna Rantanen –

Vaikuttava Työnantajabrändi keskittyy nimenomaan valitulle yleisölle relevantin sisällön tuottamiseen ja jalkauttamiseen.

#3 Henkilökohtaisten suhteiden paluu

Sosiaalisen median alkuaikoina yleisömme olivat pieniä, marginaalisia. Pystyimme keskustelemaan sosiaalisten medioiden välityksellä meille tärkeiden ihmisten kanssa etäisyyksistä riippumatta. Pystyimme samaan aikaan olemaan yhteydessä useaan meille tärkeään ihmiseen.

Yhtäkkiä ainoa, millä oli merkitystä sosiaalisessa mediassa oli verkostojen koko, seuraajien määrä sekä klikkausten ja tykkäysten kalastelu. Nyt tärkeämmäksi tulee taas paluu pienempiin ryhmiin ja henkilökohtaisempiin kohtaamisiin. Pienten verkostojen aikakausi on alkamassa.

#4 Yritysbrändien inhimillistäminen

Autenttisuuden vaade ja henkilökohtaisuuden paluu korostuvat myös tässä trendissä. Yleisö ei halua kasvottomia, kylmiä, virallisia, tunteettomia, omaa lehmää ojassaan ajavia yrityksiä uutisvirtoihinsa. Yleisö haluaa oikeita ihmisiä, nimiä, kasvoja ja lämminhenkistä kanssakäymistä. Yritykset, jotka valjastavat ihmiset human2human -kohtaamisiin brändinsä alla ovat ikäänkuin näiden kohtaamisten sponsoreita: ne tarjoavat digitaaliset tilat ja tarjoilun ihmisten väliseen kanssakäymiseen.

Tässä korporaatioilla on paljon peiliin katsomista. Esimerkkiä näyttävät pienet, yrittäjävetoiset yritykset. Epäonnistumiseen johtavat säännöstellyt ohjelmat, tiukat brändiguidet, automatisointi ja “työntekijälähettiläiden” robottimainen ohjelmointi, eli sanojen suuhun laittaminen ovat esimerkkejä toimista, jotka eivät sovi inhimilliseen yritysbrändiin.

#5 Mikrovaikuttamisen ja nanovaikuttamisen korostaminen B2B-kentässä

Kuten olemme tässä podcastissa useaan otteeseen nostaneet esille, ennustamme vaikuttajamarkkinoinnin jalkautuvan myös B2B-puolelle.

Bonfire-vaikuttajayhteisö, johon minäkin (Susanna) kuulun, on ensimmäinen virallinen taho, joka tuo esille B2B-vaikuttajia. Vaikuttavaa Työnantajabrändiä ajatellen, tarvitsemme työnantajina talent-vaikuttajia, eli meille ideaalin talent-yleisöön vaikuttavia osaajia ja ammattilaisia, jotka voivat toimia siltana meidän ja ideaalien talenttiemme välillä. Luonnollisinta on valita vaikuttajat talon sisältä, mutta ei se ole ainoa mahdollisuus. Eivät B2C-vaikuttajatkaan ole edustamiensa yritysten työntekijöitä.

Mediumissa on hyvä artikkeli mikrovaikuttajista, joka on kirjoitettu jo 2018. Suosittelen tutustumaan aiheeseen vaikkapa sen kautta.

#6 Pienryhmien jäsenmaksullisuus

The Vergen artikkelissa spekuloidaan sitä, että Facebook tuo todennäköisesti maksuominaisuudet ryhmiin vuoden 2019 aikana. Tämä kertoo kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta: yhä useampi on valmis maksamaan jotain korvausta siitä, että saa kuulua itselleen relevanttiin ja arvoa tuottavaan pienryhmään.

Mitä mieltä sinä olisit jäsenmaksullisesta ryhmästä? Maksaisitko? Minkälaisesta ryhmästä olisit valmis maksamaan?

Jaksossa mainitut linkit

Edelman’s 2018 Trust Barometer report >>

Fast Company Social Media Predictions for 2019 >>

Social Media Today: 5 Social Media Trends to Watch in 2019 >>

Medium: Why Micro Influencer Marketing is the game in 2018 >>

The Verge: Social Media Predictions 2019 >>

Clicks: 6 Social Media Trends 2019 >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin kehittämiseen.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.

About the Author