Mitä Facebookin uutisvirtamuutos tarkoittaa?
Miten se vaikuttaa siihen, miten HR käyttää Facebookia jatkossa?
Mitä tiedämme muutoksesta nyt ja mitä emme vielä tiedä?
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcastin jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg aloittaa käsittelemään Facebookin uutisvirtamuutosta mahdollisimman yksinkertaisesti HR-kielellä. Koska muutos on paraikaa käynnissä, emme vielä tiedä, mitä kaikkea se oikeasti tulee tarkoittamaan ja missä aikajaksossa.
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso Soundcloudissa >>
Jakson kesto: 38:02 min
Mark Zuckerberg ja Facebookin uutisvirtamuutos
Katkelmia Mark Zuckerbergin viestistä 12.1.2018
We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That’s why we’ve always put friends and family at the core of the experience. Research shows that strengthening our relationships improves our well-being and happiness.
One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.
”I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.” Mark Zuckerberg
Since there’s more public content than posts from your friends and family, the balance of what’s in News Feed has shifted away from the most important thing Facebook can do — help us connect with each other.
We feel a responsibility to make sure our services aren’t just fun to use, but also good for people’s well-being.
Based on this, we’re making a major change to how we build Facebook. I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.
Tulemme seuraamaan asian kehittymistä ja testaamaan itse Facebookin käyttöominaisuuksia näiden muutosten valossa, joten liity seuraamme Eminen Facebook-sivulle, jotta pääset mukaan keskusteluun. Jos haluat meidän sisältömme näkyvän jatkossa uutisvirrassasi, voit valita Eminen Facebook-sivulta @emineland-sivua koskevan ”see first” -toiminnon tuosta Following-paneelista. Tämä ei tarkoita, että Eminen julkaisut näkyisivät ihan ensimmäisenä uutisvirrassasi, vaan sitä, että ylipäätään näet meidän julkaisuja jatkossa lainkaan uutisvirrassasi.
Mistä on Facebook-uutisvirtamuutoksessa on kyse?
Facebookin Uutisvirrasta vastaava Adam Mosseri tiedotti tammikuussa:
Tulemme seuraavien kuukausien aikana tekemään muutoksia uutisvirrassa näkyvien päivitysten esittämisjärjestykseen (ranking englanniksi) niin, että Facebookin käyttäjillä on enemmän mahdollisuuksia vuorovaikutukseen sellaisten ihmisten kanssa, joista he välittävät.
- Muutos on merkittävin Facebookin tekemä muutos sitten Facebookin syntymän.
- Muutos koskee jokaisen käyttäjän, eli sinun ja minun omaa uutisvirtaa, eli sitä feediä, jonka näemme avatessamme Facebook-tilimme.
- Se ei koske yrityksen omassa profiilissa tai ryhmässä näkyvää sisältöä, vaan sitä, mitä tuosta sisällöstä näytetään sivumme tai ryhmämme seuraajien henkilökohtaisessa uutisvirrassa.
- Facebook haluaa, että seuraajamme keskustelevat keskenään enemmän yritysten, organisaatioiden ja mediatalojen Facebookin julkaisemasta sisällöstä.
- Keskenään keskustelu on merkki Facebookille siitä, että julkisen tahon tuottama sisältö on riittävän merkityksellistä Facebookin käyttäjille. Facebook palkitsee tästä näyttämällä kyseistä sisältöä ilmaiseksi uutisvirroissa.
Uutisvirtamme tulee näyttämään erilaiselta
- Vähemmän turhapäiväisiä videoita, eli videoita, joita vaan jaetaan eteenpäin
- Vähemmän brändien tyrkytystä puhtaalla osta-osta -sisällöllä
- Vähemmän tuntemattomien ihmisten toisilleen aiheuttamaa mielipahaa
- Vähemmän valeuutisten synnyttämää pahaa oloa
- Vähemmän ylipäätään sellaisia uutisia, jotka eivät ole minulle merkityksellisiä
Ostetun näkyvyyden rooli nousee yritysten Facebook-käytössä keskeiseen asemaan
Jatkossa voidaan sanoa, että mikään yrityksen ilmaiseksi julkaisema sisältö ei näy enää automaattisesti seuraajien uutisvirrassa. Ilmaisena näkyvälle sisällölle tulee merkittävät laatuvaatimukset:
- Niiden pitää olla seuraajalle aidosti tärkeää tietoa
- Niiden pitää aktivoida seuraaja keskustelemaan sisällöstä Facebook-alustalla
Toisin sanoen, esimerkiksi työpaikkailmoituksen julkaisu linkkinä, joka johtaa rekrytointijärjestelmäänne tai urasivuillenne tulee olemaan sellaista sisältöä, joka ei tule jatkossa näkymään orgaanisesti, eli ilmaiseksi seuraajienne uutisvirrassa.
Muutokset eivät koske Facebookin mainostyökalua, eli kohdennetun, oikein tehdyn mainonnan rooli tulee korostumaan.
Ensi viikon jaksossa kerron, mitä tämä muutos tarkoittaa käytännössä ja miten sitä voi ”kiertää”.
Lue myös Timon aiempi juttu ”Facebookin uutisvirta muuttuu täysin – Näin HR hyötyy uudistuksesta” >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.
@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.