Mitä ”employer branding” oikeastaan on?
Mitä eroa on työnantajabrändillä ja työnantajabrändäyksellä?
Mitä etua vahvasta työnantajabrändistä on?
Employer branding, eli työnantajabrändäys on rekrytoinnille se, mitä markkinointi on myynnille
Työnantajabrändi on nyt kuuma puheenaihe. Hyvin moni kasvuyritys on huomannut, että pelkkä yksittäisten rekrytointitarpeiden markkinointi ei enää riitä, jos vuotuinen uusien työsopimusten solmimismäärä on useista kymmenistä useisiin satoihin.
Employer branding, eli työnantajabrändäys on rekrytoinnille sitä, mitä markkinointi on myynnille. Yli 20 vuotta vanhan ”työnantajabrändi”-termin alkuperäinen tarkoitus on kuitenkin kadonnut vuosien saatossa.
Termin kehittäneet, Simon Barrow ja Tim Ambler esittelivät mallin, joka kehitettiin kuluttajatuotteiden markkinointioppien pohjalta. He tiesivät alusta alkaen, että brändityö vaatii resursseja, rahaa ja ylimmän johdon sitoutumista. Työnantajabrändi-työ ei voisi koskaan onnistua, ellei siitä olisi suoraa hyötyä ylimmän johdon agendaan.
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava työnantajabrändi© -podcast on suunnattu moderneille HR-ammattilaisille, jotka haluavat vaikuttaa omalla työllään edustamansa yrityksen liiketoimintastrategian toteuttamiseen ja bisneksen tavoitteiden saavuttamiseen. @rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.
Tämä podcast-jakso aloittaa jakso-kokonaisuuden, jossa käsitellään työnantajabrändin ydintä ja alkuperäistä roolia osana liiketoiminnan strategista kokonaisuutta, työnantajabrändin kehittämiseen tänä päivänä keskeisesti liittyviä megatrendejä sekä suuntaa, johon nopeasti kasvavien sekä kasvuhakuisten yritysten kannattaa työnantajabrändin rakentaminen viedä.
”So, I’ll get to the marketing when the sales pick up!”
– Simon Barrow, työnantajabrändäyksen keksijä 90-luvun brändityöasenteista.
Jakson sisältö
- Mitä employer brand ja employer branding tarkoittavat
- Mikä on työnantajabränd
in tehtävä - Milloin employer branding on ”keksitty” ja mistä kaikki alkoi
- Mikä on työnantajabrändin alkuperäinen määrite ja tarkoitus
- Työnantajabrändäyksen yleisin ja suurin haaste
- Mitä etua työnantajabrändistä on
- Mitä kaikkea työnantajabrändi-sateenvarjon alle kuuluu
- Tämän päivän mahdollisuudet työnantajabrändäykseen
- 4 perinteistä tapaa kehittää työnantajabrändiä – jotka eivät enää tänä päivänä ole kovinkaan vaikuttavia
Kuuntele jakso
Jakson kesto: 50:06 min
Ensi viikon jaksossa käsitellään työnantajabrändin rakentamiseen liittyvää megatrendiä nimeltä työn murros.
Kuullaan paremmin!