#145 Tarinankerronta työhaastattelussa | Eminen podcast

Tarinankerronta työhaastattelussa? ”Mitä ihmettä?”, ajattelet varmaan!

Kun käytän sanaa tarina, en tarkoita satuja vaan tosiasioiden esittämistä tarinallisessa muodossa. 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhun siitä, miten kysymykseen: ”Kerro jotain itsestäsi” kannattaa vastata työhaastattelussa.

Tarinankerronta työhaastattelussa

Ihminen on kertonut tarinoita aikamme alusta lähtien. Tarinat ovat aivoille sama kuin ilma keuhkoille. Tarvitsemme tarinoita! Yksinkertaistettuna, aivomme tarvitsevat tarinan muodossa kerrottuja viestejä toimiakseen paremmin. Kun haluamme saada viestimme perille, voittaa huomiota, jäädä mieleen, tulla ymmärretyksi, meidän kannattaa muotoilla asiamme kerronnalliseen muotoon.

Työhaastattelussa tapahtuvalla tarinankerronnalla en missään nimessä tarkoita satujen kertomista. Älä koskaan sorru kertomaan kuvitteellisia juttuja itsestäsi, taustastasi tai osaamisestasi työhaastattelussa. Jos sinut valitetaan tehtävään satuilun seurauksena, pahimmassa tapauksessa työsuhteesi voidaan purkaa. Työsuhteen purkaminen tarkoittaa työsuhteen päättymistä ilman irtisanomisaikaa ja irtisanomisajan palkkaa. Se on kaikkein ankarin tapa päättää työsuhde. Se kuvastanee kuinka vakava rike satuilu työhaastattelussa on. 

”Kerro jotain itsestäsi” tarkoittaa tosiasiassa: ”Kerro jotain sellaista itsestäsi, joka kiinnostaa minua.”

Tarinankerronta työhaastattelutilanteessa tarkoittaa sitä, että valitset työelämäsi tositarinoista ne tarinat, jotka ovat kiinnostavia juuri tälle haastattelijalle. Kun sinua pyydetään kertomaan jotain itsestäsi, et kerro mitä tahansa, vaan kerrot jotain sellaista, joka herättää vastapuolen kiinnostuksen ymmärtää sinua läpi hänen jo muodostamiensa ennakkokäsityksten ja tulkintojen.

Tarinankerronta työhaastattelussa palvelee sinua paremmin kuin työhistoriatietojesi jakaminen. Tämä johtuu siitä, että vastapuolelle kiinnostavaksi muotoiltu narratiivi läpäisee tunnevallin. Kun tarina koskettaa vastaanottajansa tunteita, se jää myös mieleen. Jos haluat saada hakemasi avoimen tehtävän, on syytä haluta jäädä haastattelijan mieleen.

”Kerro jotain itsestäsi” tarkoittaa tosiasiassa: ”Kerro jotain sellaista itsestäsi, joka kiinnostaa minua.”

”Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä” >>

”Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä” >>

Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä

[Teema-artikkeli jatkuu alla.]

Kuuntele jakso Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastista

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa | Google Podcastissa

Jakson kesto: 28:53 min

Jakson sisältö:

  • ”Kerro jotain itsestäsi” – miten tähän kysymykseen kannattaa työhaastattelussa vastata.
  • Tarinankerronta työhaastattelussa auttaa rikkomaan haastattelijan mahdolliset virheelliset ennakkokäsitykset ja tulkinnat.
  • Kaksi tapaa hyödyntää tarinankerrontaa työhaastattelutilanteessa.

Tähän jaksoon minut inspiroi Esther K. Choy ajatuksillaan ja esimerkeillään (”Let the Story do the Work”).

”Kerro jotain sellaista itsestäsi, joka kiinnostaa minua” 

Oletamme usein, että vastapuoli on yhtä kiinnostunut ja innostunut asiastamme. Olen tehnyt markkinointiviestintää koko työurani sekä entisissä työpaikoissani, yrittäjänä yrityksilleni että lukuisille asiakkaille viimeisten 10 vuoden aikana. Voin vannoa, että lähtökohtaisesti kukaan muu ei ole kiinnostunut asiastani kuin minä itse, ja kenties äitini.

Ainoa tapa saada vastapuoli kiinnostumaan asiastani on kertoa asia sellaisessa muodossa, joka saa hänet siitä kiinnostumaan. Vastapuoli kiinnostuu asiasta, kun:

  • hän pystyy samaistumaan asiaan
  • hän ymmärtää asiaa siitä näkökulmasta, josta hän sitä tarkastelee
  • hänelle kirkastuu, mitä hyötyä hänelle on siitä, että hän kiinnostuu asiastasi

Työhaastattelussa, jos missä sinäkin haluat, että vastapuoli kiinnostuu sinusta ja siitä, mitä hänelle kerrot. Ainoa tapa päästä edes jatkoon harkittujen -listalle on osoittautua kiinnostavaksi haastattelijan mielessä.

Miten kasvatan haastattelijan kiinnostusta itseeni

Kun kutsun työnhakijan työhaastatteluun, haluan tutustua häneen ihmisenä ja persoonana. Haluan ymmärtää hänen taustaansa ja sopivuuttaan avoimeen tehtävään, yritykseen ja tiimiin. Haluan ymmärtää kuinka todennäköistä on, että meillä on yhdessä suuri onnistumisen todennäköisyys.

Haluan tietää sinusta kaiken sellaisen, joka on olennaista kyetäkseni ymmärtämään kuinka suurella todennäköisyydellä sinusta tulee onnistunut rekrytointi.

Mitä paremmin pystyt auttamaan minua tämän ymmärtämisessä, sitä arvokkaampi prosessista tulee sinulle. Myös silloin, kun lopputulemana on se, että et saanut tätä työpaikkaa.

Kasvatat rekrytoijan kiinnostusta kuvailemalla hänelle taustaasi, työskentelytapojasi, työelämään kohdistuvia tarpeita, onnistumisia, epäonnistumisia, osaamisesi esimerkkejä, kiinnostuksen kohteitasi ja motivaattoreita siten, että hän pystyy mielessään visioimaan sinut tässä tehtävässä.

Kasvatat rekrytoijan kiinnostusta kuvailemalla hänelle taustaasi, työskentelytapojasi, työelämään kohdistuvia tarpeita, onnistumisia, epäonnistumisia, osaamisesi esimerkkejä, kiinnostuksen kohteitasi ja motivaattoreita siten, että hän pystyy mielessään visioimaan sinut tässä tehtävässä.

Työhistoriatiedon, adjektiivien viljelyn (vahvuudet ja heikkoudet) ja kykyjen sijaan kerro esimerkkejä todellisista tilanteista. Kuvaile, missä olit, mitä tapahtui, miksi tapahtui ja mitä siitä seurasi. Mutta valitse esimerkkisi siten, että ne kuuntelija ymmärtää niiden kytköksen tähän tehtävään, tilanteeseen, tarpeeseen ja työpaikkaan. 

Tämä on tärkeää siksi, että hakemuksesi lukiessaan haastateltavan mielessä alkoi muodostua hänen omia käsityksiään, tulkintojaan ja oletuksiaan sinusta ja sopivuudestasi tähän rooliin. Ja prosessin edetessä hän hakee näille oletuksille ja käsityksille tukea kaikesta siitä, mitä sinä kerrot hänelle että vertailemalla kuulemaansa muihin hakijoihin ja heidän kertomiinsa asioihin. 

Haastattelija muodostaa oletuksia, tulkintoja ja käsityksiä lukemansa, kuulemansa ja näkemänsä perusteella.

Haastattelija muodostaa oletuksia, tulkintoja ja käsityksiä lukemansa, kuulemansa ja näkemänsä perusteella.

Ongelma tässä on sinulle työnhakijana se, ettei haastattelija oikeasti tunne sinua.  Siksi sinun ei kannata jättää haastattelijaa hänen tulkintojensa varaan. Et voi luottaa siihen, että hän osaa tulkita sinua oikein. Sinun tehtäväsi on valita mitä sanot ja miten sanot saadaksesi viestisi oikein perille. 

Kuuntele tämä podcast-jakso, jossa kerron sinulle miten sinun kannattaa vastata kysymykseen ”Kerro jotain itsestäsi” työnhakutilanteessa. Tätä kysymystä ei välttämättä kysytä sinulta aina suoraan, mutta käytännössä koko työnhakuprosessi muodostaa vastauksen tuohon kysymykseen. Varmistu siitä, että kerrot jotain sellaista itsestäsi, josta haastattelija kiinnostuu. Jo työhakemuksessa, ja jokaisessa haastattelussa, johon sinut kutsutaan.

Kuuntele jakso Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastista

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa | Google Podcastissa

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua