#140 Kasvuyritys ja työnantajakuvallinen kilpailuetu | Eminen podcast

Onko teillä jokin osaajayleisöillenne merkityksellinen työnantajakuvallinen kilpailuetu?

Oletko koskaan pohtinut, miten työntekijä valitsee työpaikan? Ja ennen kaikkea, miksi etsimänne osaaja valitsisi juuri teidät seuraavaksi työnantajakseen?

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi-podcastin jaksossa haastan kuulijaa pohtimaan, miksi tavoittelemanne osaajan pitäisi tulla juuri teille töihin? Mikä on teidän työnantajakuvallinen kilpailuetunne, jota vaihtoehtoisilla työnantajilla ei ole tarjolla?

Mikä on työnantajakuvallinen kilpailuetu?

Työnantajakuvallinen kilpailuetu vastaa yrityksen kilpailuetua. Kumpikin kilpailuetu tarkoittaa sitä, että suhteessa muihin vastaaviin yrityksiin, tämän yrityksen yleisö näkee jonkin asian (kilpailuedun) valintapäätöstään vahvasti tämän yrityksen suuntaan ohjaavana.

Kilpailuedussa kyse on aina jostain sellaisesta, joka tuottaa erityistä arvoa yleisölle; asiakkaalle, työnhakijalle tai työntekijälle. Usein yritys kuvittelee kilpailuedukseen omaa tuotettaan, palveluaan tai avointa työpaikkaansa, kun kyse on todellisuudessa näiden vastaanottajalle tuottamasta merkityksellisestä muutoksesta. 

Työnantajakuvallinen kilpailuetu tarkoittaa, että yritys kykenee muuttamaan työntekijän elämää hänelle riittävän merkityksellisellä tavalla. Muut vastaavat työnantajat eivät kykene tähän, tai eivät ole osanneet sanoittaa kilpailuetuaan tavalla, jonka työnhakija ymmärtää.

Mikä tahansa tekijä ei ole kilpailuetu

Yritys katsoo sisältäpäin omaa tarjoomoonsa hyvin erilaisten linssien läpi kuin yrityksen ulkopuolinen yleisö. Tästä syystä esimerkiksi tyypillinen työnantajalupaus, eli EVP ei tosiasiassa viesti kilpailueduiksi katsottavia tekijöitä. 

Yrityksen työnantajakuvallisia kilpailuetuja ovat vain ja ainostaan sellaiset tekijät, joita yrityksen tavoittelema yleisö pitää erityisinä, merkityksellisinä, arvoa tuottavina ja selkeästi juuri tämän yrityksen valintaa puoltavina.

Yksinkertaistettuna, jos ”naapurifirma” väittää samaa, silloin asia ei ole kummallekaan kilpailuetu.

Työnantajakuvallisen kilpailuedun tunnistaminen lähtee siitä, että selvittää mitä muutosta yritykselle ideaali osaaja hakee elämäänsä lähtiessään työpaikan vaihtoprosessiin. Kilpailuetu ei ole uusi työpaikka vaan se, mitä tapahtuu sen jälkeen kun henkilö siirtyy teille töihin. Siksi Vaikuttava Työnantajabrändi -metodissa työnantajalupaus koskee vain ja ainostaan jotain sellaista, joka tekee meidän työntekijöidemme elämästä sekä työssä että sen ulkopuolella parempaa kuin heille vaihtoehtoisissa muissa työpaikoissa.

Eihän teillä sorruta näihin ”kilpailuetuihin”?

Veikkaan, että moni työpaikkailmoituksen kirjoittaja ei tule edes ajatelleeksi minkälaisia asioita hän ilmoitustekstiä kirjoittaessaan tulee nostaneeksi kilpailuetuina. 

Palkkaavien yritysten TOP 4 kilpailuedut näyttävät olevan:

  1. Kilpailukykyinen palkka 
  2. Mukavat työkaverit
  3. Haastavat projektit
  4. Näköalapaikka

Tein tätä podcast-jaksoa käsikirjoittaessani erään duunitorilaisen aiemmin inspiroimana sanahaun Oikotie Työpaikat -sivustolta, Monsterista ja Duunitorista 23.4.2020. Tämän haun tuotoksena syntyi tämä yllä oleva esimerkkinä toimiva listaus. 

Lukuisilla yrityksillä on kyllä jokin työnantajakuvallinen kilpailuetu. Ne tuppaavat vaan hautautumaan tuonne copypaste-lupausten ja copypaste-kilpailuvalttien alle. Voitettavaa on!

Kuuntele jakso Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastista

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa

Jakson kesto: 28:58 min

Jakson sisältö:

  • Mikä on työnantajakuvallinen kilpailuetu?
  • Mitä työnantajakuvallisia kilpailuetuja yritykset yleensä valitsevat markkinointiviesteihinsä?
  • Miksi kasvuyrityksen kannattaa tunnistaa, vahvistaa ja markkinoida ainutlaatuisia kilpailuetujaan?

Varaa aika työnantajakuvan etäsparraukseen!

Haluatko nopean ja suoran ratkaisun työnantajakuvan, työnantajabrändin tai rekrytointimarkkinoinnin kysymyksiisi? Se onnistuu helposti etäsparrauksen avulla. 

Tutustu sparrauksiin ja varaa aika kalenteristamme >>

Jakso julkaistiin alunperin 11.5.2020

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua