Tässä jaksossa jatketaan keskustelua siitä, miten moderni kasvuyrittäjä voi hyödyntää sosiaalista mediaa Eminen Susanna Rantasen esimerkin kautta.
Susanna kertoo tässä jaksossa omasta sosiaalisen median käytöstään yrittäjänä, HR-asiantuntijana, vaikuttajana sekä Eminen palveluiden myyjänä.
Susannan ensi kosketus sosiaaliseen mediaan tapahtui jo 2005, jolloin hän bloggasi ja yllä piti pienimuotoista keskustelupalstaa omilla (sittemmin jo kuopatuilla) nettisivuillaan. Susannalle sosiaalinen media on keskeinen työväline, josta hänen täytyy tietää enemmän kuin asiakkaat tietävät voidakseen tarjota asiakkaille sellaista arvoa, josta asiakkaiden kannattaa maksaa. Sosiaalisen median ymmärrys ei kasva satunnaisella käytöllä, vaan edellyttää aktiivista läsnäoloa, eri medioihin tutustumista, monipuolista ja aktiivista käyttämisen analysointia ja muiden käyttötavoista oppimista.
Miten moderni kasvuyrittäjä hyödyntää sosiaalista mediaa?
Susanna on rakentanut sekä oman ”asiantuntijabrändinsä” että Eminen tunnettuuden puhtaasti sosiaalisen median avulla. Vasta viime vuosina ilmaiskäytön rinnalle on otettu ostettu näkyvyys, jota ilman sisältöjen tavoittavuus jää tänä päivänä hyvin pieneksi ja vaikuttavuus minimaaliseksi. Susannalle sosiaalinen media on jokapäiväisessä käytössä, mutta varsinainen puhdas viihteellinen käyttö on hyvin pientä.
Tässä podcast-jaksossa Susanna kertoo, miten hän yrittäjänä käyttää sosiaalista mediaa, mihin medioihin hän keskittyy ja miten hän hyödyntää sosiaalista mediaa brändin rakentamiseen, vaikuttamiseen ja sosiaaliseen myyntiin. Kuvaavaa on se, että Susannan ei tarvitse tehdä enää perinteistä ”kylmäsoittomyyntiä” lainkaan, sillä hän saa omat laskutettavat projektinsa inbound-myynnin kautta. Eminen ei myöskään tarvitse käyttää mitään perinteisiä rekrytointikanavia omia rekrytointejaan tehdessään, sillä Susanna ja Emine tavoittavat puhtaasti sosiaalisen median välityksellä Eminelle strategisesti ideaalin talent-yleisön.
Tässä jaksossa puhutaan mm.:
- Mihin kaikkeen ja miten Susanna käyttää sosiaalista mediaa
- Miten sosiaalinen media ja jatkuva informaatiotulva on muuttanut yritysten viestintää, informaation jakamista ja informaation vastaanottamista
- Miten Susannan some-lupaus vaikuttaa siihen, mitä sisältöä hän jakaa omissa sosiaalisen median kanavissaan
- Miten Susanna kuratoi sisältöä, ja mitä se tarkoittaa
- Miten eri sosiaalisten medioiden yleisö ja luonne vaikuttaa sisällön jakamiseen
- Mistä sosiaalisista medioista Susanna pitää ja mistä ei
- Miten Susanna kehittää omaa sosiaalisen median osaamistaan sosiaalista mediaa hyödyntämällä
- Miten jo tehtyä sisältöä voi uudelleen hyödyntää
- Mikä Susannan lempi sosiaalinen media on ja miksi
- Miltä Susannan tyypillinen ”some-päivä” näyttää
Susannan aktiivisen sosiaalisen median käytön ansiosta hänen oman suoran yleisönsä koko seuraajamäärissä ylittää 10 000 seuraajan määrän, mikä on erityisesti HR-alalla varsin suuri yleisön koko. Määrää tärkeämpää on kuitenkin minkä tyyppisiä seuraajia omaan yleisöön kuuluu, mitä arvoa siitä on yritykselle ja käyttäjälle itselleen, ja miten tätä arvoa kasvatetaan tuottamalla ensisijaisesti itse arvoa omille seuraajilleen.
(Huom: Tämän podcast-jakson nauhoittamisen jälkeen on tunnistettu tehokas tapa hyödyntää Linkediniä keskustelukanavana.)
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso Soundcloudissa.
Jakson kesto: 43:25 min
Lue aiheesta lisää Susannan englanninkielisessä blogissa >>
Löydät sieltä myös infograafin Susannan tyypillisestä päivästä ja tyypillisistä toimista sosiaalisen median parissa.
Katso myös:
Susannan julkiset profiilit Twitterissä | Instagramissa | Linkedinnissä
Lisäksi Susanna on parhaillaan rakentamassa englanninkielistä uutta some-kanavaa ”Building a modern employer brand”, johon on tulossa sekä oma podcastinsa että Youtube-kanavansa.
Emine Facebookissa | Instagramissa | Twitterissä | Linkedinnissä | Youtubessa
Vaikuttava työnantajabrändi -podcastista
Eminen Susanna Rantasen juontama Vaikuttava työnantajabrändi -podcast on tarkoitettu moderneille HR-ammattilaisille, jotka haluavat vaikuttaa omalla työllään edustamansa yrityksen liiketoimintastrategian toteuttamiseen ja bisneksen tavoitteiden saavuttamiseen. @rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.