Miten työntekijät saa sosiaaliseen mediaan?
Miten heitä pitäisi tai kannattaisi ohjeistaa?
Miten työntekijöitä voisi inspiroida julkaisemaan ja jakamaan sisältöä yrityksen nimissä?
Monessa yrityksessä toivotaan työntekijöiltä parempaa aktiivisuutta yrityksen omien sisältöjen jakamisessa, jopa sisältöjen tuottamiseen osallistumisessa.
Puhun tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa työntekijöiden aktivoimisesta sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan yrityksen puolesta puhumiseen, eli yrityksen sisältöjen jakamiseen. Käsittelen asiaa viisi askelta muodostavan vinkkiryppään muodossa.
Miksi työntekijät eivät aktivoidu sosiaalisessa mediassa?
Kun minulta kysytään, miksi työntekijät eivät aktivoidu sosiaalisesa mediassa, kysyn usein saman kysymyksen kysyjältä. On nimittäin kuitenkin niin, että yli puolet suomalaisista käyttää sosiaalisia medioita joka päivä, jopa useita kertoja.Työntekijät ovat todennäköisesti aktiivisia sosiaalisessa mediassa – yksityishenkilöinä.
Kyse ei siis ole siitä, etteivätkö työntekijämme olisi aktiivisia vaan siitä, että he eivät aktivoidu osallistumaan yrityksen sometalkoisiin.
Kyse ei siis ole siitä, etteivätkö työntekijämme olisi aktiivisia vaan siitä, että he eivät aktivoidu osallistumaan yrityksen sometalkoisiin.
Kun henkilö on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, hän jakaa kyllä kaikkea kiinnostavaksi, hyödylliseksi tai viihteelliseksi katsomaansa sisältöä omille verkostoilleen ja seuraajilleen.
Siihen on siis syy, jos työntekijät eivät halua jakaa yrityksen sisältöjä eteenpäin. Se johtunee jostain noista kolmesta asiasta:
- yrityksen sisältö ei ole kiinnostavaa
- yrityksen sisältö ei ole hyödyllistä
- yrityksen sisältö ei ole viihteellistä (eli helposti kulutettavaa, inspiroivaa tai jopa hassun hauskaa)
Valitettavasti joskus se voi johtua myös siitä, että työntekijä ei halua julistaa työsuhdettaan työnantajaansa.
[teema-artikkeli jatkuu alla]
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa
Jakson kesto: 27:57 min
5 vinkkiä työntekijöiden aktivoimiseksi yrityksen sisällön edelleenjakajiksi
- Selvitä yrityksenne henkilöstöä koskeva somepotentiaali ja kartoita luontaisesti someaktiiviset työntekijät.
- Ryhmittele potentiaalinen sometalkoo-tiiminne sosiaalisten medioiden mukaan tunnistaaksesi, mikä sosiaalinen media on potentiaalisesti helpoin saada henkilöstön avulla aktivoitumaan.
- Määritä muutama tavoite sosiaalisessa mediassa aktivoitumiselle. Selkeät tavoitteet helpottavat sekä suunnittelua että sometyön ohjaamista.
- Anna sometalkoisiin osallistuville selkeät työohjeet sekä toteuttamisen esimerkkejä.
- Muista, että sometalkoot tarvitsevat monipuolisesti erilaisia rooleja ja osallistujia. Tiimisi koko on todennäköisesti suurempi kuin osaat odottaakaan.
Kuuntele tästä jaksosta, mitä kukin vinkki pitää sisällään.
Alkuperäinen julkaisu 20.4.2020
Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa
Työntekijälähettilyyden uusi aalto >>
How to guide employees to post more on social media >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.
Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.