#117 Työnantajabrändin budjetti

#117 Työnantajabrändin budjetti

#117 Työnantajabrändin budjetti

Työnantajabrändin budjetti puhuttaa. Erityisesti näin loppuvuonna, kun useimmissa yrityksissä budjetoidaan seuraavaa tilikautta.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käsitellään työnantajabrändin rakentamisen kustannuksia ja niiden budjetointia. Budjetin suuruuteen ei ole mitään ihan yksiselitteistä ohjeistusta, sillä budjetointiin vaikuttavat niin monet asiat. Tämä jakso sekä jaksoon liittyvä blogiartikkeli työnantajabrändin kehittämisen kustannuksista auttanevat sinua kuitenkin oikeaan suuntaan.

Työnantajabrändin budjetti

Työnantajabrändin rakentamisen kustannuksiin vaikuttavat aina muun muassa seuraavat asiat:

  • Kuinka suuri tavoittelemamme kohdeyleisö on? Monestako selkeästi erilaisesta kohdesegmentistä kohdeyleisömme koostuu?
  • Mitä tosiasiassa tavoittelemme? Olemmeko täysin tuntematon vai onko tavoitteenamme asemoitua nimenomaan työnantajabrändinä jo olemassa olevassa yleisössä?
  • Mistä medioista kohdeyleisön todennäköisesti tavoittaa? Riittääkö kustannustehokas digitaalinen markkinointi vai onko tarpeellista budjetoida verkon ulkopuolisiin kohtaamisiin?
  • Mitä tavoitteita meillä on ja miten olemme päättäneet niitä mitata?
  • Onko meillä vahva kuluttajabrändi tukena? Vai onko kuluttajabrändistä muodostunut meille työnantajabrändin rakentamisen este tai vaikeuttaja?
  • Minkälainen maineemme ylipäätään on?
  • Onko liiketoimintamme muuttunut olennaisesti, mutta mielikuva meistä on edelleen virheellinen ja väärä?
  • Kuinka suuri kilpailu tavoittelemistamme osaajista on? Miten kilpailijat rakentavat itse omia työnantajabrändejään?
  • Onko meillä riittävä osaaminen ja sisäiset resurssit vai tarvitsemmeko ulkopuolista apua? Mihin tarvitsemme apua ja mitä se maksaa?
  • Onko valtaosa tarvittavasta ja soveltuvasta sisällöstä jo tehty, vai pitääkö investoida myös sisällöntuottamiseen, tai jopa urasivujen tekemiseen?
  • Mitä työkaluja meillä tarvitaan? Ovatko ne maksullisia vai pärjäämmekö maksuttomilla?

Työnantajabrändin budjetti voidaan jakaa karkeasti seuraaviin kustannusten lähteisiin:

  1. Vuosittainen strategiatyö (ensimmäinen versio ja vuotuinen päivitys) 
  2. Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu sekä toimenpiteiden & toteutuksen optimointi
  3. Markkinointitoimenpiteiden käytännön toteutus sisältäen sisällöntuotantoa koskevat kustannukset ja mediakustannukset
  4. Valmennus ja koulutus 
  5. Markkinoinnin ostopalvelut & alihankinta
  6. Työkalu- ja alustakulut, hosting-kulut

Lue Eminen blogista: Mitä työnantajabrändi ja sen kehittäminen maksaa. Usein esitetyt kysymykset >>

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 47:06 min

Jakson sisältö:

  • Informaatioaikakauden työnantajabrändin rakentamisen kustannukset 
  • Tyypillisten kustannusten muodostuminen ja lähteet
  • Miten työnantajabrändityössä voi säästää?
  • Miksi työnantajabrändin rakentamiseen kannattaa investoida

Vaikuttava Työnantajabrändi strategiavalmennus

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.