Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä, osa 2 – Podcast #106

Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä, osa 2 – Podcast #106

Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä, osa 2 – Podcast #106

Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä ei muuten tarkoita videoiden tekemistä vaan tarinankerronnan muotoon toteutettavia HR-markkinoinnin viestejä, jotka voivat olla kirjoitettuja tekstejä, videomuodossa esitettyjä tarinoita tai jopa valokuvasarjana esitetty tarina! 

Tarinat ovat kuuluneet ihmiskunnan arkeen olemassa olomme koko ajan. Aivomme vastaanottavat ihan eri tavalla sanomia, tietoja ja viestejä, kun ne on puettu tarinan muotoon.

Tarinan muotoon kirjoitettu markkinointiviesti on moninkerroin vaikuttavampi siksi, että tarinan kaava ohjaa meitä tuottamaan viestin haluamamme kuulijan kannalta hänelle samaistuttavaksi, relevantiksi ja tunnereaktioita aikaansaavaksi.

Tämä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jakso jatkaa viime jakson teemaa tarinallistaminen markkinointiviestinnässä, mutta suuntaamme huomiota enemmän nimenomaan HR-markkinointiviestintää kohden.

Kuuntele & tutustu jakson 105 teema-artikkeliin “Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä, osa 1” >>

Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä

HR-markkinointiviestinnässä on ihan yhtä lailla tärkeää saada haluttu sanoma tavoitellun vastaanottajayleisön huomion piiriin. Moni ajattelee, että oman osaajayleisönsä huomion voittamiseksi on keksittävä mitä mielikuvituksellisimpia tempauksia tai pyrittävä viraalina leviävään hassutteluvideoon. Vaikka näillä voidaan tietysti voittaa isonkin yleisön huomio hetkeksi, tempaukset eivät välttämättä johdattele sitä ideaalista osaajayleisöä varsinaiselle hakijan polulle yrityksen kanssa.

Ei ole lainkaan tavatonta, että yritys käyttää irralliseen rekrytointimarkkinointi-tempaukseen 10 000-20 000 €. Se on todella iso budjetti HR-markkinoinnissa. Monelle yritykselle maksimi-investointi vuositasolla kaikkeen HR-markkinointiin. Erityisesti kalliiksi keikaksi yksittäinen tempaus jää silloin, kun tempauksen kautta saatu yleisö ei vastaa rekrytoinnin kohdeyleisöä tai tavoitettua kohdeyleisöä ei saada etenemään yrityksen hakijan polulla eteenpäin kohti työnhakua.

Tarinallistaminen tekniikkana ei edellytä kymmenien tuhansien eurojen kampanjapanostuksia. Kun tarinankerronnan tekniikan oppii, sen hyödyntäminen esimerkiksi työpaikkailmoituksen kirjoittamisessa tai blogipostauksen tuottamisessa kestää tismalleen yhtä kauan kuin mitä työpaikkailmoituksen kirjoittamiseen noin ylipäätään on saanut aikaa menemään. 

[teema-artikkeli jatkuu alempana]

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 51:08 min

Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä

Jakson sisältö:

  • Pitääkö jokaisen markkinoinviestin olla tarinan muodossa?
  • Tarinan kolme pääasiallista tehtävää markkinointiviestissä
  • Mitä hyötyä on tarinallistavasta markkinointistrategiasta?
  • Miten markkinointiviestinnässä hyödynnettävä “tarinallistaminen” eroaa markkinointiviestien kirjoittamisesta?
  • Tarinan elementit

[teema-artikkeli jatkuu]

Curse of Knowledge on suurin sudenkuoppa myös HR-markkinointiviestinnässä

Tarinankerronta on hyvä tekniikka myös ns. curse of knowledgen minimointiin markkinointiviesteistämme. Curse of Knowledge on “tilanne”, jossa asiaa koskeva oman ymmärryksemme ja tietomme taso ylittää moninkertaisesti viestimme kohdeyleisön tietotason viestin sisältämästä aiheesta.

Tarinankerronnan tekniikoita noudattamalla, tulemme kuvaamaan asiaa nimenomaan tavoittelemamme kohdeyleisön näkövinkkelistä. 

Sellainen tyypillinen, meille Eminessä usein vastaantuleva Curse of Knowledge -hetki liittyy asiakkaiden työpaikkailmoitusten kirjoittamiseen. Me kirjoitamme asiakkaidemme työpaikkailmoitukset kehittämämme Vaikuttava Työpaikkailmoitus©️ -mallin mukaan. Siinä työpaikkailmoituksessa kerrottu sisältö on järjestelty erityisellä tavalla otsikosta call to actioneihin saakka. Aivan olennainen osa tätä “ideaalin ehdokkaan maaliin saakka kuljettamista” on se, mitä ilmoituksessa kerrotaan ja missä järjestyksessä asiat kerrotaan.

Mitä suurempi kilpailu kyseisen hakuprofiilin osaajista on ja mitä tuntemattomampi tai “vähän vetovoimainen” yritys työnantajana on, sitä olennaisemmaksi tulee tämän tietyn struktuurin noudattaminen ilmoitustekstissä. Ilmoituksen sisältö on merkittävästi informatiivisempi, kuvailevampi ja tarkempi, mitä tyypillisen insinööriasiakkaamme tyypillinen käsitys työpaikkailmoituksesta on. Curse of knowledge nostaa päätään, kun asiakkaan puolella todetaan, että ei näitä kaikkia asioita tarvitse kertoa. Ne tuntuvat heille itsestään selvyyksiltä ja siksi turhilta.

The Curse of Knowledge: How it impacts you and what to do about it? >>

Curse of knowledgen tunnistaminen ja sen välttäminen markkinointiviestinnässä helpottuu olennaisesti jo siinä vaiheessa, kun omaksumme tarinankerronnasta vain yhden säännön: kirjoita tuotoksesi vastaanottajan näkökulmasta, ei omastasi.

Mihin kaikkeen HR-markkinointiviestintään tarinallistaminen soveltuu?

Tarinallistaminen on siis tekniikka, jossa hyödynnetään tarinankerronnan tekniikkaa ja tarinan formaattia viestin kertomisesta halutulle kuulijalle. Tarinankerronta sopii ihan kaikkeen HR-markkinointiviestintään, jopa urasivujen copytekstejä asiakkaille kirjoittaessamme hyödynnämme tarinankerronnallisia ominaisuuksia, ja jopa tarinankerronnan tekniikkaa täysimääräisesti.

Kaiken HR-markkinointiviestin ei tarvitse kuitenkaan noudattaa tarinankerrontaa, mutta siitä on todella paljon apua vaikuttavaan viestintään ja halutun sanoman läpimenoon. Kannattaa siksi pohtia, mitkä viestit ovat erityisen tärkeitä saada vastaanottajan huomion piiriin ja tajuntaan.

Ainakin työpaikkailmoitukset ovat tällaisia. Samoin strategiamuutokset ja ylipäätään liiketoiminnan, työn ja yrityskulttuurin muuttamiseen ja muutokseen liittyvät viestit. Emme itse julkaisisi yhtään uratarinaakaan, jossa tarinankerrontaa ei ole hyödynnetty. Uratarina on nimittäin tyypillinen HR-markkinoinnin sisältö, joka ei kiinnosta ketään muuta kuin uratarinan kohdetta ja kenties hänen vanhempiaan.

Kuuntele jakso (skrollaa ylöspäin vaihtoehtoisiin kuuntelulinkkeihin) oppiaksesi lisää tarinallistamisesta HR-markkinointiviestinnässä.

Jaksossa mainitut linkit

Lataa Eminen Informaatioajan Hakijan Polku >>

Youtube video (4:24 min) The Curse of Knowledge >>

Google hakutuloksia: What’s the difference in our brain between a story and any text >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.