Vaikuttavan työnantajabrändin tarina – mistä kaikki lähti? Podcast #104

Vaikuttavan työnantajabrändin tarina – mistä kaikki lähti? Podcast #104

Vaikuttavan työnantajabrändin tarina – mistä kaikki lähti? Podcast #104

Työnantajabrändi, employer branding on nyt aktiivisesti HR-osaajien huulilla.

Mutta mikä on Vaikuttavan Työnantajabrändin tarina? Eräs vuonna 2011 tehty “luova kokeilu” oli heti jymymenestys ja siivitti tien vuosia myöhemmin Vaikuttava Työnantajabrändi -ajattelulle.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna pureutuu Vaikuttava Työnantajabrändi -konseptin historiaan ja taustoihin tarinan muodossa. Mistä kaikki lähti, mitä Susannan oma HR-markkinointimatka on kokemuksina opettanut ja miten matkan varrella opittu näkyy Vaikuttava Työnantajabrändi -konseptissa. Yhtenä merkittävänä asiana Susanna nostaa esille nimenomaan HR-markkinoinnin kohdeyleisön, eli osaajat, joka muodostaa ihan kokonaan omanlaisensa kohdeyleisön. Osaajayleisön erityispiirteitä ja niiden vaikutusta kaiken HR-markkinoinnin onnistumiseen tai epäonnistumiseen ei vieläkään ole täysin ymmärretty markkinointiviestintää tekevien keskuudessa. 

“HR-lasit päässä kun tekee markkinointia, ymmärtää esimiesten huolen: työnantajabrändiä tai työnantajakuvaa ei voi rakentaa samalla tavalla kuin tuotelanseerauksia tai tuotemarkkinointia kulutushyödykkeille. Brändiviestien argumentit on pystyttävä tunnistamaan ja annetut lupaukset on kyettävä työn arjessa lunastamaan. Mitä kokeneempia osaajia yrityksessä on, sitä kriittisemmin pintaliimattuun työnantajakuvaan suhtaudutaan.”

Työnantajabrändi ei saa olla fantasia

Kaikissa HR-markkinoinnin toimissa HR:lle on todella luontevaa pyytää apua markkinoinnin ja viestinnän kollegoilta. Moni HR-tuttu on kuitenkin viime aikoina peräänkuuluttanut nimenomaan brändäykseen liittyviä negatiivisia kokemuksia. Kun yrityksen henkilökunta ei tunnista sloganeista ja kampanjamateriaaleista työpaikkaansa tai väitettyjä ihmisten välisiä suhteita, eikä jaa markkinointiviesteissä kuvattuja kokemuksia, ollaan toteutuksessa juostu pää edellä päin seinää. Työnantajabrändistä on tullut tekijäryhmänsä fantasia, ei kyseisen yrityksen todellinen, aito työnantajabrändi.

HR-markkinointi on tällä hetkellä kovassa huudossa, mutta siinä onnistumisessa kriittistä osaajayleisö-ymmärrystä vähätellään aivan liikaa. Vaikka markkinoinnin, viestinnän tai mainonnan tekniikat ovat samoja, myös vaatimus kohdeyleisöymmärrystä kohtaan on sama kuin kuluttajamarkkinoinnissa ja yritysmarkkinoinnissa. Kun tätä vähätellään, lopputulemana on iso lasku, mutta vähän konversioita. 

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 59:01 min

Jakson sisältö:

  • Susannan tarina HR-markkinoinnin parissa 
  • “Lifestyle-blogit synnyttivät idean Behind the Job Scenes -blogille”
  • Sisältöpohjaisen rekrytointimarkkinoinnin keksiminen 2011
  • Vaikuttavan työnantajabrändin tarina ja siihen vaikuttaneet taustatekijät
  • HR-markkinoinnin haasteet silloin, kun tekijät eivät ymmärrä osaajakohdeyleisön erityispiirteitä
  • Yrityskulttuurista kertominen ei ole enää “uutinen” – varsinkaan IT-alalla
  • Miten strategisen yrityskulttuurin -idea syntyi
  • Työntekijäkokemusten iso rooli vaikuttavuuden synnyttämisessä
  • Mitä voit oppia kuuntelemalla Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastia

Tutustu: Eminen kulttuurideck >>

Lue: Mikä ihmeen Vaikuttava Työnantajabrändi >>

Kuuntele & lue teema-artikkeli: Vaikuttava Työnantajabrändi on helpotus kasvuyrityksen osaajapulaan >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.