Jos alalla ei ole riittävästi osaamista, onko ihan oikeasti järkevintä (lue pitkäkatseisinta) keskittyä varastaamaan osaajia kilpailijoilta? Tästä asiasta olemme jutelleen hiljattain useamman tahon kanssa. Kaikki he edustavat teknologia-alaa, jossa osaajapula on erityisesti niche-alueilla suorastaan kriittinen. Silti heidän mielestään kilpailijoilta varastaminen on rekrytointihaasteissa suorastaan idioottimaista. Miksi?
1. Palkkahuutokauppa on työnantajalle hyödytöntä
Kilpailijalta varastaessa keskiöön nousee palkka. Kaikkihan me tiedämme, että palkka on maailman huonoin motivaattori pitkässä juoksussa. Palkkahuutokaupasta ei hyödy kukaan muu kuin työntekijä, joka todennäköisesti vaihtaa jatkossa kahta nopeammin kilpailijalta toiselle paremman palkan perässä.
2. Osaajapulan ratkomiseen tarvitaan koko toimiala
Jos toimialalla on huutava osaajapula, se ratkaistaan parhaiten pistämällä toimialan päät yhteen ja miettimällä miten ongelma ratkaistaan yhdessä. Miten alalle voidaan saadaan uusia osaajia sekä nopeasti että pitkässä juoksussa.
Osaamispulaa voidaan pyrkiä ratkomaan esimerkiksi:
- Tukemalla toimialalla tarvittavaa osaamisen kouluttamista syvemmällä yhteistyöllä, jossa agendassa olisi sekä tiedon jakaminen että käytännön osaamisen systemaattinen tukeminen
- Parantamalla viestinnän ja markkinoinnin keinoin toimialan mainetta erityisesti opiskelemaan lähtevien keskuudessa
- Kehittämällä alalle perusosaamista tukevaa lisäkoulutusta niille, joilla on valmiudet muuntaa osaamistaan alalle paremmin sopivaksi ja;
- Houkuttelemalla ja avaamalla ovet ulkomaiselle osaamiselle.
Ei mitään uutta, mutta silti niin vähän toteutettua. Ytimessä lienee se, että yhden yrityksen on mahdotonta muuttaa koko toimialaa koskevaa ongelmaa, mutta koko toimiala yhdessä voisi saada merkittäviä, koko toimialaa hyödyntäviä muutoksia aikaiseksi. Miksi toimialan sisällä tehdään niin vähän yhteistyötä?
Palkan perässä juokseva osaaja ei sitoudu muuhun kuin yhteen asiaan: pitämään ovet auki paremmalle tarjoukselle. Palkkahuutokaupan mahdollistavat työnantajat eivät tartu ongelman ratkaisemiseen vaan pahentavat ongelmaa. Jos ovi käy tiuhaan, työnantajan on syytä miettiä työnantajalupauksensa houkuttelevuutta. What’s in it for me?