Tuntuuko sinusta siltä, että monella taholla huudellaan, että ”osaajia ei ole saatavilla” tai ”sopivia talentteja ei löydy”?
Kun näiden yritysten rekrytointi-ilmoituksia katsoo, käy nopeasti selväksi, etteivät nämä yritykset ole tehneet kaikkea vaadittavaa oikeiden, yrityksen kulttuuriin sopivien kandidaattien tavoittamiseksi ja houkuttelemiseksi. Ja houkuttelulla emme tarkoita headhunttausta tai muunlaista [ehdokkaiden] kalastelua.
Käsi ylös, kuka odottaa aggressiivisesti?
Haun käynnistämisessä peruskäsitys on edelleen se, että kun olen neljä viikkoa odotellut aggressiivisesti ilmoitukseni kanssa linkedin:ssä, oikotiessä, monsterissa tai mollissa, olen tehnyt kaikkeni tämän rekrytoinnin eteen. Ehkä postasin ilmoituslinkin omaan somefeediini. Mutta ei, hakijoita ei vain tule. Tai jos tulee niin nehän on ihan vääränlaisia.
Mitkä markkinat teidän alallanne on?
Toiset sanovat, että nyt on työnantajan markkinat. Näin monella alalla onkin. Mutta samalla on useita toimialoja ja tehtäviä, joissa parhaat talentit valitsevat työnantajansa. Siinä ei työnantajilla ole paljon sanomista. Näillä aloilla hakijat eivät itseasiassa edes hae aktiivisesti uusia haasteita. Heidän työnantajansa pitävät heistä hyvää huolta ja he ovat hyvin tyytyväisiä siellä missä työtä tekevätkään. Yleensä tällainen työnantajayritys on hyvä työpaikka, mutta paljon muutakin: tarkkaan valittuja työkavereita, osaamista haastavia projekteja, ystävyyssuhteita, ainutlaatuisia etuja, harkittuja mahdollisuuksia, horisontaalista ja vertikaalia urakehitystä, monipuolista kehittymistä ja toistensa arvostusta sekä kunnioitusta. Ja paljon muuta.
Tuossahan on heti monta asiaa, joista voisin rekrytoinneissa kertoa! Ovatko nämä osaajapulasta valittavat yritykset kertoneet näistä asioista systemaattisesti ja suunnitelmallisesti omalle rekrytoinnin kohderyhmälleen? Eivät. Tiedämme sen, kun ilmoittelua säännöllisesti seuraamme. Näissä ei todella kerrota juuri mitään hakijaa kiinnostavaa tahi innostavaa.
Rekrytointi on myyntiä ja markkinointia
Rekrytointi on tänäpäivänä myyntiä ja markkinointia, ei ilmoittelua ja sitä passiivista odottelua. Nyt on syytä herätä, että vaatimuslistat ovat menneen talven moneen kertaan sulanutta lunta. Jos podet osaajapulaa, laita myyntihattu päähän! Myy työpaikka halutulle kohderyhmälle! Ota markkinoinnin keinot avuksesi! Markkinointi ei ole aggressiivista odottelua. Se on kohderyhmää kiinnostavien asioiden esilletuomista toistoina useissa eri kanavissa.
Rekrytointi vaatii aikaa ja resursseja. Se vaatii myös varsinaisen rekrytointiosaamisen rinnalla myynti- ja markkinointiosaamista. Tähän tarpeeseen tarjolla olevaa osaamista ei välttämättä jokaisessa organisaatiossa ei ole. Rekrytointi on muuttunut. Rekrytoinnissa tarvitaan taitoa tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä yrityksestä (huom. ei siitä tehtävästä) sekä taitoa tavoittaa kohderyhmä verkosta sekä muista kanavista, joissa he viettävät aikaansa.
Nyt loppui osaajapulasta itkeminen! Katsotaan peiliin ja kysytään itseltämme: olemmeko tehnyt kaiken mahdollisen oikeiden osaajien löytämiseksi? Koska vastaus lähes aina on EI, niin ”ryhdytähän hommiin” ja lopetetaan surkuttelu!
Lue myös:
”Osaamispulaan ei auta palkkahuutokauppa vaan toimialan yhteenlyöttäytyminen”
”Näköalapaikka, kivat työkaverit ja tehtävää vastaava palkka”
”Pari syytä, miksi työpaikkoja ja jogurttipurkkeja pitää markkinoida eri tavalla”
Jos ette kerta kaikkiaan tiedä, miten rekrytointimarkkinointia tehdään, meiltä löytyy siihen tietysti osaamista, näyttöjä ja näkeymyksiä. Lisätietoa täällä >>
https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantanen on Eminen co-founder ja Chief Experience Officer. Häntä innostaa yrityskulttuurien kuvantaminen, tarinallistaminen ja visualisointi työelämän innoittamiseksi ja parempien matchien aikaansaamiseksi. Tämä juttu rustattiin Leon kanssa kasaan.
Kuva ”Now hiring now…”: http://funnyaussiesigns.com/2010/02/21/hiring-now-sign/
Kuva ”Good advertising…”: https://www.pinterest.com/pin/190840102932114531/