Neljä nousevaa employer branding -trendiä vuodelle 2021

Mitkä employer branding -trendit nousevat mielestäni trendilistan kärkeen vuonna 2021? Näin vuoden alussa minulla on tapana tutkailla kristallipalloa ja ennustaa tulevan vuoden trendejä.

  • Miltä employer branding näyttää vuonna 2021?
  • Mihin modernit kasvuyritykset kiinnittävät huomionsa ja kohdentavat resurssinsa?
  • Mihin trendeihin on syytä tutustua tarkemmin?

Viime vuosi 2020 muutti työelämää ja kuluttajakäyttäytymistä käänteentekevästi. Se osoitti, että jos haluamme vaikuttaa osaajayleisöömme, meidän täytyy ymmärtää muutosta ja pitää tuntosarvet ylhäällä uusien trendien varalta.

Tässä oma ennustukseni neljästä tärkeimmästä employer branding -trendistä vuodelle 2021.

Neljä nousevaa employer branding -trendiä vuodelle 2021

#1 Työnantajabrändin rakentaminen opitaan erottamaan muusta osaajamarkkinoinnista

Ennustan, että tänä vuonna yhä useampi moderni työnantajabrändin rakentaja oivaltaa eron työnantajabrändin rakentamisen, rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen välillä. Todellisia työnantajabrändejä alkaa rakentua vasta silloin, kun yrityksissä opitaan käyttämään oikeaa, brändin rakentamiseen soveltuvaa keinovalikoimaa.

Uskallanpa veikata myös, että yhä useammat osaajamarkkinoinnin tekijät oppivat tämän myötä valitsemaan myös parhaiten bisnestään tukevan markkinointistrategian. Samalla kun osaajamarkkinoinnista tulee ammattimaisempaa, yritykset haluavat satsata siihen isommin panoksin. Uskon, että jo tänä vuonna yrityksissä aletaan nähdä syvemmin bisnestä tukeva osaajamarkkinoinnin arvo ja vaikutus.

Lue, miten työnantajabrändi ja työnantajakuva eroavat toisistaan >>

#2 Sosiaalisen median rooli työnantajabrändin rakentamisessa vahvistuu entisestään

Tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta sosiaaliseen mediaan pulpahtelee tänäkin vuonna jatkuvasti houkuttelevampia markkinoinnin ja viestinnän mahdollisuuksia, jotka sopivat täydellisesti työnantajabrändin rakentamiseen.         

Näen jo nyt, että kasvuyrityksissä pohditaan tänä vuonna entistä suunnitelmallisemmin, mitä ja miten somessa kannattaa toimia, jotta siihen panostaminen tuottaisi myös tulosta viivan alle. Olisi vaikeaa kuvitella, etteikö tällainen ajattelu leviäisi myös osaajamarkkinoinnin tekemiseen somessa.

Sen sijaan yrityksen omien tarpeiden mainostaminen somessa ei kuulu modernin työnantajabändin rakentajan työkalupakkiin tänäkään vuonna!

Meidän täytyy yrityksinä mukautua käyttämään sosiaalista mediaa sillä tavalla kuin käyttäisimme sitä henkilökohtaisessa elämässämme. Siksi ennustan, että yhä useampi osaajamarkkinointia tekevä alkaa valitsemaan somekanaviinsa kohdeyleisölle arvoa tuottavaa sisältöä.

Lue 10 parasta käytäntöä, kuinka HR voi hyödyntää sosiaalista mediaa >>

#3 Inhimilliset arvot korostuvat

Uskon, että empatia, sympatia ja inhimillisyys alkavat nousta yhä useampien yritysten ydinarvoiksi. Samalla takaraivossani tykyttää pieni pelko, että myös sellaiset yritykset, jotka eivät oikeastaan ole kovin ihmisläheisiä, ryhtyvät esittämään näitä trendisanoja ydinarvoinaan. Lopputuloksena voi olla kömpelö viherpesun kaltainen tilanne, jota talent-yleisö ei sulata ihan tuosta vain. 

Vastapainoksi povaan aidosti inhimillisille ja empaattisille yrityksille kirkasta etulyöntiasemaa vuonna 2021, jos nuo yritykset oppivat hyödyntämään inhimillisiä arvojaan työnantajabrändin rakentamisen perustana.

#4 Työnantajalupaukset (EVP) muuntuvat uuteen rooliin

Kun viitisen vuotta sitten yrityksissä ideoitiin työnantajalupauksia (employer value proposition) kynät sauhuten, nyt mainoslauseelta kuulostavan perinteisen työnantajalupauksen kirjoittamisen sijaan työnantajalupaus hoksataan valjastaa ikään kuin raamiksi tai ”kattoteemaksi” työnantajabrändille.

Olen huojentunut, että yhä useampi osaajamarkkinoinnin tekijä on jo oivaltanut, ettei nokkelalta kuulostavan mainoslauseen ideointi oikeastaan ole työnantajabrändin rakentamista.

Se voi olla alku, mutta tuloksekkaampaa on hyödyntää työnantajalupausta pohjana sellaisen sisällön tuottamisessa, joka resonoi osaajayleisössä sekä synnyttää tunnesiteen yrityksen ja talentin välille. Siinä yksittäinen mainoslause ei valitettavasti riitä.

Lue, mikä on työnantajalupaus ja mihin niitä tarvitaan >>

Odotan jo kovasti pääseväni näkemään, millaisia tuotoksia osaajamarkkinoinnin tekijät saavat luotua, kun työnantajalupaukset asetetaan pohjaksi kaikelle sille, mitä yritykset viestivät videoissaan, valokuvissaan, markkinointisisällöissään, urasivuillaan, blogissaan ja sosiaalisessa mediassa.

Mitä sinä ennustat employer branding -trendeiksi tälle vuodelle? Kommentoi alle tai jatketaan keskustelua LinkedIn:ssä!

Haluatko tutustua aiheeseen lisää?

Employer Branding trend predictions for 2021

Käsittelen tässä englanninkielisen podcastimme jaksossa 57 näitä neljää trendiä tarkemmin.

Podcast-jakson teema-artikkeli englanninkielisessä blogissamme tarjoaa sinulle vielä kolme työnantajabrändi-trendiä lisää.

Katso jakson 57 teema-artikkeli ja löydä kuuntelulinkit >>

Lue myös, kuinka voit hyödyntää mikrohetkiä osaajamarkkinoinnissa? >>

Haluatko varmistua, että sinulla on kaikki se osaaminen, mitä ammattimaisessa työnantajabrändin rakentamisessa tarvitaan? Tutustu Eminen virtuaaliseen Talent Marketing Schooliin ja liity odotuslistalle nyt!

Eminen sparraus työnantajakuvan kehittämiseen ja urasivuihin