Näkyvyys Facebookissa, erityisesti ilman mainosbudjettia, on haastavaa, mutta ei mahdotonta. Julkaisujen parempi näkyvyys ja aktiivinen yleisösuhde ovat saavutettavissa sosiaalisella käytöksellä, eli sillä, miten toimit Facebookissa.
Tavoitteena on tehdä vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili. Facebookin luonne on tiivistettävissä stereotypiseen amerikkalaisuuteen – sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja kiinnostava menestyy. Tämä toimintalogiikka haastaa usein suomalaista käyttäjää.
Vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili syntyy laadukkaalla sisällöllä ja vaikuttavuuden voi todentaa Facebookin teknisiä ominaisuuksia hyödyntämällä.
Koostin sinulle viisi vinkkiä, joiden avulla voit olla edelläkävijä HR-työssä Facebookissa ja ottaa niskalenkin Amerikan jätistä. Tässä artikkelissa ei puhuta Facebookin algoritmista, vaan yksinkertaisista toimenpiteistä, joilla saat sivusi näkyvyyttä parannettua.
Vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili – vinkit
1. Kiinnitä huomio & pysäytä
Julkaisullesi ensiarvoisen tärkeä piirre on sen huomioarvo. Kun onnistut ”pysäyttämään” uutisvirtaa selaavan käyttäjän, pelaat voittavassa joukkueessa. Facebook laskee kuinka paljon aikaa käyttäjä viettää julkaisun parissa ja antaa lisää näkyvyyttä ihmisiä kiinnostaville sisällöille.
2. Herätä tunne
Hyvä sisältö saa reagoimaan. Tykkäykset parantavat julkaisun näkyvyyttä, mutta ihastu- ja vau-reaktiot antavat näkyvyydelle vauhtia entisestään. Facebook arvioi jokaisen julkaisun relevanssia, ja tunnetta herättävät sisällöt saavat näkyvyyttä.
3. Avaa keskusteluja
Aktiivinen keskustelu vetää yleisöä puoleensa. Facebook palkitseekin ylimääräisellä näkyvyydellä sellaisia julkaisuja, joissa käydään keskustelua. Jos esimerkiksi saat keskustelun aikaan jakamasi työpaikkailmoituksen ympärille, vedät todennäköisesti talent-yleisöä puoleesi.
4. Liity keskusteluun (ohimennen)
Voit rakentaa yrityksesi työnantajakuvaa myös lyhyillä kommenteilla ja Messenger-viesteillä yleisösi kanssa. Julkinen kommenttikentässä piipahtaminen antaa läsnäolevan ja rennon vaikutelman, joka voi generoida lisää keskusteluja tulevaisuudessa julkaisujen ympärille. Muista keskustella yrityksen äänellä, mutta ihmisenä – aitous vetoaa!
5. Jää mieleen
Rohkeus palkitaan. Erottuvuus ja mieleenpainuvuus ovatkin yritykselle ensiarvoisen tärkeitä Facebookin ohikiitävässä vilinässä. Vaikuttavampi yritysprofiili ja talent-yleisön pysäyttävät, rikastuttavat sisällöt tulee nostaa kaiken tekemisen kulmakiveksi, kun puhutaan vetovoimaisesta työnantajakuvasta.
Näkyvyys Facebookissa ansaitaan vaikuttavuudella
Pelkästään orgaanisen näkyvyyden varaan yrityksen Facebook-profiilia ei kannata jättää. Mainostyökalua käyttämällä ja analytiikkaa seuraamalla saat tavoittelemasi kohderyhmän – talent-yleisön – kiinni ja äärimmäisen arvokasta tietoa yleisöstäsi.
Voit mitata sivusi vaikuttavuutta Facebookin työkalujen avulla, millä saat tietoosi muun muassa:
- Ydinyleisösi
- Vetovoimaisimmat sisällöt
- Reaaliaikaisen mainoskampanjan seurannan
- ROI:n
- Julkaisujen kattavuuden
Ja paljon muuta.
Vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili syntyy laadukkaalla sisällöllä ja sitä voi mitata juuri Facebookin teknisiä ominaisuuksia hyödyntämällä.
Pelkkä tarkasti kohdentaminen ei riitä. Sisältömarkkinoinnin tulee herättää yleisössään tunne ja/tai tarve, joka kutsuu toimintaan. On virhe olettaa, että kukaan olisi informaation ylitulvivalla aikakaudella automaattisesti kiinnostunut yrityksen asioista.
Hyvä juttu on se, että taidokkaalla Facebookin teknisellä käytöllä tavoitat juuri ne ihmiset, jotka haluatkin.
***
Piditkö lukemastasi? Lataa tästä ilmainen eBook: “Talent-yleisöön vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili.