”Näköalapaikka, kivat työkaverit ja tehtävää vastaava palkka”

Kirjoitin taannoin hakijapulasta ja siitä, mistä se voi johtua. Yksi asioista oli viestin sisältö.

  • Puhutteleeko hakuilmoitukseni juuri niitä henkilöitä, joita haluan kutsua haastatteluun?
  • Erottuuko se positiivisesti ilmoituksista, joilla haetaan vastaaviin tehtäviin?
  • Kerronko hakijalle konkreettisesti, millaisessa työn tekemisen kulttuurissa henkilö tulisi arkisin viettämään puolet valveillaoloajastaan?

Katsotaanpa avoimia työpaikkailmoituksia. ICT-alalle etsitään mm. DevOps ja HTML5 –osaajia. Käsitykseni mukaan hyvistä on pula, joten hakuilmoituksen kohderyhmällä on varaa valita työpaikkansa. He eivät lähetä hakemuksia kaikkiin yrityksiin, joissa paikkoja on avoinna vaan ilmoitusten joukosta erottuu ja valikoituu houkuttelevimmaksi se, joka puhuu kohderyhmän kieltä ja tietää, mitkä asiat näitä osaajia tyypillisimmin motivoivat.

Valtaosa ilmoituksista noudattaa samaa kaavaa. Lyhyt kuvaus yrityksestä: ala, liikevaihto ja henkilöstömäärä. EDELLYTÄMME –otsikon alla on keskimäärin 10 ranskalaisen viivan luettelo ja TARJOAMME –otsikon alle on listattu 3 asiaa, joiden pitäisi kertoa hakijalle, miksi juuri tämä yritys olisi se hänelle paras paikka. Olen törmännyt myös ilmoituksiin, joissa TARJOAMME –otsikon alla on pelkkää tyhjää. Joissain siihen on listattu ”tehtävää vastaava palkka” tai ”kivat työkaverit”.

He eivät lähetä hakemuksia kaikkiin yrityksiin, joissa paikkoja on avoinna vaan ilmoitusten joukosta erottuu ja valikoituu houkuttelevimmaksi se, joka puhuu kohderyhmän kieltä ja tietää, mitkä asiat näitä osaajia tyypillisimmin motivoivat. 

”Kivat työkaverit” tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Toiset arvostavat työkavereita ja yhteisöä, jossa keskitytään faktoihin, ja jossa saa tehdä työnsä rauhassa ilman turhia pulinoita. Toiset viihtyvät ympäristössä, jossa läppä lentää ja ympärillä on paljon hulinaa. Pelkkä ”kivat työkaverit” ei siis kerro hakijalle vielä juuri mitään.

Muutama vinkki

Muutama vinkki, joilla triplaat mahdollisuutesi herätellä sen teille sopivimman osaajan hakemaan:

  1. Kerro tarina. Älä kirjoita novellia, mutta avaa lukijallesi, mitä ne kivat työkaverit tai tekemisen meininki teillä konkreettisesti tarkoittavat.
  2. Ole maltillinen edellytämme –osion kanssa. Tyypillisesti tehtävässä on max 5 kriittisintä hakukriteeriä, joiden määrittelemisen jälkeen loput ovat nice to have –osastoa. Hakija voi juuttua johonkin kriteeriin ja jättää sen perusteella hakematta, vaikka tuo kriteeri ei sitten olisikaan se tehtävän kannalta oleellisin. Nälkävuoden pituinen lista voi suotta säikäyttää nekin, jotka olisivat passeleita tehtävään.
  3. Käytä organisaatiosi näköistä kieltä ja kuvitusta. Ilmoituksen tyylillä voit ilmentää sitä, millainen kulttuuri teillä ja näin vedät puoleesi niitä, jotka ovat teille hyvä match.

Kirjoittaja on Eminen asiantuntija, jonka sydäntä lähellä ovat hyvät työnhakijakokemukset ja kiinnostavien tarinoiden henkiin puhaltaminen.

Blog header #eminenblogissa Employer Branding Events and Conferences in 2024 - A Curated List
19/11/2023

Employer Branding Events and Conferences in 2024 – A Curated List

#eminenblogissa ENG Why do you need an employer brand strategy and a plan
14/11/2023

Why do you need an employer brand strategy and a plan?

#eminenblogissa ENG Introducing The Magnetic Employer Branding Method™️
14/11/2023

The Magnetic Employer Branding Method™️ – The #1 approach to employer branding

Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header #eminenblogissa Employer Branding Events and Conferences in 2024 - A Curated List
19/11/2023

Employer Branding Events and Conferences in 2024 – A Curated List

#eminenblogissa ENG Why do you need an employer brand strategy and a plan
14/11/2023

Why do you need an employer brand strategy and a plan?

#eminenblogissa ENG Introducing The Magnetic Employer Branding Method™️
14/11/2023

The Magnetic Employer Branding Method™️ – The #1 approach to employer branding