Näin rakennat työnantajabrändiä Facebookissa

Näin rakennat työnantajabrändiä Facebookissa

Näin rakennat työnantajabrändiä Facebookissa

Sosiaalinen media on nimensä veroisesti sosiaalinen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa edellyttää dialogia kohdeyleisön kanssa. Dialogin rakentamiseksi työnantajabrändilläsi täytyy olla kiinnostavaa kerrottavaa, mutta myös kiinnostusta ja aikaa aktiiviseen vuoropuheluun. Mutta kuinka usein on riittävästi?

Yhtä oikeaa vastausta ei ole, koska “riittävyyteen” vaikuttaa myös sisällön laatu. Vaikka määrä onkin tärkeää tässä tapauksessa, määräkään ei korvaa laatua. Laaduttoman määrän toinen nimi on nimittäin roskaposti, eli spam.

Me olemme testanneet brändin rakentamista pitkällä juoksulla Facebookissa sekä Eminen sivun että Heebon sivun kanssa. Lyhyempiä “stinttejä” meillä on useiden asiakkaiden Facebook-sivujen kanssa. Olemme oppineet muun muassa seuraavaa:

  1. Kuluttajayleisön, eli tässä tapauksessa työnhakijayleisön sivuja on helpompi rakentaa, koska massaa on niin pajon enemmän.
  2. Eminen sivut ovat enemmän “workplace” -kulmasta, koska halusimme kokeilla, miltä tuntuu ylläpitää sivua, joka kertoo enemmän Eminen arjesta ja Eminestä yrityksenä kuin palveluistamme. Seuraajien saaminen on huomattavasti vaikeampaa.
  3. Boostaamme Heebossa postauksia rahalla huomattavasti useammin, mitä Eminessä ja se näkyy heti tavoitettavuudessa (reach) että klikkauksissa ja kommentoinneissa. Facebook-markkinointia ei oikeastaan voi tehdä enää ilmaiseksi näillä mittakaavoilla. Emme ole halunneet kasvattaa kummankaan yrityksen Facebook-sivua maksetulla mainonnalla vaan olemme halunneet nähdä, miten sivuston seuraajamäärä kasvaa orgaanisesti. Voin kertoa, että erittäin hitaasti. Tosin Eminessä olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että te HR-ammattilaiset ette taida olla kovin aktiivisia Facebookissa, koska teitä on sieltä vaikea löytää.
  4. Kuvat aktivoivat huomattavasti helpommin kuin pelkkä tekstipäivitys. Hyviä aktivoijia ovat kuvana postatut sananlaskut, spontaanit otokset työn tekemisen arjesta ja ihmisistä sekä tilannekuvat.

 

Jotta Facebook-sivustanne on teille HR-markkinoinnillista iloa, listasimme seuraavat vinkit:

 

1. Postaa usein ja postaa visuaalisia aisteja herättäviä päivityksiä

 

Näyttökuva 2015-3-23 kello 9.55.13

Keskivertosomekäyttäjä käy esimerkiksi Facebookissa aamukahvilla, lounasaikaan tai lounaalta palattuaan, iltapäivällä kahvitauolla sekä illalla “sohvalla relatessaan”.  Facebook-sivun “insights-osiosta” voi tarkemmin katsoa, mihin aikaan omalla sivullanne ollaan aktiivisia ja ajoittaa postaukset näihin aikoihin. Sanotaan, että 2-3 postausta päivissä olisi hyvä tavoite, mutta sivuilla olisi hyvä olla aktiivista julkaisutoimintaa vähintään muutaman kerran viikossa.

Facebookin algoritmit määrittävät, minkälainen sisältö luetaan laadukkaaksi ja sisältöä vertaillaan muun muassa sivun muuhun sisältöön. Mitä aktiivisemmaksi saat seuraajasi, sitä useammin päivityksesi näkyvät heidän uutisvirrassaan. Facebookilla on erilaisia algoritmejä, jotka määrittävät muun muassa Facebook-käyttäjän oman tykkäämispolitiikan mukaan, mitä sisältöä heille näytetään. Mitä vähemmän tuot kiinnostavia juttuja seuraajiesi silmille, sitä vähemmän he voivat niistä tykätä ja sitä vähemmän julkaisusi näkyvät heidän uutisvirrassaan. Tähän voi vaikuttaa rahalla, mutta edelleen, jos sisältösi ei miellytä, sen nähnyt voi myös hyödyntää optiota “älä näytä minulle tämän käyttäjän sisältöä enää”.

Luin jostain, että tavoitettavuus (reach) on tykkäämisiä arvokkaampaa ja orgaanisilla julkaisuilla (ei maksettu mainonta) 10-20% reach sivusi tykkääjämäärästä olisi hyvä määrä.

 

2. Luo dialogia ja rakenna suhdetta seuraajiin

Sosiaalisen median tarkoituksena on kehittää ja ylläpitää sosiaalisia suhteita teknologian keinoin kenen tahansa kanssa, missä tahansapäin maailmaa. Siksi mielestäni tykkäysten keräämistä tärkeämpää on luoda suhdetta ja rakentaa dialogia. Mutta ennen kuin dialogiin päästään, on tehtävä selväksi, miksi juuri teidän yrityksenne on kohderyhmänne huomion arvioista. Kosiskelijoita nimittäin varmasti riittää. Lisäksi me kaikki käytämme Facebookia henkilökohtaisissa tarkoitusperissä. Toisin sanoen, emme vartavasten etsi yrityksiä ja työpaikkoja Facebookista. Se, että joku Facebookin käyttäjä ylipäätään tykkäisi sivustamme tai päivityksestämme ollessaan Facebookissa yksityisasioilla on jo paljon. Siksi meidän tulisi myös muistaa, että arvonluominen kohderyhmällemme on ensisijainen tavoitteemme. Ajattele asiaa vaikka siten, että puhelinmyyjä soittaa sinulle illalla, kun olet perheesi kanssa ruokapöydässä. Tuntemus ainakin omalla kohdallani on se, että minua häiritään yksityisellä hetkellä. Tämän tunteen saa käännettyä positiiviseksi vain, jos ottaa vastaanottajan tarpeet huomioon ja tarjoaa hänelle tuohon hetkeen sopivaa arvoa.

Mieti, mitä tarpeita kohderyhmälläsi on uraan ja työnhakuun liittyen, ja koska heitä voi parhaiten näissä asioissa auttaa? Ei varmasti ainakaan juuri ennen lomakauden alkamista. Silloin ollaan tyypillisesti erittäin kiireisiä, kun yritetään saada kiireisimmät tehtävät pois alta ennen loman alkua. Samoin, heinäkuun ensimmäinen viikko on useimmiten aika kuollutta aikaa sosiaalisessa mediassa tästä vinkkelistä katsottuna. Lomasesonki on alkanut, ihmisten mielessä on ensimmäisenä “luukku kiinni ja näkemiin”. Ura-asioissa on parempi lähestyä vasta loman puolivälin huitteilla.

 

3. Sisältötyyppejä

Kaikki, mitä julkaiset ei tarvitse olla itse tuotettua sisältöä. Voit myös jakaa muiden tuottamaa sisältöä omalle yleisöllesi, niin kauan kuin se liittyy uraan ja tukee työnantajakuvasi kehittymistä. Olisi kovin helppoa edelleen jakaa monen muun jakamaa tietoa, mutta se ei tuota mitään lisäarvoa kohdeyleisöllesi. Samojen juttujen kiertäminen ympäriämpäri on enemmän ärsyttävää kuin arvoa tuottavaa.

 

Näyttökuva 2015-3-23 kello 9.37.04

 

Sisällöksi sopivat esimerkiksi:

  • Oman yrityksen työpaikkailmoitukset, mutta älä julkaise laiskana pelkkää linkkiä. Kytke kiva kuva, jossa on jotain tarinaa, muista kehoitus toimintaan ja puhu ihmisenä ihmiselle.
  • Blogipostaukset, uutiset esimerkiksi uusiin työntekijöihinne liittyen
  • Spontaanit kuvat ja videot yrityksenne arjesta, ihmisistä ja tapahtumista
  • Rekrytointiprosesseihin liittyvää tiedonjakamista sekä kysymyksiin vastaamista
  • Toimialaanne liittyvät uutisoinnit
  • Rekrytoinnin kohderyhmän omaa osaamista kehittävät jutut ja artikkelit
  • Tapahtumien markkinointi (luo tapahtuma -toiminnolla)

 

Näyttökuva 2015-3-23 kello 9.37.56

 

Rekryilmoituksesta voi tehdä mainoksen page boost -toiminnolla. Tarvitset siihen kuvan ja luottokortin. Postauksen oikeassa alakulmassa on painike “Boost post”, jonka avulla voi laajentaa julkaisun näkyvyyttä joko oman sivun seuraajille ja heidän kavereilleen tai valitsemalla räätälöity kohdeyleisö. Samalla tavalla boostauksia voi tehdä mille tahansa julkaistulle jutulle, kuvalle tai artikkelille.

 

4. Vastaa kommentteihin!

Se, että joku ylipäätään kommentoi brändiviestintää (ainakaan suomalaista) Facebookissa on jo paljon. Joten jos joku julkaisusi nähnyt on sitä kommentoinut millään tavalla, reagoi kommenttiin nopeasti. Kiitä, vastaa kysymyksiin, tykkää kommentista ovat kaikki hyviä tapoja reagoida. Dialogin syntyminen on omasta mielestäni tärkeintä sosiaalisessa mediassa. Hyvän maun vastaisia kommentteja voi toki poistaa, mutta muutoin eriäviä mielipiteitä ei kannata estää. Se kuuluu osana vuoropuhelun syntymiseen.

 

5. Ota #hashtag, eli tunnisteet käyttöön

Tässä postauksessa näet tunnisteet #HRsome, #sosiaalinenmedia, #työnantajakuva ja #HRmarkkinointi. Risuaidan käyttäminen some-viestinnässä on hyvä tapa ryhmitellä, teemoittaa ja viestiä asiansa kytkösiä. Tunnisteet näkyvät sinisellä, koska ne ovat aktivoituneet aihealueiksi, joilla voi hakea muita vastaavanlaisiksi merkittyjä julkaisuja Facebookista. Kokeilepa esimerkiksi #HRsome -tunnistetta ja katso, mitä sillä löydät.

Näyttökuva 2015-3-23 kello 9.46.18

Käyttämällä yleisiä tunnisteita, julkaisusi mahdollisuudet laajempaan näkyvyyteen parantuvat. Myös orgaanisesti. Tunnisteita käytetään Facebookissa vielä todella vähän. Varmastikin siitä syystä, että yksityisiksi, eli omille kavereillemme tarkoitettujen julkaisujen ei ole tarkoituskaan olla laajemmin löydettävissä. Suosittelen kuitenkin käyttämään edes ihan perustavanlaatuisia tunnisteita, kuten #rekry  ja #työpaikat myös Facebookissa.

 

 6. Pyydätkö tykkäämään tai seuraamaan? Perustele, miksi.

Itseäni ainakin vähän ärsyttää sellaiset Facebook-mainokset ja päivitykset, joissa ikäänkuin “kehoitetaan” minua tykkäämään jostain sivusta. Feed täytyy muutenkin kohinalla ja mainoksilla, joten haluan olla varma, että jokainen sivu, josta tykkään, tuottaa minulle arvoa kiinnostavalla sisällöllä. Siksi on mielestäni vain kohteliasta ensin vakuuttaa vastapuoli siitä, mitä tarjoat ja kutsua tangoon vasta sen jälkeen. Sosiaalisesta mediasta kukaan nyt ei ainakaan sikaa ole säkissä hakemassa.

Mutta. Tämä sanottuani olen kyllä itse huomannut toimivaksi pyytää satunnaisesti apua esimerkiksi työpaikkailmoituksen edelleen jakamiseen. “Tunnetko ketään?” “Voitko auttaa?” “Nyt kaivattaisiin vähän lisäjeesiä. Kiitos jo etukäteen.” Jälleen kerran, en pyydä ystäviäni vahtimaan lapsianikaan tokaisemalla “hoida näitä!”, vaan kysyn kauniisti, onko mahdollista auttaa vähän lasten hoidossa.

 

7. Muita tapoja aktivoida ja olla kiva!

Tykkään itse katsoa, miten tunnetut kuluttajabrändit, kuten esimerkiksi Pepsi, Disney, ihan huikea Oreo toimivat Facebookissa aktivoidakseen seuraajiaan dialogiin. Kuluttajabrändien kikoista voi saada huikeaa inspiraatiota ja hyviä ideoita sovellettaviksi omaan työnhakijakohderyhmään.

Kaikenlaiset kisat ja kilpailut ovat hyviä aktoivimaan. Vielä, jos niistä voi saada palkinnon, aina parempi.

Täytä tyhjät kohdat -päivitykset

Olen ainakin Coca Colalla ja Googlella nähnyt joskus kauan sitten “fill in the blanks” – päivityksiä ja testasin sitä silloin Heebon kohdeyleisöön. Toimi heti! Ideana on aloittaa lause ja antaa yleisön jatkaa omin sanoin. Kuten esimerkiksi tässä Heebolle tekemässäni esimerkissä.

 

Näyttökuva 2015-3-23 kello 10.32.27

 

Tiiseri-sisältö

Olet varmasti törmännyt mainoksiin, joissa sinua kiusoitellaan siirtymään linkistä katsomaan, mistä on kyse? Tämä usein kissavideoissa ja alennus-mainonnassa käytetty temppu voisi sopia myös työpaikkailmoitteluun. “Tämä [kuva kohteesta] systeemi temppuilee ja ongelmat ratkaistaan asentamalla uusi levyjärjestelmä vanhan tilalle. Jos tiedät, mistä on kyse, meillä saattaa olla sinulle juurikin sopiva paikka tiedossa.. [työpaikkailmoituksen URL]” 

 

8. Poimi vinkkejä muiden yritysten toimenpiteistä ja sovella ne HR-markkinointiin

Löysin Buffersocialin blogista kiinnostavaa dataa siitä, minkälaisella sisällöllä saadaan aktivoitua kohderyhmää todennäköisesti parhaiten. Klikkaamalla kuvaa pääset lukemaan koko postauksen. Siinä oli paljon muutakin arvokasta tietoa ja vinkkiä sisältömarkkinointiin sosiaalisessa mediassa.

What should you be posting by blog.bufferapp.com
Klikkaa kuvaa ja lue koko juttu Buffersocialin blogista

 

 

Lisää vinkkejä muista blogeista:

“Hubspot: Facebook says these are the 15 Best Brands on Facebook

“Social Media Examiner: “26 Creative ways Brands use Facebook Status Updates

“Social Media Examiner: “10 Big Brand Facebook Tactics any Brand can Use

“Peter Stringer: “5 tips for better Facebook Brand Strategy 2015

 

Eikö teillä ole vielä Facebook sivua HR-markkinointitarkoitukseen? Lue aiempi postauksemme >>

About the Author