Täällä HR-puolella ei käydä vielä debaattia siitä, kannattaako Facebookissa olla enää läsnä. Valtaosa yrityksistä ei ole edes päässyt vielä Facebookiin työnantajana. Meidän kokemuksemme mukaan Facebookissa kannattaa olla edelleen läsnä ainakin työnantajana, ja sinne kannattaa tulla edelleen työnantajana. Facebook on tarjonnut erinomaisen ja kustannustehokkaan alustan dialogin rakentamiselle työnantajan ja kohderyhmän välillä. Vielä toistaiseksi myös kohdennettu Facebook-mainonta toimii tehokkaana liikenteen tuojana työpaikkailmoituksiin ja muihin työnantajakuvallisiin materiaaleihin verkossa. Suosittelen tähän tarkoitukseen kokonaan omaa sivua, mikäli ylläpitopoweria riittää. Mitä tarkemmin tekemisen kohdentaa, sitä paremmin se tarkoitustaan palvelee.
Siitäkin huolimatta, että markkinoinnin ihmisille tämän postauksen otsikko tuntuu paluulta menneisyyteen, kirjoitan tämän, koska törmäämme vieläkin HR-puolella joko somepelkoon tai siihen, että rekrytoinnissa / työnantajakuvan rakentamisessa käytettävä Facebook-sivu on tehty henkilökohtaisena profiilina. Siihen Facebook ei suhtaudu kovin suopeasti ja tätä varten tarkoituksella tehty Page-toiminto tarjoaa paremmat käyttöominaisuudet kuin henkilökohtainen profiili. Yrityssivusta tykkääminen ei avaa esimerkiksi pääsyä tykkääjän profiiliin. Näin seuraajajoukko saa pitää identiteettinsä ja omat asiat ominaan, ilman, että sinä ”yrityksenä” pääset seuraamaan läheltä seuraajasi ”henkilökohtaista” (mikäänhän ei oikeasti ole privaattia Facebookissa, vaikka niin kuvittelemmekin) elämää. Mashable postasi erilaisten Facebook-profiilityyppien eroista viime syksynä >>
Cut to the chase, kuten ameriikoissa tavataan sanoa. Mikäli et ole ihan vasta-alkaja Facebookissa, otetaan sivun luominen topakka askel kerrallaan. Tämä on nimittäin se tylsä osuus. On paljon hauskempaa päästä toimintaan sivulla!
1. Sivutyypin määritys
Facebook-sivun luominen tapahtuu sivulla https://www.facebook.com/pages/create. Yrityssivut luodaan omaan profiiliin rekisteröityneenä. Mutta älä huoli, kenelläkään ei silti ole pääsyä sinun henkilökohtaiseen profiiliisi yrityssivun kautta. Löydät saman reitin myös profiilisi sinisestä yläpalkista, jossa ihan äärimmäinen oikea merkki kuvastaa valikkoa. Sieltä löytyy ”Create Page”.
Kategorian valinta on tärkeää, koska haluat tietysti sivusi tulevan löydetyksi. Facebook-sivujen löytäminen ei tapahdu Facebook-hakutoiminnolla muuten ihan yhtä näppärästi, mihin Google on meidät totuttanut. Siksi sivusi nimi kannattaa valita huolellisesti.
”Local business” -tyyppi tarjoaa mahdollisuuden esimerkiksi aukioloaikojen ilmoittamiseen.
2. Sivun nimeäminen
Kun olet määrittänyt sivutyypin, klikkaa ruutua ja määritä sivullesi kategoria. Näin se tulee löydetyksi paremmin. Tässä kohden sinun täytyy antaa sivullesi nimi. Nyt, tämä on tärkeä: valitse nimi huolella, sillä sitä ei muuteta ihan noin vaan. Ja kuten jo aiemmassa kohtaa mainitsin, sivun löytäminen Facebookin hakutoimintoa käyttämällä ei olekaan ihan yksinkertaista, joten sitä ei kannata vaikeuttaa älyttömän vaikealla sivunimellä.
Tähän liittyen:
- Pidä nimi lyhyenä (alle 25 merkkiä)
- Vältä monimutkaisuutta. Jos yrityksesi nimi on jo käytössä sellaisenaan, kytke siihen esimerkiksi [yrityksen nimi]Jobs, [yrityksen nimi]Careers, [yrityksen nimi]työpaikat, [yrityksen nimi]ura. Nämä ovat helppoja hakijan vinkkelistä katsottuna. Itselläni on tapana etsiä yritysten Facebook-sivuja Facebookin hakutoiminnolla. Googlen pilaamina oletan Facebookin kykenevän puolesta ajatuksesta tietävän, mitä etsin ja tarjoavan minulle vastauksen hopeatarjottimella. Näin ei kuitenkaan ole, joten sivun löytyminen Facebookin hakutoiminnolla edellyttää täsmäiskua.
- Sivun nimen voi vaihtaa vain niin kauan, kun sivulla on allw 200 tykkääjää, joten valitse tarkkaan
- Kun sivulla on vähintään 25 tykkääjää, alkuperäisen numerohirviöURL:in voi vaihtaa niin sanotuksi ”vanity URL:ksi”. Eli esimerkiksi Eminen vanity URL on /Emineland.
- Vanity URL -valinta kannattaa tehdä huolella, sillä sen saa vaihtaa vain kerran.
3. Yritystä koskevat tiedot & SEO
Älä unohda täyttää yritystä koskevia tietoja ”About”-sivulle. Muista, että nyt tarkoituksena on kosiskella seuraajia, jotka ovat kiinnostuneita yrityksestänne potentiaalisena työpaikkana tai muuten vaan diggailevat teistä työnantajana. Täytä siis sellaista tietoa ja avainsanoja, joka tukee hakukonelöydettävyyttä tästä kulmasta. Esimerkiksi useimmiten rekrytoitavien tehtävien titteleitä.
4. Sivun kuvitus: Cover Photo ja Profile Picture
Facebook mahdollistaa kahdenlaisten kuvien käytön yrityssivulla: isompi ”header-tyyppinen” kansikuva sekä pienempi profiilikuva, jossa useimmiten käytetään yrityksen logoa. Voit käyttää mitä tahansa kuvaa profiilikuvana, mutta tämä kuva on se, mikä näkyy päivitysten yhteydessä (sama, kuin oma profiilikuvasi), joten itse olen ainakin sitä mieltä, että logo toimii aika hyvin.
Kansikuvan koko: 815 x 315 px
Profiilikuvan koko: 160 x 160 px (sijainti 23 px vasemmalta ja 210 px sivun ylälaidasta). Lataa kuitenkin vähintään 180 x 180 -kokoinen kuva, koska se kutistetaan tuohon optimikokoon. Pienemmät kuvat nimittäin venytetään optimikokoon ja jokainen Linnanmäen peilisalissa käynyt tietää, miltä venytetty kuva näyttää.
Aiemmin kansikuvassa ei saanut käyttää tekstiä, mutta nykyään sitä ei ole rajattu. Kansikuvaa voi (ja kannattaakin) vaihdella säännöllisin väliajoin. Kansikuvassa voi siten mainostaa esimerkiksi työpaikkaa, rekrymessuja tai tiettyä tapahtumaa. Kannattaa kuitenkin olla tunkemasta kansikuvaa täyteen tekstiä pitäytyäkseen visuaalisesti miellyttävässä kokonaisuudessa. Esimerkisi meillä on käytetty kansikuvassa sanontoja (quotes), jotka liittyvät meidän maailmaamme. Vaihdoin juuri viime viikolla nykyisen kansikuvan ja se on siinä ja siinä rajalla, onko tekstiä liikaa tai onko se liian suurella fontilla.
Koska kansikuva näyttää erilaiselta mobiilissa, kannattaa kuvan määrittämiseen paneutua. Eminen kansikuva ei ole mobiilioptimoitu, joten se näyttää nyt tältä (alla). Joudun korjaamaan.
Facebook Fever on blogissaan määrittänyt kokomäärityksiä erilaisin tavoin kuvapaikkojen hyödyntämiseen. Löydät ne täältä >>
Kannattaa muuten pitää mielessä, että päivityksiin liittyvissä kuvissa on tiukka 20% -tekstiä sääntö. Tämä iskee sormille, kun yrität tehdä joko suoraan mainosta sellaisella kuvalla, jossa tekstin määrä kattaa enemmän kuin 20% kuvasta, tai kun yrität boostata (mainostoiminto Page Boost) sellaista päivitystä, jossa käytetyn kuvan koosta on tekstiä yli 20%. Tämä tulee vastaan todella nopeasti logojen kanssa, joissa yleensä on tekstiä. Kierrän tätä itse tekemällä uuden kuvan valkoisella taustalla (tai mustalla, jos logo on valkoinen) ja upottamalla logon siihen keskelle siten, että logon koko tästä uudesta kuvasta on enintään se 20%. Tämän pystyy tekemään kaikkein yksinkertaisimmin PowerPointilla, joka on takuulla kaikkien käytössä.
Tässä siihen nopea opas:
Avaa uusi PPT ja slide. Poista sivusta ”lisää teksti” -laatikko ja määritä suorakulmio-työkalulla laatikko, joka on korkeuttaan leveämpi Facebook-postauksen kuvaa mukaillen. Tällä ei ole tässä kohden väliä, mikäli laatikkosi täyttää lisää teksti -laatikolle varatun kentän. Valitse laatikon väriksi valkoinen (toiminto ”täytä”), laita siihen ihan ohut harmaa ääriviiva (toiminto ”viiva”), jotta näet, missä laatikko sijaitsee ja poista varjostus (toiminto ”pikatyylit”).
Lisää logo ”Lisää > valokuva > kuva tiedostosta” -toiminnolla ja sijoita se keskelle laatikkoasi.
Ryhmittele logo ja taustalaatikkosi yhdeksi ryhmäksi, kun olet sijoittanut logon nätisti keskelle laatikkoa ja tallenna kuvana. Voila!
5. Lisää ”Tykkää sivustamme” yrityksenne nettisivuille (> urasivuille)
Omien Facebook-urasivujenne ilosanomaa kannattaa tietysti jakaa eteenpäin, jotta saatte seuraajia ja pääsette rakentamaan dialogia. Siksi suosittelemmekin lisäämään ”tykkää” -ikonin omille nettisivuillenne mahdollisimman lähelle niitä sivuja, joissa työnhakijanne käyvät. Tällaisia ovat avointen työpaikkojen -sivu sekä urasivu.
Tämä kytkös voidaan tehdä kahdella tapaa. Yksinkertaista on hyödyntää verkkosivujen omaa social icons -toiminnallisuutta, jos siellä sellainen on. Tässä markkinointi / IT varmasti auttaa sinua. He tarvitsevat sivujen osoitteen, eli URL:in, joka on tämänlainen: https://www.facebook.com/[sivunnimi]
Facebook tarjoaa myös vimpaimia, eli plugineja. Valitsemalla pluginiin ”show faces” ja ”show stream”, laatikossa näkyy sekä sivujen tykkääjät että sivujen feed. Pluginin voit laittaa esimerkiksi urasivujenne sivunlaitaan tai footeriin, jolloin sivuillanne kävijät näkevät heti, ketkä heidän Facebook-kavereistaan tykkäävät jo sivustanne ja mitä sivuilla on viimeksi julkaistu.
Tykkää-plugarin koodin saa sivulta: https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-box-for-pages
No niin, nyt Facebook-sivunne on pystyssä. Jotta saatte siitä ilon irti, tarvitsette seuraajia. Jotta saatte seuraajia, kannattaa miettiä, minkälaista arvoa sivun seuraajille voitte tarjota, kuinka usein ja ketkä kaikki sivun ylläpitämiseen osallistuvat. Tästä ensi kerralla.