Näin Emine toteutti oman rekrykampanjan sosiaalisissa medioissa

Tämä rekrykampanja ei ole enää käynnissä. Inspiroidu toki eminemäisestä tavasta toteuttaa rekrytointiviestintää ja rekrytointimarkkinointia somessa!

Haluatko kuulla, miten me toteutamme oman rekrykampanjan?

Meillä harvoin rekrykampanjoidaan, koska palkkaamme omasta Sisäpiiristämme, eli avoimella hakemuksella sisään tulleiden ja ”deittailun” kautta laadullistettujen ehdokkaiden poolista.

Tällä kertaa Eminen Tanja kuitenkin ehdotti rekrytarpeemme julkistamista, sillä häntä oli aikanaan Eveliinan työsuhteen julkistamisen aikaan harmittanut, ettei ollut hoksannut laittaa avointa hakemusta. Päätimme tarttua tuumasta toimeen ja kertoa seuraajillemme, että nyt meillä rekrytoidaan.

Eminen oman rekrykampanjan suunnittelu

Oman rekrykampanjan suunnittelu menee täysin Vaikuttava Työnantajabrändi Metodin™️ mukaan. Suunnittelimme kahden viikon hakuajalle lähes päivittäisiä julkaisuja sosiaalisiin medioihimme. Palkkaamme seuraavat 1-2 tulokasta seuraajistamme, sillä olemme vuosien varrella huomanneet ennalta tuntemisen arvon nopeammassa perehtymisessä ja syvemmässä sitoutumisessa. Uskomme seuraavien kollegoiden löytyvän aktiivisten seuraajiemme joukosta, eikä meillä ole tarvetta ilmoitella maksullisissa työpaikkamedioissa. Orgaanisen tavoittavuuden kasvattamiseksi teemme kamppikset LinkedIn:iin, Facebook:iin ja Instagram:iin. 

Suunnittelemme julkaisut ja toimenpiteet Trelloon, jossa pyöritämme Eminen omaa julkaisumarkkinoinnin suunnitelmaa. Tehtävät jaan minun (https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn) ja Noran kesken.

Päämedioiksi valitsemme Eminen urasivut, LinkedIn:in ja Instagramin

Päämedioina käytämme tässä rekrykampanjassa normaaleja päämedioitamme, eli nettosivuiltamme urasivujamme, LinkedIn:iä ja Instagram:ia. Hyödynnämme sekä Eminen omia yritysprofiileja että koko porukan henkilökohtaisia profiileja.

Kutsuin heti ensimmäisessä tätä rekryä koskevassa LinkedIn-julkaisussa kaikki tehtävästä kiinnostuneet seuraamaan meitä Instagramiin, koska aiomme kertoa siellä päivittäin jotain tähän rekryyn liittyvää. Siitä käynnistyikin kova kuhina @emineland-tilillä! 

LinkedIn:iin teemme normaaleja feed-julkaisuja. Instagram:issa käytämme feed-julkaisujen lisäksi Stories ja Live -ominaisuuksia. Julkaisutyössä uusiokäytämme aiemmin julkaistuja sisältöjä, ja niitä meillä onkin niin valtavasti, että valitseminen on vaikeaa!

Kahden viikon rekrykampanja somessa

Rekrykampanjamme kesto on kaksi viikkoa. Haastattelut ovat jo käynnissä Sisäpiiriläisten kanssa, emmekä halua liiaksi viivyttää prosessin maaliin saattamista jo matkassa olevien osalta.

Hakuaika päättyy sunnuntaina 21.11 ja siihen asti meillä on julkaisusuunnitelmassa jokaiselle päivälle jotain markkinoitavaa. 

  • Varsinainen ”ilmoitus”, jonka kirjoitin blogin muotoon
  • Eminen hakuvinkit, jotka päivitettiin ajantasalle.
  • Urasivut, joissa meillä on sisältöä vaikka ja kuinka paljon kulttuurideckistämme lukuisiin työntekijäkokemus-tarinoihin saakka.
  • Versioimme työntekijäkokemus-tarinoista pelkkiä feed-postauksia ilman linkkiä, linkin sisältäviin feed-postauksia ja Instagram-algoritmin rakastamia animoituja (MP4) Instagram-julkaisuja. Niistä algoritmi tykkää!
  • Päätämme järjestää Instagramissa myös kaksi RekryLiveä: yhden kummallekin hakuviikolle. Viikon 1 RekryLivessä minä vastaan yleisiin hakuun ja Emineen liittyviin kysymyksiin. Viikon 2 RekryLivessä Siiri ja Nora vastaavat ja kertovat työntekijä- ja tulokaskokemuksista Eminessä.
  • Kaikki Eminen Instagramissa julkaistavat Stories-julkaisut kiinnitetään tätä rekryä varten tehtyyn kohokohtaan, josta ne on kaikkien helppo löytää. 

Kaikki Eminen nettisivuille johtavat linkit on myös UTM-linkitetty voidaksemme seurata mistä medioista ja kenen meidän eminaattorin toimesta tulee eniten liikennettä verkkosivuillemme, ja mihin sisältöihin.

Valintaprosessissa pientä twistiä

Hakuajan jälkeen käynnistyy tietysti varsinainen valintaprosessi. Normaalisti tapaamme kaikki avoimet hakijat, mutta nyt emme pysty lupaamaan kaikkien hakijoiden tapaamista tätä rekryä varten. Lupaamme kuitenkin tavata loputkin Sisäpiiri-prosessista kiinnostuneet myöhemmin, kun saamme tämän prosessin ja sitä seuraavat tärkeät toimet hoidetuiksi. Todennäköisesti tämä menee kuitenkin ensi vuoden alun puolelle, jos realistisia ollaan.

Meillä ei ole tapana tehdä mitään ihan normaalisti, joten tässäkin prosessissa tullaan noudattamaan eminemäistä linjaa:

  • Valintaprosessiin kutsuttavien ensimmäinen kohtaaminen on 30 min mittainen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn haastattelu. Siis ehdokas haastattelee https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpga. Tämän tehtävän tavoitteena on arvioida minkälaisia kysymyksiä ehdokas kysyy, miten hän johtaa käytettävissä olevaa aikaa ja miten hän kenties osaa kysyä spontaanisti lisäkysymyksiä vastausten pohjalta. Haastattelutaito on todella olennainen taito sisällöntuottajana asiakkaiden projekteissa.
  • Tätä vaihetta seuraa kirjoitustehtävä: suomeksi, ja englanniksi, jos englanti taittuu omasta mielestä riittävän hyvin. Kirjoittamistaito on myös todella keskeinen taito Eminessä. Arvioimme tällä tehtävällä kirjoittamisen tasoa.
  • Näiden kahden vaiheen pohjalta valitsemme varsinaiseen Eminen tekemään haastatteluun kutsuttavat ehdokkaat. Eminen Nora hoitaa tämän kierroksen. Haastattelut pidetään Google Meets -tapaamisina ja ne kestävät enintään tunnin. Tämä haastattelu on jo vähän normimpi haastattelukokemus. 
  • Tämän jälkeen teemme valinnat. Kenties jo saadun tiedon perusteella tai vielä https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn toteuttamana finaaliehdokkaiden haastattelukierroksena.

 

Liekitettäisiinkö lisää tehoa sinun rekrykampanjaasi?

Lue lisää Eminen rekrytointimarkkinoinnin palveluista >>

Varaa 1 h verkkosparraus vaikuttavampaan rekryviestintään ja rekrytointimarkkinointiin Eminen Leolta >>

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]