Miten Instagram-algoritmi toimii? (Instagram algoritmi 2019)

Miten Instagram algoritmi toimii ja miten voit hyödyntää Instagram algoritmiä kasvattamalla yritysprofiilin vaikuttavuutta. Lue Susannan 3 vinkkiä Instagram algoritmin hackaamiseen.

Instagram algoritmi 2019 on yksi suosituimmista hakutermeistä Instagramia koskien.

Kiinnostaako sinua tietää, miten Instagram algoritmi toimii  ja miten voit niin sanotusti ”hackata” sitä kasvattaaksesi yritystilinne vaikuttavuutta Instagramissa?

Kiteytän tässä jutussa Instagram algoritmin toimintalogiikan ja kerron, miten kannattaa toimia, mikäli haluaa kasvattaa yritystilin (tai minkä tahansa tilin) suosiota Instagramissa.

Luonnollisesti, jos sinulla ei ole minkään valtakunnan syytä kasvattaa Instagram-tilisi vaikuttavuutta, seuraavat vinkit luultavasti vain ärsyttävät sinua.

Oletan sinun kuitenkin olevan kiinnostunut siitä, miten yrityksenne voi rakentaa omaa brändiään tehokkaammin Instagramissa, joten nämä vinkit kannattaa ottaa talteen.

Miten Instagram algoritmi toimii?

Instagram algoritmin ainoa tavoite on maksimoida Instagramin kassavirtaa. Tämä on oman vaikuttavan Instagram-toiminnan kannalta keskeinen tieto. Instagramin käyttö on meille kaikille ilmaista. Jostain Instagramin täytyy ottaa maksu voidakseen tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Tuo maksu otetaan mainoksista. Mitä useampi yritys kokee Instagramin olevan kannattavin mainoskanava tuotteidensa tai palveluidensa mainostamiseen, sitä suuremmat mainostulot Instagram saa. 

Instagram algoritmi maksimoi mainostulot. Kun ymmärrät tämän, ymmärrät algoritmin logiikan. Kun hyväksyt tämän, motivoidut hyödyntämään Instagramin algoritmin logiikkaa tilinne eduksi.

Me voimme omalla Instagram-käyttäytymisellämme vaikuttaa siihen, että Instagram on kannattavin paikka mainostaa tuotteita ja palveluita. Mitä enemmän Instagram-profiilimme vaikuttaa Instagramin mainosalustan toimivuuteen, sitä enemmän Instagram palkitsee profiiliamme tästä. Voimme siis ajatella, että kukin meistä voi halutessaan kontribuoida siihen, että Instagram olisi mahdollisimman hyvä mainosalusta.

Instagram algoritmin tavoitteena on siis kasvattaa Instagramin mainostuloja ja tähän tavoitteeseen se pääsee Instagram-käyttäjien avulla.

Instagram algoritmi toimii siis siihen, että me Instagram käyttäjät viettäisimme Instagramissa mahdollisimman paljon aikaa. Tämän se tekee tuomalla uutisvirtaamme vain sellaista sisältöä, josta näytämme pitävän. Mitä paremmin annamme algoritmin tietää, mikä meitä kiinnostaa Instagramissa, sitä paremmin se toimii. Kun näemme vain inspiroivaa, kiinnostavaa sisältöä, selaamme sitä niin kauan kuin meillä vain on aikaa. Ja mitä enemmän saamme kokemuksia siitä, että juuri Instagramissa on meille kiinnostavaa sisältöä, sitä useammin sinne palaamme.

Me olemme kaikki töissä Instagramilla tuottaessamme sisältöä Instagramiin (julkaiseminen). Mitä paremmin hoidamme työmme (yleisö tykkää-tallentaa-kommentoi-uudelleen-jakaa sisältömme), sitä enemmän meitä siitä palkitaan (julkaisumme tavoittavuus, eli sen näkevän yleisön koko kasvaa). Mitä systemaattisemmin tuotamme Instagramille arvoa, sitä todennäköisemmin Instagram ylentää meitä Instagram-urallamme (profiilimme quality score kasvaa.)

Instagram-yhtiö kehittää vain alustaa. Se ei itse tuota sisältöä. Me olemme kaikki töissä Instagramilla tuottaessamme sisältöä Instagramiin (julkaiseminen). Mitä paremmin hoidamme työmme (yleisö tykkää-tallentaa-kommentoi-uudelleen-jakaa sisältömme), sitä enemmän meitä siitä palkitaan (julkaisumme tavoittavuus, eli sen näkevän yleisön koko kasvaa). Mitä systemaattisemmin tuotamme Instagramille arvoa, sitä todennäköisemmin Instagram ylentää meitä Instagram-urallamme (profiilimme quality score kasvaa.)

Jos siis haluamme kasvattaa Instagram-yritysprofiilimme vaikuttavuutta, eli kasvattaa meille ideaalia yleisöä (seuraajamääriä sekä julkaisujemme tavoittaman ideaalin yleisön kokoa), sitä tiukemmin meidän tulee toimia tiettyjen Instagram-sääntöjen mukaan.

Näin Instagram algoritmi ajattelee, kun julkaisemme Instagramissa

Löysin Aaron Wardin Instagram algoritmi -jutusta tämän hyvän kuvan, jossa Aaron Ward yksinkertaistaa, mitä Instagram algoritmi ajattelee, kun julkaisemme jotain profiilissamme.Aaron Ward How does Instagram algoritm work - Miten Instagram algoritmi toimii

Nämä kaikki elementit vaikuttavat siihen, miten algoritmi toimii ja kuinka paljon julkaisusi saa orgaanista yleisöä. Tästä syystä on todella tärkeää sekä tiedostaa että huomioida, että joka ikisellä julkaisulla on nykyään väliä. Aikaisemmin ei ollut niinkään, mutta nykyään on. Jokainen laadultaan huono tai tehdystä julkaisusuunnitelmasta poikettu julkaisu on hallaksi kokonaisvaikuttavuudelle. Ja tämä koskee muuten kaikkia pääasiallisia sosiaalisia medioita, ei pelkästään Instagramia.

3 toiminnallista sääntöä vaikuttavamman Instagram-profiilin rakentamiseen

Hyödynnä se, miten Instagram algoritmi toimii ja paranna yritystilinne (tai minkä tahansa Instagram-profiilin) vaikuttavuutta.

#1 Opeta Instagram algoritmia kertomalla sille, mitkä asiat yritysprofiiliinne liittyy

Algoritmi lukee ja tulkitsee meitä monin eri tavoin, kuten lukemalla:

  • Mitä olemme kirjoittaneet ja korostaneet biossamme, eli profiilimme nimi sekä bioon valitsemamme sanat, emojit, tunnisteet (#) ja muut tilit (@)
  • Mihin kategoriaan olemme profiilimme kytkeneet.
  • Minkä tyyppistä sisältöä julkaisemme (kuvat, kuvasarjat, videot, stoorit)
  • Mitä julkaisemme (teemat, aiheet, tilanteet, paikat)
  • Mitä tunnisteita ja sanoja olemme julkaisuun kirjoittaneet 

Jos haluat opettaa algoritmiä, valitse yritystilinne bioon sellaiset sanat ja tunnisteet, jotka kiteyttävät sen, mitä tilinne edustaa. Näin sekä algoritmin että kenen tahansa käyttäjän on helpompi tunnistaa, mitä tältä tililtä saa. Sen jälkeen on tietysti tärkeää, että systemaattisesti julkaisee sitä, mitä on luvannut yleisölleen tarjoilla. Tähän voi hyvin rinnastaa vaikkapa lehtitilauksen. Ostat irtonumeron silloin, kun siinä yksittäisessä numerossa on jokin sinua kiinnostava sisältö. Saatat hyvän tarjouksen ansiosta laittaa lehden sen perusteella tilaukseen. Jos seuraavat numerot eivät edustakaan sinua miellyttänyttä sisältöä, eli sitä sisältöä, joka sai sinut tilaamaan, petyt ja todennäköisesti peruutat tilauksen. Tai et ainakaan jatka sitä, kun määräaika päättyy.

Kun yksittäinen käyttäjä päättää alkaa seuraamaan meitä, hän tekee sen usein miellyttyään yhteen vetovoimaiseen julkaisuumme. Hän katsoo bion (lehden lupauksen siitä, mitä tuleman pitää) ja sen perusteella alkaa seuraamaan. Jos kuitenkin julkaiset, ihan mitä sattuu, hän lopettaa seuraamisen. 

#2 Opeta Instagram algoritmi tunnistamaan, minkä tyyppiset käyttäjät ovat yritysprofiilillenne kiinnostavia

Samalla tavalla voimme opettaa algoritmia tunnistamaan, minkä tyyppiset käyttäjätilit ovat meille kiinnostavia. Tämä tapahtuu vastaavalla tavalla aktivoitumalla tykkäämään, kommentoimaan, tallentamaan, seuraamaan ja käyttämään aikaa meille ideaalin yleisön julkaisuissa ja profiileissa.

Algoritmi nimittäin seuraa:

  • Keiden tarinoita, julkaisuja ja profiileja katsomme selvästi keskimääräistä pidemmän aikaa tai useasti.
  • Minkälaista sisältöä päädymme usein tykkäämään, kommentoimaan ja jopa tallentamaan.
  • Keiden sisältöön näytämme aktivoituvan usein.
  • Keiden käyttäjien kanssa vaihdamme yksityisviestejä.
  • Mitä käyttäjätilejä tagaamme julkaisuihimme.
  • Mitä tunnisteita seuraamme aktiivisesti.

Kun haluamme aktiivisesti kasvattaa tietyn tyyppistä yleisöä, meidän kannattaa etsiä heitä explore-sivulta, viettää aikaa heidän julkaisuissaan, tykätä, kommentoida ja tallentaa, ja alkaa seuraamaan tietyntyyppisiä käyttäjiä. Samoin, meidän ei kannata seurata takaisin ihan kaikkia käyttäjiä, jotka aloittavat seuraamaan meitä, elleivät he kuulu meille ideaaliin kohdeyleisöön.

Algoritmi palkitsee meitä aktiivisuudesta, sillä aktiivisuus Instagramissa on tärkeää käyttäjäkokemusten vuoksi. Tilit, jotka ovat aktiivisia ovat mieluisia algoritmille. Se aktiivisuus kannattaa kohdentaa yrityksen intressien mukaiseen yleisöön. Ideaalitilanteessa yleisö oppii tarjoamaan lisää kiinnostavaksi todettua sisältöä, jolloin ensi alkuun tylsistäkin seurattavista saattaa tulla kiinnostavia seurattavia.

#3 Palkitse ja ruoki yritystilinne teille ideaalia yleisöä aktiivisesti, jotta suhteenne kasvaa ja vahvistuu

Kun saatte yritystilillenne ideaalin yleisön aktivoitumaan teidän sisällöistänne, palkitkaa ja ruokkikaa heitä. Sisällöt, joita kohtaan he ovat osoittaneet selvää kiinnostusta kommentoimalla ja jopa tallentamalla tai tägäämällä julkaisunne omiin stooreihinsa antaa teille osviittaa siitä, minkälaiseen sisältöön kannattaa panostaa. 

Palkitkaa kommentoimalla ja tägäämällä aktiivisten käyttäjienne sisältöjä, tutustukaa heihin paremmin yksityisviestimällä ja kiittäkää heitä tällaisella toiminnalla profiilinne laadun parantamisesta. Sosiaalinen toiminta sosiaalisissa medioissa on tavallaan se juttu. Siksi sosiaalisissa medioissa kannattaa antautua sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Tavoitteellista siitä tulee, kun ollaan valikoivempia siinä, mitä julkaistaan ja kenen julkaisuihin aktivoidutaan.

Ethän anna Instagramin algoritmin näyttää julkaisujasi väärille yleisöille?

Tässä yhteydessä kannattaa myös katsoa asiaa peilikuvana: Jos olemme yritystilillämme kovin aktiivisia tavoitteidemme kannalta vääräntyyppisille profiileille, esimerkiksi henkilöstömme kavereille, jotka eivät itse, eikä myöskään heidän omat seuraajansa kuulu kohdeyleisömme piiriin, annamme algoritmille vääriä signaaleja. Jos siis haluaa rakentaa vaikuttavaa Instagram-profiilia yritykselle, on suositeltavaa ajatua hakkailemaan algoritmin kanssa.

Anna Instagramin algoritmille palautetta, älä ole passiivinen yritysprofiililla somettaja 

Instagram haluaa meiltä palautetta näkemistämme sisällöstä ja mainoksista. Ymmärtämmällä, mitä haluamme nähdä lisää ja mistä emme ole kiinnostuneita, algoritmi osaa tarjoilla eteemme hopeatarjottimen lailla meille mahdollisimman kiinnostavia profiileja, kuvia, videoita, IGTV-sisältöä, Storeja ja mainoksia.

Passiivinen Instagramin käyttäminen palvelee meitä kaikkein vähiten. Vaikka, ei kannata kuvitella, etteikö Instagram algoritmi kykenisi silloinkin tulkitsemaan, mikä meitä kiinnostaa ja ei kiinnosta. Se vaan ei todennäköisesti halua auttaa meitä onnistumaan itse Instagramissa paremmin tai optimaalisimmin, koska kokee meidät laiskoiksi käyttäjiksi.

Instagramin pyrkimyksissä kasvattaa omaa kassavirtaansa ei ole mitään pahaa. Se on rakentanut alustan, jota saamme käyttää ilmaiseksi. Mainokset ovat sen tulonlähde. Hyvä mainos on oikeastaan asiakaspalvelua, sillä se esittelee meille jotain sellaista, jota todennäköisesti olemme etsineet, jota saatamme tarvita tai joka on meille jollain lailla relevantti. Huono mainos sisältää taas jotain sellaista, joka ei meitä kiinnosta, jota emme tarvitse, ja siksi se vain keskeyttää Instagram-käyttökokemuksemme. Se on kuin roska uutisvirrassamme.

Minusta on mahtavaa, että voimme opettaa Instagramin algoritmiä näyttämään meille kiinnostavia asioita ja poistamaan uutisvirrastamme sellaiset julkaisut ja mainokset, jotka eivät meitä inspiroi. Tärkeää on vain ymmärtää se, että sinä ja minä olemme ne tahot, jotka sen kiinnostavan tai tylsän sisällön tuottaa. Mitä laadukkaampaa IG-sisältömme on tavoittelemamme yleisön mielestä, sitä suuremmaksi tuo nimenomaan tavoittelemamme yleisö voi kasvaa ja sitä enemmän Instagramista on meille yrityksenä hyötyä. Ilmaiseksi.

Instagram Eminen blogissa: 

https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg: 5 tavoitteellisempaa ensi askelta Instagramiin >>

Siiri: 4 vinkkiä, miten rakentaa vaikuttavampi Instagram-yritystili >>

https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn edelleen relevantti: Miten moderni työnantaja rakentaa työnantajakuvaa Instagramissa >>

Muualta kuratoitua

Aaron Ward: How does Instagram Algoritm work? 

Later.com: This is how Instagram algorithm works in 2019

Seuraa Emineä Instagramissa >>

Seuraa minua Instagramissa >>

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]