Millaiset ovat hyvät urasivut? 3 asiaa, jotka löytyvät houkuttelevilta urasivuilta

Urasivut ovat asiakaskohderyhmälle suunnattujen verkkosivujenne tapaan yrityksenne ikioma media, jonka kohderyhmänä ovat tavoittelemanne ideaalit talentit. Hyviltä urasivuilta löytävät kiinnostavaa sisältöä niin aktiiviset kuin passiivisetkin työnhakijat.

Nykyään urasivuille on haastavaa saada kävijöitä muuta kuin avoimia työpaikkoja markkinoimalla. Pitkälti hyödyntämätöntä potentiaalia tarjoaisivat meille sivukävijät, jotka ovat meille relevantteja tulevaisuuden hakijoita ja tekijöitä. Heitä ei kuitenkaan liikuta avoimet paikkamme tällä hetkellä joko siksi, ettei heillä ole työnhaku mielessä tai siksi, etteivät he vielä vastaa hakemaamme kokemuksen tasoa.

Vaikuttavat urasivut huomioivat nämä molemmat hakijatyypit.

Mikä onkaan urasivujen tavoite?

Urasivuja ei kannata laittaa verkkoon vain siksi, että tarvitaan urasivut.

Hyvät urasivut onkin suunniteltu yritykselle arvoa tuottavaksi markkinoinnin työkaluksi.

Urasivujen tärkeimmät tavoitteet ovat:

  1. Kirkastaa yleisön tietoisuutta yrityksestä työnantajana.
  2. Vahvistaa yrityksen tavoittelemaa työnantajakuvaa.
  3. Konvertoida sivukävijä seuraajaksi, rekrytoinnin liidiksi ja työnhakijaksi.

Tällainen hakijan polku ei kuitenkaan ala mistä tahansa verkkosivukyhäelmästä, eikä aina myöskään visuaalisesti valloittavasta sivustosta. Hyvä design ei korvaa asiasisältöä, se kannattaa aina muistaa. Yhdessä ne ovat kuitenkin varsin tehokas tiimi!

Parhaan onnistumisen edellytyksenä on huolellinen urasivusuunnitelma. Hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty!

Mistä elementeistä koostuvat vaikuttavat urasivut?

Vaikuttavan urasivuston keskeiset elementit

Mitä urasivuillenne päätyvä sivukävijä kokee ja näkee?

Kokemukset syntyvät sivuston välittämistä viesteistä ja tunnelmasta. Siksi kuva- ja sanavalinnat ovat tärkeitä sanansaattajia.

Mitä urasivukävijälle jää sivuistanne mieleen? 

Vähempi on enemmän tekstin määrässä!

Kolme asiaa, jotka löytyvät hyviltä urasivuilta

Hyvät urasivut kuljettavat sivukävijää yrityksellenne hyödyllisten informaatiopisteiden kautta kohti yrityksenne valitsemia konversiopisteitä. 

Urasivuja ei kannata tehdä tekemisen vuoksi. Toimiva urasivusto toimii asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja hyödyttää yritystä sen rekrytointi- ja työnantajakuvan kehittämisen tarpeissa.

Urasivujen päivittämisen ei tarvitse aina olla myöskään valtaisa IT-hanke. Joskus sisällön päivittäminen, kuvien vaihtaminen, paremmat otsikot ja selkeiden polkujen ja call to action -painikkeiden lisääminen riittää merkittävään vaikuttavuuden parantamiseen.

Jos urasivusto ei mahdollista teknisesti vaikuttavuuden parantamista, on kyllä syytä investoida kunnon urasivuihin. Muista, että urasivusto on lopulta sekä työnantajakuvan kehittämisen että rekrytoinnin työkalu ja se voi olla myös erittäin hyvä sellainen.

#1 Mietitty urasivukävijän polku

Näe urasivunne kauppana. Sivukävijä astuu ovesta sisään. Mikä hänet toivottaa tervetulleeksi? 

Onko hänelle heti selvää, mistä hän löytää etsimänsä?

Mikäli hän ei tiedä vielä, mitä etsii vaan tuli lähinnä inspiroitumaan ja haahuilemaan, minne sinä haluat hänen seuraavaksi kulkevan?

Mitä haluat hänet vähintään saavan selville?

Entä, mitä tarjoat hänelle seuraavaksi huomion kohteeksi saadaksesi hänet pysymään kaupassasi mahdollisimman pitkän ajan?

Aktiivisen työnhakijan haluat tietysti löytävän itseään kiinnostavan osaston, eli rekrytointisivut mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti. Löytyykö tämä linkki urasivustonne alkuosasta?

Passiivinen työnhakija ei halua törmätä ensimmäisenä epämääräiseen konsulentin kasaamaan massaan, joka on pinottu täyteen avoimia työpaikkoja. Siksi urasivujen alkuun ei kannata laittaa avointen paikkojenne listausta. 

Mihin ohjaat passiivisen hakijan? Kenties häntä kiinnostaa omaan osaamisalueeseensa liittyvä alasivu? 

Urasivujen suunnittelussa kannattaa miettiä kuvaamallani tavalla sivukävijän polku ennen kuin alkaa tuuttaamaan sisältöä silmät sokkona verkkoon.

Hyvät urasivut johdattavat urasivukävijän läpi ”kaupan”, eli sivustonne teille hyödylliseen maaliin.

Tässä auttavat:

  • Selkeät ohjaukset, eli linkit ja toimintaan kehoitukset. – Tarjoa kävijälle helppo reitti etsimänsä tiedon, kuten avoimien työpaikkojen luo.
  • Silmäiltävyys, eli sisällön ilmavuus sekä kuvien ja otsikoiden hyödyntäminen kokonaisuuden käsittelyssä ja oikean tiedon löytämisessä.
  • Yksinkertaiset lauseet ja ilmaisut, joiden lukemiseen ei tarvitse käyttää koko energiavarastoaan. Älä aja sivukävijöitä pois turhalla viestien monimutkaisuudella.
  • Mobiilioptimointi – varmista, että sivut toimivat myös mobiilissa sekä tabletilla.

#2 Sisältö, joka kiinnostaa yrityksellenne relevanttia kohderyhmää

Kuvittele itsesi taas tähän kauppaan sisälle. Minkälainen sisältö kutsuu sinua luokseen? Mikä taas saa sinut toteamaan jo ovella, ettei tämä liike ole sinua varten?

Sama koskee urasivustoa.

Millainen sisältö on kohderyhmällesi houkuttelevaa?

Mistä yleisösi juuri nyt puhuu?

Tässä kohdassa tärkeänä oletuksena on se, että olet jo määritellyt kohderyhmäsi ja sinulle on selvää, millaisia tarpeita yleisölläsi on.

Kiinnostuksen urasivuilla herättävät:

  • Sisältö, joka inspiroi tutustumaan lisää. Visuaalisesti miellyttävät kuvat henkilöstöstänne toimitiloissanne tai missä muualla töitä on teillä tapana tehdä.
  • Opetuksellinen sisältö. Blogit, videot ja ladattavat materiaalit, joiden avulla kohderyhmäänne kuuluva voi kehittää jotain teillä tarvittavaa osaamista tai tietoa.
  • Informoiva sisältö, joka kertoo yrityksestänne työntekijän silmin. Kiinnostavat uratarinat, menestystarinat, oppimisenpaikat, henkilökuvat jne.
  • Puheenaiheet, joista muut eivät puhu tai julkaise. Tietyt vaietut aiheet (kuten palkkakehitys) ovat taatusti sellaisia, joista jokainen haluaa lukea.
  • Työntekijäkokemukset, eli aidot, samaistuttavat ”asiakasreferenssit”, jotka todentavat ja puhaltavat yrityksen markkinointiviestit ja väittämät henkiin.

#3 Yhteystiedot ja ohjeet työnhakijoille

Kun sivukävijä on saatu vakuutettua, hän haluaa tietää, miten teiltä voi sen työpaikan saada.

Totta kai jokainen tietää, että hakemuksen lähettäminen on ensi askel.

Mutta oikeasti jokainen haluaa tietää, onko olemassa jotain takaovea.

Onko olemassa jotain takaporttia, ohjetta, vinkkiä, neuvoa, tapaa, jolla asiaansa voi edistää kanssanne?

Mitä haastavampaa rekrytointi teille on, sitä tarpeellisempaa on mahdollistaa rekryliidien generointi urasivuilta. Tällä ei varsinaisesti tarkoiteta mustaan aukkoon katoavia avoimen työhakemuksen täyttämislinkkiä rekryjärjestelmäänne. Ketä sellainen kutsuu?

Toimivia ja hakijoiden pitämiä elementtejä ovat esimerkiksi:

  • Rekrytointihenkilöiden yhteystiedot
  • Rekrytoivien tiiminvetäjien LinkedIn-profiilin linkki ja kutsu verkostoitumaan.
  • Rekrytoijien LinkedIn-profiilin linkki ja kutsu verkostoitumaan.
  • Chat urasivustolla
  • Informatiivinen FAQ-osio

Haluaisitko saada yrityksenne urasivut toimimaan – eli tuottamaan työhakemuksia ja rekrytoinnin liidejä?

Ota meihin yhteyttä ja jutellaan!

Tämä juttu on päivitetty Eminen Siirin vuonna 2019 julkaiseman jutun pohjalta.

 

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]