Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Millainen Employer Branding -trendi on mikrohetki ja mitkä ovat osaajamarkkinoinnin onnistumisen edellytyksiä vuonna 2021? Miksi sinun kannattaisi osaajamarkkinoinnin tekijänä oppia ymmärtämään kohdeyleisösi mikrohetkiä?

Mikrohetki, micro-moment on markkinoinnin terminä kiinnostava. Mikrohetkiksi nimitetään niitä sinullekin tuttuja digitaalisia hetkiä, jolloin ilmaantuu yllättävä tarve löytää jokin tieto tai sanaselitys, katsoa opastava video tai vaikka oppia tekemään jokin asia. Nämä hetket syntyvät eletyn elämän suorasta tarpeesta tai kysymyksestä, ja niihin halutaan löytää suora ratkaisu tai vastaus. Tarpeen tai kysymyksen sinä kirjoitat Googleen, ja koko jutun teet useimmiten älypuhelimellasi toivoen löytäväsi selkeän vastauksen nopeasti ja helposti.

”Employer Branding -trendit 2021”, kirjoitti eräs googlaaja hakukenttään, kun uuden vuoden EB-toimenpiteitään suunnitteli.

Employer Branding -trendi: miten mikrohetkiä voi hyödyntää osaajamarkkinoinnissa?

Maailmalla mikrohetket on noteerattu loistavana saumana markkinoinnille. Mikrohetket ovat nimittäin niitä, jolloin etsijällä on suuri tarve ja odotus löytää ratkaisu. Niinä hetkinä meillä on hyvän, oikea-aikaisen ja kattavan vastauksen tarjoajina myös tiedonhakijan täysi huomio. Kun tyytyväisen tiedonhakijan tarve on täytetty, mikrohetkissä syntyvät mielikuvat ja luottamus ratkaisun tarjonneesta brändistä.

Miten tätä tietämystä mikrohetkistä voisi soveltaa osaajamarkkinoinnin kipupisteisiin?

Yksi osaajamarkkinoinnin tekijöiden kuumimmista puheenaiheista on alati se, miten saisimme kaapattua passiivisten, meille strategisesti ideaalien työnhakijoiden huomion. Huomio on informaatioaikakauden valuuttaa, ja osaajamarkkinoinnin yleisömme huomiosta kilpailevat muiden työnantajien lisäksi myös kaikki sellaiset tahot, jotka haluavat muun muassa myydä osaajalle jotakin tuotetta tai palvelua. Samaan aikaan, kun sinä kutsut osaajaa hänen some-feedissään hakemaan avoimeen työpaikkaanne, hänet halutaan saada ostamaan myös uutuusjogurttia, kuntosalijäsenyys ja tapaturmavakuutus. Ei ihme, että hänen huomionsa voittaminen on vaikeaa.

”Osaajamarkkinoinnin tekijöiden kuuma puheenaihe on alati se, miten kiinnittää passiivisen työnhakijan huomio. Osaajayleisön huomiosta kilpailee moni muukin taho.”

Eräs passiivisia työnhakijoita tavoittelevan osaajamarkkinoinnin tekijän totuuksista on, että osaajaa ei tavoiteta kertomalla työpaikoista. Tämä johtuu siitä, että passiivinen työnhakija ei tarvitse tietoa avoimista työpaikoista, eikä häntä sellainen tieto oikeastaan missään muodossa tai kanavassa kiinnosta. Kuitenkin juuri passiivinen osaajayleisö on Employer Brandingin eli työnantajabrändin rakentamisen pääkohderyhmä.

”Osaajamarkkinoinnissa mikrohetket ovat niitä, jolloin passiivinen työnhakija etsii ammatillista tietoa työpäivänsä aikana.”

Passiivisen työnhakijan huomion herättää kuitenkin sellainen tieto, jota hän itse etsii ja tarvitsee. Ja se tieto voisi löytyä juuri meidän verkkosivuiltamme tai blogistamme. Passiivisen työnhakijan omaan osaamisalueeseen liittyvät pulmat ja aiheet ovat sellaisia, jotka jaamme hänen kanssaan. Osaajamarkkinoinnissa mikrohetkiä ovat siis muun muassa ne hetket, jolloin passiivinen työnhakijamme etsii ammatillista tietoa työpäivänään omassa arjessaan, nykyisessä työpaikassaan.

Osaajamarkkinoinnin onnistuminen vuonna 2021

Ei ole enää lainkaan läpihuutojuttu saada tavoittelemamme osaajan huomio, mutta sitä tarvitsemme, jotta voisimme tehdä yritystämme työnantajana tunnetuksi hänen silmissään.

Employer Branding -trendit ja osaajamarkkinoinnin onnistuminen

Informaatioajan hakijan polku kulkee yleisön huomion toistuvasta herättämisestä lopulta konversioon, eli niihin toimiin, jotka määrität konversiopisteiksi. Konversiopiste voisi tänä päivänä olla työhakemuksen jättämisen lisäksi esimerkiksi yhteydenotto työnhakutarkoituksessa tai talent-uutiskirjeen tilaaminen.

 

Informaatioajan työnhakijan polku alkaa siis aina huomion herättämisestä. Kun työnhakija on passiivinen, tiedämme ettei hänen huomionsa herää työpaikoista kertoviin viesteihin.

Jotta ymmärtäisimme, mikä passiivisen, ideaalin työnhakijamme huomion herättää, on meidän profiloitava hänet niin tarkasti kuin mahdollista. Tavoittelemamme osaajat eivät koskaan ole kaikki alan osaajat, vaan vain jokin siivu siitä. Jos teet työnantajabrändin rakentamista ammattimaisesti, ymmärrät tämän. Muista vielä, että työnantajabrändin rakentamisen yleisö ei myöskään ole välttämättä sama asia, kuin tämänhetkisen rekrytoinnin yleisö.

Kun ideaali osaajayleisö on määritetty tarkoin, voimme tutustua passiivisen työnhakijamme todennäköiseen työpäivään juuri tällä hetkellä ja kuvitella sen sisälle mikrohetkiä. Pystymme tarkastikin ymmärtämään digitaalista matkaa, jonka osaaja kulkee päivänsä aikana sekä niitä pulmia, joita hän päivittäin työssään ratkaisee.

Aiotko sinä olla osaajamarkkinoinnissa aikaasi edellä?

Saadaksemme tämän ymmärryksen avulla hänen huomionsa ja päästäksemme työnantajana hänen tietoisuuteensa, on meillä käytössämme oikein käytettynä äärimmäisen kustannustehokkaat työkalut, kuten hakukoneoptimointi, markkinoinnin teknologia, automaatio, generoitu markkinoinnin data sekä tämän datan analysoiminen ja hyödyntäminen. Miten on, aiotko sinä olla näiden työkalujen ja tämän tiedon hyödyntämisessä osaajamarkkinoinnissa edellä aikaasi? Onko sinulla jo käytössäsi nämä Employer Brandingin trendit?

”Miten on, aiotko sinä olla osaajamarkkinoinnissa edellä aikaasi?”

Employer Branding -trendeistä riippumattakin osaajamarkkinoinnin onnistumisen lähtökohta on siis edelleen vuonna 2021 tavoitellun osaajayleisön tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtäminen. Kaikki kun lähtee ideaalin osaajan kutsumisesta hakijan polulle herättämällä ensin huomio ja kiinnostus.

Mikrohetki sekä markkinoinnin työkalut ja teknologiat – siinä muutama Employer Branding -trendi vuodelle 2021. Haluatko kuulla lisää uuden vuoden trendeistä? Kuuntele Eminen englanninkielisen Building a Modern Employer Brand -podcastin 20.1.2021 ilmestyvä jakso täällä>>

Emine_sparraus

Tuntuuko, että haluat tehdä kaikkea tätä nyt heti, mutta työpöydälläsi on niin monia muitakin asioita? Ota meihin yhteyttä ja anna kun me autetaan >>

Lue lisää mikrohetkistä:

Business Insider: Micro-moments marketing: Can brand’s leverage this in-vogue marketing concept?

Think with Google: How Micro-Moments are changing the rules