Mietitkö kenelle työnantajakuvan kehittämisen omistajuus yrityksessä kuuluu?
Vastaus on yksinkertainen: työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle.
Miksi?
”He tuntevat yrityksen ihmiset parhaiten, tuntevat yrityksen toimintakulttuurin ja heillä on käsitys yrityksen ytimestä”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg summaa.
Keskustelu työnantajakuvan kehittämisen omistajuudesta on noussut puheenaiheeksi kun yritykset ovat ymmärtäneet työnantajakuvan merkityksen nykyisillä työmarkkinoilla. Aiemmassa podcast-jaksossa 102 https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoi, että omistajuus kuuluu HR:lle, ei markkinoinnille tai muille funktioilla.
Siksi tämä Building a Modern Employer Brand podcastin jakso 113 on suunnattu HR-johtajille ja -managereille, jotka ymmärtävät työnantajakuvan kehittämisen tärkeyden, mutta kokevat epävarmuutta siitä mitä heidän pitäisi aiheesta tietää ja millainen heidän roolinsa kehitystyössä pitäisi olla.
Kuuntele jakso ja opit lisää!
Työnantajakuvan kehittämisen alkuperäinen määritelmä
”Vallitsevan keskustelun ja sen vastauksen ymmärtäminen vaatii palaamista työnantajakuvan käsitteen juurille vuoteen 1996”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.
Työnantajabrändi käsitteen määrittelivät ensimmäistä kertaa Simon Barrow ja Tim Amber vuonna 1996. He esittelivät mallin, joka kehitettiin kuluttajatuotteiden markkinointioppien pohjalta.
Määritelmä tiivistettynä kuuluu näin:
Työnantajabrändi määritellään toiminnallisten, taloudellisten ja psykologisten etujen paketiksi, jotka työntekijä saa ollessaan työsuhteessa ja jotka tunnistetaan työnantajayrityksessä. Työnantajabrändin tarjoaa yrityksen johdolle selkeän viitekehyksen, joka helpottaa tavoitteisiin keskittymistä, lisää tuottavuutta sekä parantaa rekrytointia ja yrityksen veto- ja pitovoimaa. (Barrow & Ambler, 1996)
https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg korostaa erityisesti tätä kohtaa: ”kuten hyvä markkinointi, tämä on perustavanlaatuinen lähestymistapa ihmisten johtamiseen, kuuntelemiseen ja osallistumiseen.”
Alunperin työnantajabrändi on siis määritelty olevan perustavanlaatuinen lähestymistapa työntekijöiden johtamisessa.
Ja mikä yritysfunktio vastaa työntekijöiden johtamisesta yrityksestä?
HR eli siksi omistajuus työnantajakuvan kehittämisestä kuuluu heille.
Työnantajakuvan kehittäminen on enemmän kuin rekrytointimarkkinointia
Työnantajakuvan kehittäminen on enemmän kuin rekrytointimarkkiointia, koska se pohjaa yrityksen strategisiin valintoihin ja on pidemmän aikavälin työtä. Sillä saavutetaan muutoksia ihmisten mielikuvissa, luodaan mieltymystä yritystä kohtaan ja lopulta nämä toivottavasti muuntuvat konversioiksi eli oikeiksi työnhakijoiksi.
Rekrymarkkinoinnilla tavoite on taktinen: löytää määritellyn ajan sisällä sopiva työnhakija työpaikkailmoituksessa kerrottuun positioon. Tämä on nimensä mukaisesti markkinointia ja kampajointia.
Kuten Barrow ja Andlerkin sen määrittelivät: työnantajakuvan kehittäminen on johtamisen viitekehys, ei markkinointikampanja.
Kuuntele podcastista tarkemmin mitä HR-johtajan kannattaa tietää työnantajakuvan kehittämisestä ja miksi se ei olekaan niin pelottavaa tai monimutkaista kuin saatat kuvitella!
Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa?
Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.
SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME
***
Lue lisää aiheesta:
Työnantajabrändin omistajuus ja budjetti – HR vai markkinointi?
Miksi yrityksen markkinointi ei ole työnantajabrändin asiantuntija?