Sähköpostimarkkinointi työnantajakuvan kehittämisessä – tee se näin [podcast #112]

Sähköpostimarkkinointi työnantajakuvan kehittämisessä on tehokas tapa saada osaajat tavoitettua.

Se on myös yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. 

Silti sitä ei juurikaan hyödynnetä osaajamarkkinoinnissa, paitsi automatisoitujen “Kiitos hakemuksestasi”-viestien lähettämiseen rekryjärjestelmästä. 

Valitettavasti sähköpostimarkkinointi nimittäin liitetään usein perinteiseen uutiskirjeeseen, joka ei usein ole kovin innostava. 

Miksi sähköpostimarkkinoinnin hyödyntämisestä työnantajakuvan kehittämisestä kannattaisi kiinnostua?

Sosiaalinen media muuttuu koko ajan entistä vaikeammaksi yrityskäyttäjille, jos sitä haluaa käyttää ilmaiseksi osaajien tavoittamiseen. Sosiaalisten medioiden alustoilta on myös haastavampaa ohjata osaajia vierailemaan yrityksen urasivuilla, koska sosiaalisten medioiden tavoite on, että käyttäjät pysyvät heidän alustallaan eivätkä siirry muualle. 

“On siis aika hyväksyä se tosi asia, että sosiaalinen media muuttuu ja tarvitsemme muitakin markkinoinnin keinoja, joilla ohjaamme kävijöitä yrityksen urasivuille”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.

Tässä Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 112 https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo tarkemmin sähköpostimarkkinoinnista ja siitä miten se sopii työnantajakuvan kehittämiseen.

Jaksossa opit millaista on hyvä ja huono sähköpostimarkkinointi ja saat ideoita sähköpostimarkkinointiin, jotka sopivat työnantajakuvan kehittämisen konseptiin

Kuuntele jakso ja opit lisää!

Mitä on sähköpostimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointiviestejä, jotka lähetetään vastaanottajalle sähköpostilla. 

Suosituimpia sähköpostimarkkinoinnin muotoja ovat:

  • uutiskirjeet
  • tarjouskampanjat

Tämä markkinoinnin muoto on erittäin suosittua ja toimivaa kaupallisella toimialalla. Laadukkaan sisällön lähettäminen vastaanottajan sähköpostiin nostaa todennäköisyyksiä sille, että ostajat eli myyntiliidit päättävät ostaa tuotteen tai palvelun eli myynti tapahtuu. 

”Osaajamarkkinoinnissa sähköpostilistan tilaajat ovat ikään kuin näitä myyntiliidejä ja myynnin tapahtumalla viitataan tässä tapauksessa rekrytointiprosessiin osallistujilla”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo. 

Miten sähköpostimarkkinointia voi hyödyntää työnantajakuvan kehittämisessä?

Sähköpostimarkkinoinnin tavallisimpia lajeja voi hyödyntää työnantajakuvan kehittämisessä ja osaajamarkkinoinnissa pienellä soveltamisella. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo podcastissa ideoita, miten hän on muokannut HubSpotin listaamat sähköpostimarkkinoinnin perinteiset lajit osaajamarkkinoinnin kontekstiin.

#1 Uutuuksista kertova tiedote – ”Uusi rekrytointiprosessi alkaa”

Nämä viestit keskittyvät kertomaan jostain uudesta tai viime aikoina tapahtuneesta asiasta.

”Osaajamarkkinoinnin kontekstissa voisi kertoa uudesta rekrytointiprosessista tai trainee-ohjelman aloituksesta”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo. 

# 2 Uutiskirje – ”Vinkit työnhakuun”

Uutiskirjeeseen kerätään usein tietoa viimeisimmistä tapahtumista valikoidusti, jonka arvellaan kiinnostavan vastaanottajaa ja tuottavan arvoa hänelle. 

”Osaajalle arvoa tuottavaa voi olla esimerkiksi vinkit työnhakuun tai rekrytointiprosessissa onnistumiseen. Tämän voi ajatella urakehitykseen liittyvänä kuratoituna uutiskirjeenä”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.

#3 Kutsu tapahtumiin – ”Rekrytointitapahtuma tulossa”

Sähköpostimarkkinointia on helppo käyttää kampanjointiin. Osaajamarkkinoinnissa tätä kannattaa hyödyntää esimerkiksi kutsumalla osaajia tapahtumiin, joita joko sinä tai yhteistyökumppaninne järjestätte. 

”Uramessut, alumnitapahtumat, avoimet ovet tai mikä tahansa muu tapahtuma. Tapahtuman markkinoinnissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös sähköpostimarkkinointia”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kannustaa.

https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg esittelee podcast-jaksossa yhteensä seitsemän erilaista sähköpostimarkkinoinnin lajia. Kuuntele podcast-jakso ja opit mitä loput neljä ovat!

Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa? 

Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.

SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME

***

Lue lisää aiheesta:

Markkinointi sosiaalisessa mediassa muuttuu vuonna 2022 – mitä se tarkoittaa?