Oletko huomannut, että yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa on muuttunut haastavammaksi?
Yleisön tavoittaminen yrityksen julkaisuilla ja heidän sitoutumisensa sosiaalisen median julkaisuihin on muuttunut vaikeammaksi lähes kaikilla suurilla sosiaalisen median alustoilla.
“Tämä muutos juontaa juurensa siitä, että sosiaalisen median alustat ovat kasvaneet niin suuriksi, että arvo meille käyttäjille on alkanut laskemaan”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 111.
Miten sitten yleisö saadaan tavoitettua?
Maksamalla. Yrityskäyttäjille valitettavasti ilmaista näkyvyyttä ei juuri ole enää saatavilla ilmaista orgaanista näkyvyyttä.
Tässä Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 111 https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg jakaa viimeisimmät tutkimustulokset ja opit mitä on sosiaalisen median markkinointi vuonna 2022. Mitä tämä tarkoittaa työnantajabrändäyksen kannalta?
Kuuntele jakso ja opit lisää!
Mitä muutos tarkoittaa työnantajabrändäyksen kannalta?
Työnantajabrändäyksessä meidän tulee keksiä uusia keinoja hyödyntää sosiaalista mediaa, jotta tavoitamme osaajayleisömme.
Työnantajabrändäyksessä sosiaalinen media on nimittäin yrityksen urasivujen lisäksi ainut media, jota on mahdollista hallinnoida itsenäisesti. Näissä kanavissa voimme rakentaa osaajayleisöä ja -yhteisöä, joista osaajat konvertoituvat rekryliideiksi ja hakijoiksi eli työnantajabrändin arvoksi.
”Selkeä trendi on, että sosiaalisen median kanavista on yhä vaikeampaa ohjata kävijäliikennettä yrityksen omille sivuille eli työnantajabrändäyksen tapauksessa urasivuille”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg selittää.
Miksi tämä on ongelma?
”Sosiaalisen median alustat eivät ole vakaa alusta vaan ne muuttuvat jatkuvasti eikä meillä ole vaikutusvaltaa siihen miten ne toimivat”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg sanoo.
Jos jätämme kaiken sisältömme sosiaalisen median alustan varaan, siinä on suuri riski, että algoritmin tai trendin muuttuessa kaikki työmme menee hukkaan.
Jos taas ohjaamme jatkuvasti yleisöä yrityksemme urasivuille, voimme olla varmoja siitä, että nettisivujen hallinta pysyy vain meillä ja riski sisällön katoamisesta pienenee.
Sosiaalisen median markkinoinnin uudistukset pakottavat meidät siis miettimään uudelleen miten voimme hyödyntää somea osaajamarkkinoinnissa parhaalla tavalla.
”Uudistukset saattavat jännittää, mutta onneksi sosiaalisen median alustat kyllä kertovat meille mikä toimii ja mikä ei. Täytyy vain kiinnittää seurata tarkasti ja opiskella”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kannustaa.
Sosiaalisen median suurimmat muutokset
#1 Videosisältö lisääntyy
Kaikenlainen videosisältö on nyt suosiossa. Lyhyet, pitkät, live-videot, tarinat. Sosiaaliset mediat tarjoavat meille myös paljon erilaisia helppokäyttöisiä työkaluja videoiden editointia varten. Näitä kannattaa hyödyntää.
#2 Sisällön merkitys korostuu
Algoritmin muutos on myös vaikuttanut siihen, että sosiaalisen median syötteessä näkyy useammin muiden kuin seurattavien tilien sisältöjä. Sisällöt siis tavoittavat enemmän käyttäjiä, jotka eivät ole seuraajiasi.
Näin ollen kilpailu kovenee myös sisällöllisesti. Mihin sisältöön ihmiset kiinnittävät huomiota? Mikä saa heidät pysähtymään, tykkäämään tai jopa kommentoimaan julkaisuja?
#3 Seuraajamäärä ei ole enää relevantti markkinoinnin mittari
Algoritmin muutoksen myötä tilien seuraajamäärä markkinoinnin mittarina ei ole enää relevanttia. Järkevämpää olisi tarkastella yksittäisten sisältöjen näyttökertoja.
Mitä muuta? Kuuntele jaksosta tarkemmin miten markkinointi sosiaalisessa mediassa muuttuu ja mitä vinkkejä https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpglla on jaettavana!
Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa?
Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.
SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME
***