Leo +358 40 707 6183 | experience@emine.fi

Yrityksen markkinointitiimi ei ole työnantajabrändin asiantuntija. 

He ovat asiantuntijoita markkinoimaan tuotteita ja palveluita asiakkaille. 

Voi olla, että he eivät ole brändimarkkinoinnin asiantuntijoita lainkaan, jos yrityksen  markkinointi keskittyy taktiseen markkinointiin ja mainontaan.

Brändimarkkinointi on nimittäin hyvin erilaista kuin taktinen markkinointi.

“Aivan kuten työnantajabrändäys ei ole rekrytointimarkkinointia vaan ne eroavat toisistaan selkeästi”, Susanna sanoo Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 110. 

Yrityksen markkinoinnin asiantuntijoiden ei pidä olla työnantajabrändäyksen asiantuntijoita ellei heillä ole vuosien käytännön kokemusta työnantajabrändäyksestä. 

Tässä Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 110 Susanna kertoo miksi meidän ei tule olettaa, että yrityksen markkinoinnin asiantuntijat olisivat työnantajabrändäyksen asiantuntijoita. 

Kuuntele jakso ja opit lisää!

Kuka tuntee tavoiteltavien osaajien tarpeet ja toiveet?

”Yrityksen HR on työnantajabrändin asiantuntija. He tuntevat osaajayleisön perin pohjin”, Susanna sanoo. 

Lähtökohta markkinoinnissa on aina asiakkaan ongelmat, tarpeet ja toiveet. 

”Osaajamarkkinoinnin asiakkaita ovat osaajat eli talentit: nykyiset ja tulevat työntekijät”, Susanna muistuttaa.

Kuvitellaan, että yrityksen markkinointitiimi tekisi ainoastaan B2B-markkinointia eli heidän asiakkaansa käyttävät yrityksen rahoja. Markkinointitiimi tietää miten yritysasiakas käyttäytyy, milloin hän on valmis käyttämään rahaa, mitkä hänen tarpeensa ja toiveensa ovat. Tai oikeastaan: mitkä asiakasyrityksen tarpeet ja toiveet ovat. 

Osaajamarkkinoinnissa ja työnantajabrändäyksessä kyse ei ole yrityksistä vaan ihmisistä. Silloin yrityksen HR on asiantuntija.

Miksi?

”Heillä on tieto nykyisten työntekijöiden toiveista, tarpeista, haaveista, ongelmista ja haasteista. He siis tuntevat myös kohdeyleisön talentit eli tavoiteltavat ja tulevat työntekijät”, Susanna kertoo. 

Työntekijät ja työnhakijat ovat yhtä uniikki kohdeyleisö kuin kuluttajat tai yritykset ovat markkinoinnin silmissä. 

”On epätodennäköistä, että yrityksen markkinointitiimi tuntee osaajayleisön yhtä hyvin kuin HR”, Susanna huomauttaa. 

Eikä heidän oikeastaan tarvitsekaan. Siinä yrityksen HR on asiantuntija. 

HR-markkinoinnin ja työnantajabrändin omistajuus kuuluu HR:lle

Yrityksen markkinoinnin ei tule ottaa omistajuutta työnantajabrändistä, koska he eivät ole työnantajabrändäyksen asiantuntijoita. 

Yritysmarkkinoinnin asiantuntijat ovat hyviä työssään, koska he ovat viettäneet vuosia oppiakseen, kuinka markkinoinnin keinoin voidaan vakuuttaa ostaja.

Jos yrityksen tuotteiden tai palveluiden ostaja on kuluttaja, heidän asiantuntemuksensa on hyvin erilainen kuin niillä markkinointitiimeillä, joiden ostajat ovat yritysostajia.

Jos yritysmarkkinoinnin asiantuntijat eivät ole viettäneet vuosia HR-markkinoinnissa, he eivät ole HR-markkinoinnin asiantuntijoita. Työnantajabrändäyksessä menestyminen vaatii syvää ja laajaa ymmärrystä kohdeyleisöstä, jotka haluavat toteuttaa unelmiensa uraa. 

“Siksi HR:n on nyt aika astua esiin ja vaadittava kaiken HR-markkinoinnin omistajuutta, koska he ovat myös vastuussa näiden markkinointitoimintojen tuloksista tai puutteesta”, Susanna tiivistää

Kuuntele podcast ja opit lisää siitä, miksi HR:n kannattaisi luottaa siihen, että heistä on osaajamarkkinoinnin ja työnantajabrändäyksen asiantuntijoiksi!

Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa? 

Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.

SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME

***

Lue lisää aiheesta:

Työnantajabrändin omistajuus ja budjetti – HR vai markkinointi?