Työnantajabrändin voima erityisesti rekrytoinnissa on merkittävämpi kuin uskotkaan. Miksi?
Kuvittele tilanne, jossa rekrytoijana sinun pitäisi esittää palkkaavan tiimin esihenkilölle kymmenen potentiaalista työnhakijaa.
Nämä tavoittelemasi työnhakijat eli talentit ovat alallaan kokeneita asiantuntijoita, joiden osaamista tarvitaan kovasti.
Kilpailu näistä kokeneista ja osaavista talenteista on kova.
Mitä kokeneempi asiantuntija talentti on, sitä nirsompi ja tarkempi hän on työnantajastaan. Tiedät myös, ettet ole ainut rekrytoija, joka heitä tavoittelee tällä hetkellä.
Haluat epätoivoisesti jutella talenteille, esitellä tarjoamasi työmahdollisuuden ja saada heidät suostumaan haastatteluun.
Ongelma on, että kun tavoitat talentin, esimerkiksi LinkedInissä, he eivät vastaa viestiisi eivätkä halua jutella kanssasi.
Miksi?
”Koska he eivät tiedä kuka olet. He eivät tunne yritystä, jossa työskentelet”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Building a Modern Employer Brand -podcastissa.
Jos yrityksellä olisi vahva ja vakuuttava työnantajabrändi, et ehkä kohtaisi tätä ongelmaa.
Tässä Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 108 https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo työnantajabrändin todellisesta voimasta. Miksi sen merkitys erityisesti rekrytoinnissa on merkittävä? Mitä se oikein tarkoittaa ja miten valjastat sen käyttöösi?
Työnantajabrändin voima korostuu rekrytoinnissa kokeneita talentteja
Työnantajabrändin voima korostuu rekrytoidessa erityisesti osaavia ja kokeneita talentteja.
Rekrymarkkinoinnin kampanjat eivät juurikaan tehoa heihin. Miksi?
”Kokeneet ja uraorientoituneet talentit tietävät, että heillä on varaa valita. He haluavat valita itse työnantajansa eikä päinvastoin”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg selittää.
Tämän takia työnantajabrändin, tietoisuuden ja tunneyhteyden luominen talentteihin on tärkeää.
”Haluamme olla talentin mielessä heti kun hän on ensimmäisen kerran harkitsee työpaikan vaihtoa”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg.
Rekrymarkkinoinnin kampanjat ovat käytännössä pelkkää rahantuhlausta kokeneiden talenttien rekrytoinnissa, jos se tehdään vasta Hakijan Polun viimeisessä vaiheessa.
Miksi rekrymarkkinointi ei tehoa kokeneiden talenttien tavoittamiseen?
https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg selittää, että rekrymarkkinoinnin kampanjointi toimii karkeasti jaoteltuna kahteen kohdeyleisöön.
- Talentteihin, jotka eivät ole niin uraorientoituneita ja heille tärkeintä työssä on palkanmaksu.
- Ensimmäistä työpaikkaansa hakevat talentit, joille työmarkkina on vielä tuntematon. He ovat avoimia monille vaihtoehdoille.
”Nyrkkisääntö on, että mitä kokeneempia talentteja tavoittelet, sitä enemmän ja kovemmin sinun täytyy myydä heille ideaa siitä millaista työ yrityksessäsi olisi. Ja tämä täytyy tehdä kauan ennen kuin he aktivoituvat työnhakuun”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg summaa.
Kuuntele podcast ja opit käytännössä miten valjastat työnantajabrändin voiman käyttöösi!
Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa?
Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.
SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME
***
Lue lisää aiheesta:
Vaikuttava Työnantajabrändi on helpotus kasvuyrityksen osaajapulaan