Tarinat markkinoinnissa toimivat hyvin, koska aivomme rakastavat tarinoita kahdesta syystä.
- Tarinan elementit seuraavat syy-seuraus-suhdetta, jota aivomme rakastavat.
- Tarinat muokkaavat aivojamme muovaamalla kykyämme visualisoida itsemme tarinan esittämässä skenaariossa.
Miten nämä liittyvät osaajamarkkinointiin?
”Tavoittelemamme talentit ovat usein jonkin työelämään liittyvän ongelman äärellä ja hakevat muutosta elämäänsä. He miettivät vastausta kysymykseen: missä työpaikassa voisin saavuttaa toivomani näköisen elämän?”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.
”Sinä voit kertoa heille tarinan siitä, miten heidän elämänsä muuttuu, jos he valitsevat sinut työnantajakseen”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tiivistää.
Tässä Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 106 https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo, miksi tarinat toimivat niin hyvin osaajamarkkinoinnissa ja miten voit hyödyntää niitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Jaksossa opit, mikä saa ihmisen vaihtamaan työpaikkaa ja mitkä ovat neljä tärkeintä syytä miksi tarina toimivat niin hyvin markkinoinnissa.
Miksi yleisimmät markkinointiviestit epäonnistuvat?
”Kuluttajamarkkinoinnin viestit epäonnistuvat usein siksi, koska markkinointiviesteissä puhutaan ainoastaan tuotteen tai palvelun ominaisuuksista, hinnasta tai kehotetaan ostamaan se mahdollisimman pian”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.
Markkinointiviesteissä unohtuu usein juuri aivojemme mielestä herkullisin osa eli arina.
Miksi tarvitsen tämän tuotteen tai palvelun? Miltä elämäni tulee näyttämään tai tuntumaan kun ostan tämän tuotteen tai palvelun? Mikä muuttuu oleellisesti?
Kuluttaja haluaa vastauksen näihin kysymyksiin ja siksi tarinat markkinoinnissa ovat erinomainen keino visualisoida tämä muutos heille.
Miten tarinat liittyvät osaajamarkkinointiin?
Kuluttajamarkkinoinnin haasteet pätevät pitkälti myös osaajamarkkinointiin.
”Useimmat osaajamarkkinoinnin viestit epäonnistuvat, koska emme tunnista talentin työelämään liittyvää ongelman”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg selittää.
Talentit ovat kiinnostuneita siitä, miten heidän elämänsä tulee muuttumaan ja miltä heidän arkensa näyttää mikäli he päättävät tulla yritykseesi töihin.
”Tunnistamalla talentin työelämäongelman, voimme luoda talentille näkymän siitä, millainen hänen elämänsä olisi jos hän valitsisi meidät seuraavaksi työnantajakseen”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.
Tämä onnistuu siis parhaiten tarinankerronnan avulla.
Kuuntele podcast-jakso ja opit lisää siitä miksi tarinat markkinoinnissa toimivat ihmeellisen hyvin!
Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa?
Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.
SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME
***
Lue lisää aiheesta:
Mitä on tarinankerronta markkinoinnissa ja miksi se kannattaa?