Miten saavuttaa selkeä työnantajakuva ja välttää sekava työnantajamielikuva? [podcast #103]

Tiedätkö mitä selkeä työnantajakuva tarkoittaa yrityksellesi? Miksi tiettyä työnantajakuvaa kannattaisi tavoitella?

Työnantajakuvan kehittäminen on noussut nykyään suureen suosioon. Ehkä sinäkin olet innostunut siitä ja aloittanut organisaatiosi työnantajakuvan kehittämisen? 

Oletko kuitenkaan koskaan pysähtynyt miettimään, mitkä asiat saattavat estää selkeän työnantajakuvan saavuttamisen?

”Innostuksen alkuvaiheessa lähdemme usein vauhdilla liikkeelle emmekä pysähdy suunnittelemaan ja miettimään rauhassa haluttua lopputulosta”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.

Tyypillisesti selkeän työnantajakuvan kehittämisen alkuvaiheessa vajotaan “Ad Hoc -syndroomaan”.

Se tarkoittaa, että julkaistaan vähän kaikenlaisista asioista vähän kaikenlaista silloin, kun inspiraatio iskee ja aikaa sattumalta löytyy. Tämä on myös inhimillistä, kun kehitystyön alussa vaadittujen resurssien tai ajan määrää ei hahmota. 

Tunnistatko tämän ilmiön? 

https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg avaa tätä ilmiötä tarkemmin Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa #103. Jaksossa opit, mistä asioista ja kysymyksistä selkeän työnantajakuvan kehitystyössä kannattaa lähteä liikkeelle, jos tavoitteena on rakentaa selkeä työnantajabrändi. 

Kuuntele jakso

Selkeä työnantajakuva vs. sekava työnantajamielikuva

Mikä oikeastaan on työnantajakuva?

”Työnantajakuva on yksikkö, ei monikko. Yrityksellä on siis vain yksi työnantajakuva, joka on samanlainen jokaiselle ihmiselle”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg toteaa. 

Työnantajakuva on tarkka, selkeä ja vakuuttava.

Kontrolloitu ja tarkkaan viestitty työnantajakuva on niin vahva, ettei se jätä tulkinnanvaraa yrityksen sisäiselle eikä ulkoiselle yleisölle. Näin ollen työnantajakuva ei muutu eri henkilöiden mielessä erilaiseksi. 

Mikä sitten on työnantajamielikuva? 

Työnantajamielikuva on työnantajakuvan vastakohta. 

Se on kokoelma eri ihmisten erilaisia näkemyksiä ja mielikuvia yrityksestä. Se sisältää erilaisia ajatuksia siitä, millainen yritys on työnantajana ja työpaikkana.

Yleisölle ei ole selkeää, kuka on ideaali osaaja yritykselle ja millaisia henkilöitä he haluavat. Ei ole myöskään selkeää mielikuvaa siitä, mikä tekee yrityksestä erityisen ja kiinnostavan. 

”Työnantajamielikuvan ongelma on, että näitä erilaisia mielikuvia ei voida kontrolloida”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg.

Mitä jos tämä mielikuva ei ole hyvä tai haluttu? Mitä jos mielikuva on täysin vanhentunut? Mitä jos se ei vastaa ollenkaan todellisuutta?

Varmista selkeän työnantajakuvan syntyminen – aloita näillä kysymyksillä

Vältä tähän ”Ad Hoc -syndroomaan” vajoaminen ja aloita halutun työnantajakuvan kehittäminen etsimällä vastaukset seuraaviin https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn esittämiin peruskysymyksiin.

Mistä yrityksesi pitäisi olla tunnettu?

Mikä on kohdeyleisösi? Keneen pitäisi vaikuttaa?

Millainen työnantajakuva parantaisi yrityksen kilpailuasemaa toimialan kilpailijoihin verrattuna?

Ketkä ovat suurimpia kilpailijoitasi?

Kuuntelemalla podcast-jakson, opit miksi juuri nämä kysymykset ovat olennaisia selkeän työnantajakuvan rakentamisessa!

Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa? 

Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.

SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME

***

Lue lisää aiheesta:

Johdonmukainen työnantajabrändin rakentaminen – Vaikuttava työnantajabrändipodcast #78 

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding