Mainonta Instagramissa – Kuinka saada hyviä tuloksia?

Mainonta Instagramissa on jatkuvasti suositumpaa. Se tarkoittaa, että kilpailu kasvaa – ja niin myös klikkihinnat. Nyt jos koskaan on hyvä hetki hyödyntää mainontaa Instagramissa niin työnantajakuvamarkkinoinnissa kuin rekrytointimarkkinoinnissakin.

Instagram on visuaalinen ajanviettopaikka

Ennen kuin luot mainoksia Instagramiin, on parasta ottaa kunnolla haltuun kanavan pääasiallinen käyttötarkoitus. Suurin osa Instagramin käyttäjistä pitää kanavassa yhteyttä ystäviin sekä inspiroituu näyttävistä kuvista, videoista ja kiinnostavista tarinoista. Visuaalisuus ja sisällöllinen lisäarvo kohdeyleisölle on valttia myös yritysten tuottamassa sisällössä: lähtökohtaisesti tyypillinen yhdensuuntaiseen tiedottamiseen keskittyvä mainos ei vain menesty Instagramissa.

Varmista siis, että sinulla on juuri Instagramiin sopivaa sisältöä: visuaalisesti näyttäviä kuvia tai videoita ja kiinnostavaa kerrottavaa, jonka äärelle yleisösi pysähtyy. Ihmiset, kasvot ja aidot, tarinallistetut kokemukset toimivat työnantajakuva- ja rekrytointimarkkinoinnissa edelleen parhaiten.

Mainonta Instagramissa – Kuinka saada hyviä tuloksia?

Luodaksesi mainoksia Instagramiin, tulee profiilin olla yritysprofiili. Lue ohjeet, kuinka Instagram-profiilin muuttaminen yritysprofiiliksi tapahtuu. Voit luoda mainoksen Instagramiin kolmella tavalla:

  • Facebookin mainostenhallinnassa
  • Facebookin Power Editorissa
  • Instagramissa markkinoimmalla jo jakaamasi julkaisua

Voit kohdentaa mainoksesi haluamallesi kohderyhmälle ja valita mainoksen tavoitteet mainostenhallinnassa tai Power Editorissa kuten muillekin Facebook-mainoksillesi. Instagram-mainoksesi tavoitteita voi olla esimerkiksi:

  1. Konversio: mainoksesi kasvattaa liikennettä tietylle verkkosivustolle ja pyrkii konversioon. Esimerkiksi rekrymainoksissa tavoitteena on konversio: ohjata mahdollisimman moni ideaali ammattilainen lukemaan työpaikkailmoitus ja jättämään hakemus. Konversio tavoitteena vaatii selkeän ja vahvan toimintakehotuksen eli call to actionin.
  2. Tunnettuus: keskity tavoittamaan mahdollisimman monta ihmistä kohderyhmässäsi ja näyttämään mainossisältöä mahdollisimman useasti. Tämä on tavoitteena usein työnantajakuvamarkkinoinnissa, kun halutaan luoda mielikuva. Tässä ei välttämättä vaadita tiettyä vahvaa toimintakehotusta kuten rekrytointimarkkinoinnissa.
  3. Harkinta: mainoksesi pyrkii tarjoamaan mahdollisuuden tutustua tuotteeseen tai palveluun keräämällä sivustoklikkauksia, videoiden näyttökertoja sekä mahdollisimman suurta kattavuutta ja näyttötiheyttä. Tämä on sopiva tavoite niin rekrytointimarkkinoinnissa kuin työnantajakuvamarkkinoinnissakin.
Mainonta Instagramissa - Mitä valita markkinoinnin tavoitteeksi?
Valitse Instagram-mainoksellesi sopiva tavoite Facebookin mainostenhallinnassa tai Power Editorissa.

 

Sijoitteluvaihtoehtoja Instagramissa on kaksi: syöte sekä Instagram Stories. Valitse siis näistä sisältömuodoista sopivin:

  • Karuselli, joka sisältää monta videota tai kuvaa Instagram-syötteessä
  • Kuva tai video Instagram-syötteessä
  • Kuva tai video Instagram Storiesissa

Sopiva mainosbudjetti Instagram-mainontaan määräytyy sen perusteella, paljonko yleisöä haluat tavoittaa ja kuinka pitkään haluat mainosta näyttää. Rekrymarkkinoinnissa, kun haluat konvertoida yleisöä työnhakijoiksi, vaatii työ useimmissa tapauksissa isompaa rahallista panostusta ja selkeän toimintakehotuksen. Työnantajakuvamarkkinoinnissa ja tunnettuuden kasvattamisessa pienemmällä budjetilla pääset jo pitkälle, kun markkinoit säännöllisesti esimerkiksi suoraan Instagramissa jakamiasi julkaisuja.

Lopuksi vielä muutama käytännön vinkki. Instagram-mainoksen kuvatekstiin ei kannata lisätä URL-osoitetta, sillä se ei tule näkyviin klikattavana linkkinä. Onko yrityksenne verkkosivu mobiilioptimoitu? Muista, että Instagramin mainokset näytetään yleisölle mobiilissa, joten älä yritä ohjata yleisöä sivulle, joka ei näytä hyvältä puhelimen tai tabletin näytöllä. Onko yritykselläsi oma hashtag? Muista käyttää sitä mainoksesi kuvatekstissä!

Instagram-mainosten kuvakoot - luovien sisältöjen tekniset suositukset

Kaipaatko lisäapua sosiaalisen median vaikuttavampaan käyttöön HR-markkinoinnissa? Jos et ole vielä osallistunut HR:lle suunnattuihin valmennuksiimme, ilmoittaudu mukaan! Lue lisää valmennuksistamme>>

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Miten HR saa rahaa markkinointiin sosiaalisessa mediassa?

Mitä työnantajabrändi ja sen kehittäminen maksaa?

Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa

Blog header #eminenblogissa Työntekijälähettilyys - Eminen suositukset kesälaitumille
31/05/2023

Työntekijälähettilyys – Eminen suositukset kesälaitumille

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa