Lukukokemus syyniin – Kirjoittamisen jalo taito verkossa

Millainen on hyvä lukukokemus?

Tuotatko sisältöä blogiin? Oletko kenties pohtinut, mikä tekee tekstistä huomiota herättävän ja lukukokemuksesta yleisölle miellyttävän? Vai tekeekö mikään?

Informaatiota tulvii meille jatkuvalla syötöllä eri kanavista. Teemme tiedostamattakin valintoja siitä, mikä on aikamme arvoista ja mihin taas emme halua aikaamme käyttää. Sen vuoksi kannattaakin ottaa lukukokemus syyniin ihan erityisellä tarkkuudella.

Kun yleisön huomio saadaan voitettua, voimme jo taputtaa itseämme olkapäälle. Se itsessään ei kuitenkaan vielä riitä.   

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo, millainen sisältö ylipäätään kiinnostaa ja jaksossa kuulet myös 15 vinkkiä yleisön huomion voittamiseen.

Sisältö on se, mikä ratkaisee

Nykyään blogeja luetaan useilla eri päätelaitteilla – puhelimilla, läppäreillä ja padeilla. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun lähdetään suunnittelemaan blogitekstiä. Kuten sanottu, aika on arvokas asia ja valikoimme, mihin sitä käytämme. 

Hyvä lukukokemus syntyy selkeydestä ja välittömästi hyödynnettävästä arvosta.

Verkossa aktiiviset ihmiset kaipaavat sisältöä, joka joko viihdyttää, kasvattaa osaamista ja ymmärrystä tai muilla tavoin inspiroi. Mielenkiintoinen sisältö vastaa kysymyksiin ja antaa esimerkkejä – testaa myös lukijan puolesta.

Parhaiten sisäistettävä sisältö ei välttämättä kuitenkaan kikkaile sanakääntein tai muilla krumeluureilla, vaan itse asiassa keskittyy perusasioihin. Siihen, että viesti välittyy.

Lisäksi niin sanottu älykäs sisältö eli smart content:

  • tarjoaa välittömästi hyödynnettävää arvoa
  • kasvattaa tietoisuutta tai halutun konversion tapahtumista

Mistä lukukokemus syntyy ja miksi sillä on väliä?

Lukukokemus on nimensä mukaisesti kokemus. Se tarjoaa jotain poikkeavaa, kiehtovaa ja yllättävääkin. Jotain, mikä jää mieleen. Kokemus on myös aina henkilökohtainen.

Kun tuotat verkossa luettavaa tekstiä, huomioi ainakin nämä kolme asiaa:

#1 Nopea skannattavuus. Käykö tekstistä nopealla silmäyksellä ilmi, mistä on kyse?

#2 Tuoko teksti lukijalle lisäarvoa? Tarjoaako se suoran ratkaisuehdotuksen tai kenties uutta näkökulmaa.

#3 Blogitekstin pituus ja rakenne. Joutuuko lukija ponnistelemaan turhaan jaksaakseen lukea tekstin loppuun saakka? Pysyykö teksti myös mobiilissa kohtuullisen pituisena ja rakenteellisesti selkeänä? Jos sanottavaa on paljon, voi miettiä myös tekstin pilkkomista useampaan osaan – esimerkiksi blogisarjaksi.

Mitä positiivisempi lukukokemus on, sen parempi. Kiinnittämällä huomiota tekstin luettavuuteen, parannetaan myös tekstin tavoitteen täyttymisen mahdollisuutta. On myös hyvä pitää mielessä, että sisältöä toteutetaan tavoiteltavan yleisön hyödyksi, eikä pelkästään omaksi iloksi.

*** 

Kuuntele lisää aiheista sisällöntuotanto, tarinankerronta ja blogin hyödyntäminen osaajamarkkinoinnissa:

📚 Why our brains need a good story? [podcast #45]

📝 How HR can use the company blog in talent marketing? [podcast #26]

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua