Sinulla on käytössäsi yrityksesi Instagram. Olet jo julkaissut useita kuukausia kuvia ja lyhyitä videopätkiä ja mietit, tässäkö se on. Onko tämä nyt sitä hypeä, mitä Instagramista puhutaan? Saatat olla jämähtänyt tasolle ”kuhan postailen”. Äläkä käsitä väärin, se ei ole huono alku. Olet oppinut median pääperiaatteet ja julkaisutavan, tarvitset vain hieman lisää tietoa ja neuvoja, miten nostaa tasoa. Juuri siitä seuraavaksi. Jos olet vasta aloittamassa yrityksen Instagram-tilin kanssa, lue ensin 5 ensiaskelta Instagramiin, ja palaa sitten tämän tekstin pariin.
Pikakelaus someen, mitä tehdä ja mitä ei?
Osallistuin hiljattain webinaariin, jossa käsiteltiin tarinankerrontaa sosiaalisessa mediassa. Session päähahmoksi nousi Sue B. Zimmerman (a.k.a theinstagramexpert), joka muistutti meitä sosiaalisen median luonteesta. Vaikka some tarjoaa yrityksille ikkunan lähettää viestiään, tehdä ”broadcastia” suurille määrille populaa, se ei tarkoita, että se on ns. ”sell my shit” -media. Se on mielikuvien luomista, dialogin ja suhteiden rakentamista, tunnettuuden lisäämistä sekä toki oman tarjooman haluttavuuden nostatusta. Mutta pääasiassa ei suoramyyntiä. Et kävele kahvilassakaan ihmisiä kohden ja myy heti jotain ilman että esittäydyt, tutustut ja kerrot asiasi tavalla, joka saattaa vastaantulijaa kiinnostaa. Tartu ennemmin siihen maailmaan, jossa yrityksesi liikkuu: mihin missioon se kytkeytyy, mihin elämäntilanteeseen tai hetkeen, mihin probleemaan se tarjoaa ratkaisuja. Samoin HR-viestinnässä, pelkkien ilmoitusten tuuttaaminen on kuin flyerin jakamista kadulla – ne ovat parhaimmassa tapauksessa pieni osa markkinointimixiä, mutta eivät yksinään saavuta minkäänlaista hyötyä. Jos ne eivät liity vastaanottajan mielestä johonkin häntä kiinnostavaan, ne päätyvät roskikseen tai unohtuvat taskun pohjalle.
Miten saan brändin näkyviin Instagramissa oikealla tavalla?
Olet nyt omaksunut avoimen asenteen, että some ei ole vain näyteikkuna tuotteillesi ja palveluillesi. Hyvä. Ajattele hetki brändiäsi; millä tavoin se puhuu ja näyttäytyy ulospäin? Jos et tunnista selkeää linjaa, on syytä määrittää karkealla tasolla sävy (tone of voice) sekä ilme. Työ on yksinkertaisinta aloittaa kuvailevin termein:
- Muodosta karkea kolmen adjektiivin kokoelma, joka ilmentää sitä mitä yritys haluaa sanoa ja millainen se haluaa olla.
- Pohdi yleisöänne. Keitä yleisöönne kuuluu? Mikä heitä voisi kiinnostaa ja motivoida?
Puhutaan sitten brändiviestinnästä tai HR-viestinnästä, tunnistettavuus on tärkeää. Menestyvä brändi pysyy linjassa missä tahansa se viestii ja millä tahansa agendalla. Tavoitteiden mukaan liikkuva ja varioiva sisällöntuotanto nojaa tunnistettavaan ikonityyliin, kirjasintyyppeihin ja värimaailmaan. Lisäksi brändin missioon, visioon ja maailmaan sopiva teemoitus tukee sisällöntuotantoa ja antaa sille raamit, joiden sisällä on okei toimia. Instagramissa tämä voi tarkoittaa valikoitujen filttereiden käyttöä, tiettyjen värien suosimista tai muun omaleimaisen kerrontatyylin käyttämistä.
Toimi ja tee itse, älä odota täydellisyyttä!
Sinun ei tarvitse tuottaa täydellisiä näpsyjä ja upeimpia kuningasideoita. Yleisösi odottaa sinulta johdonmukaista, säännöllistä toimintaa, jossa jokin idea ja toteutus voi olla ylitse muiden ja onnistua, kun taas joku kokeilu epäonnistua. Tekeminen, ei täydelliseksi pyrkiminen on kaiken suola. Juuri näin opit, millainen sisältö lähtee lentoon, mikä taas jää junnaamaan ilman sitoutumista, vaikka kuinka luulit sen olevan aivan ässä juttu. Sue B. Zimmerman painotti myös sitä inhimillisyyden merkitystä, näytä se tuska mikä menestyksen (valmiin tuotteen tai esimerkiksi onnistuneen kampanjan) takana on. Ihmisiä kiinnostaa ennen kaikkea inhimillisyys ja aitous, kukaan ei halua jutella logon kanssa. Jokaisella yrityksellä on tarina. Mikä on teidän tarinanne?
Erityisesti B2B-puolen some-kentässä on paljon tilaa suunnannäyttäjille, tällä hetkellä feed ei varsinaisesti kuormitu loistokkaista esimerkeistä. What’s wrong with being there first? Instagramista puhuttaessa parhain skenaario on, jos profiilisi näyttää ja tuntuu aikakauslehdeltä – sen jokainen sivu linjassa kokonaisuuden kanssa ja täynnä kiinnostavia yksittäisiä juttuja täynnä, jotka puhuttelevat juuri kohderyhmäänsä. Instagram on loistava visuaalinen lisä markkinointiviestintäpalettiin, jolla tavoitellaan mielikuvien, kiinnostavuuden ja haluttavuuden luomisen lisäksi kävijöitä laskeutumissivulle, tilaajia sähköpostilistoille ja seuraajia muihin sosiaalisiin medioihin. Ovathan nämä kanavat myös kunnossa, jotta voit turvallisin mielin ohjata ihmiset näiden pariin?
Perehdy lisää Instagramiin, tässä hyvä kirjoitus (englanniksi): http://www.socialmediatoday.com/social-networks/instagram-marketing-how-grow-your-community
*Lue seuraavaksi: Onko Snapchatista työkaluksi työnantajabrändin rakentamiseen