Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Alkuperäinen julkaisu 27.4.2020

Tiedätkö, mitä kuratoitu sisältö on?

Osaatko hyödyntää sisällön kuratointia nimenomaan työnantajabrändin rakentamisessa?

Yksi yleisimmistä syistä, miksi yritykset epäonnistuvat sosiaalisen median hyödyntämisestä on julkaistava sisällön puute. Oman sisällön tuottaminen on vaativa työ, ja vaativuustasoa kasvattaa tarvittavan sisällön määrä.

Sisällön kuratointi on yksi hyvä lisäkeino kasvattaa julkaisusuunnitelmansa mukaisen sisällön määrää suhteellisen pienellä omalla panoksella. 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan sisällön kuratoinnista. Mitä sisällön kuratointi tarkoittaa? Miten sisältöä kuratoidaan ja mitä hyötyä tästä voi yritykselle olla.

Mitä sisällön kuratointi tarkoittaa?

Sisällön kuratoinnilla tarkoitetaan jonkun toisen tahon, yleensä kokonaan yrityksen ulkopuolisen tahon tuottaman sisällön hyödyntämistä omassa sisältömarkkinoinnissa.

Sisällön kuratointi ei ole sama asia kuin linkin edelleen jakaminen sellaisenaan. Kuratoitu sisältö on jonkun henkilön valitsemaa ja koostamaa sisältöä, jolla maustetaan omaa sisältömarkkinoinnin kokonaisuutta.

Kuratoitu sisältö tarjoaa julkaisusuunnitelmaamme täydennystä, joka ei edellytä meiltä itseltämme kokonaan uuden sisällön ideointiin, tuottamiseen ja julkaisuun tarvittavaa aikaa ja luovuutta.

Kun minä kuratoin itse sisältöä Vaikuttava Työnantajabrändi -menetelmän markkinointiin, hyödynnän muista lähteistä saamaani tietoa joko lähes sellaisenaan tai osana omaa sisältöäni.

Kuratoitavan sisällön valikoimisella tarkoitetaan siitä, että:

  • en jaa mitä tahansa sisältöä teille.
  • valitsen Vaikuttava Työnantajabrändi -menetelmän kattoteeman alle sopivaa sisältöä. Sopiva sisältö on sellaista, joka tukee omaa Vaikuttava Työnantajabrändi -menetelmää koskevia viestejä.
  • mietin, mitä muiden tuottamaa sisältöä minun kannattaa omalle yleisölleni jakaa ja kuinka usein.
  • mietin myös, missä muodossa sisältöä kuratoin, jotta se tukee oman menetelmämme markkinoinnin tavoitteita.

Puhtaasta edelleen jakelusta sisällön kuratointi eroaa sillä, että puhdas edelleen jakelu on alkuperäisen lähteen, eli sisällöntuottajan oman sisällön markkinointia good willinä omille yleisöillesi. Käytät siinä omaa aikaasi ja yleisöäsi auttaaksesi alkuperäisen sisällön tuottajaa.

Tämä on muuten tärkeä osa sosiaalisen median kokonaisvaltaista hyödyntämistä sekä nimenomaan brändin syntymiseen liittyvää prosessia, mutta se ei ole sama asia kuin sisällön kuratointi.

[teema-artikkeli jatkuu alla]

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa

Jakson kesto: 19:48 min

Jakson sisältö:

  • Mitä kuratoitu sisältö on?
  • Erilaisia kuratoidun sisällön muotoja
  • Miksi sisällön kuratointi on järkevää ja hyödyllistä brändin rakentamisessa: 6 perustelua

Jaksossa mainitut tai hyödynnetyt (eli kuratoidut) linkit:

Hootsuiten blogi: A Beginners Guide to Curating Content >>

Claire Diaz-Ortiz Social Media Success for Every Brand (kirja) >>

Miltä kuratoitu sisältö näyttää?

Kuratoitu sisältö ei siis ole ihan mitä tahansa sisältöä. Ei edes siinä tapauksessa, että sisältö on mielestäsi tosi kiinnostavaa, inspiroivaa ja hyvää. Myös kuratoidun sisällön tulee sopia Vaikuttava Työnantajabrändi -menetelmän ollessa kyseessä kattoteemojesi sisälle.

Esimerkkejä tyypillisimmistä kuratoiduista sisällöistä:

  • Jonkun toisen tuottamat artikkelit, blogitekstit ja podcast-jaksot ovat erittäin yleisiä kuratoidun sisällön lähteitä.
  • Infograafit ovat aina tosi hyviä kuratoitavia sisältöjä. Erityisesti, jos sisällytät sellaisen omaan blogiartikkeliisi. 
  • Sitaatit ja mietelauseet joko pelkkinä teksteinä tai kuvitettuna ovat todella suosittuja kuratoidun sisällön muotoja.
    • Näitä näkee mm. Instagramissa todella paljon. Erityisen hyvää niissä on se, että napakasti ilmaistuna, ne ovat varsinaisia engamenent-magneetteja, eli yleisö helposti tykkää tämän tyyppisestä sisällöstä.
  • Valokuvat ovat myös todella hyvää kuratoitua sisältöä sosiaaliseen mediaan. Kannattaa valita kuvia, jotka liittyvät kattoteemoihinne, eli viestivät kuvan muodossa samoja asioita ja tunteita, joita muuten kirjoittaisitte tekstin muotoon tai sanoisitte ääneen.
  • Videot ovat siksi erinomainen kuratoitava sisältö, että omien videoiden tekeminen voi olla pahimmillaan todella työllistävää ja siksi hidasta ja kallista. Olemassa olevien videoiden kuratointi onkin todella suosittu kuratoinnin muoto.

Muista aina viitata alkuperäiseen tekijään ja lähteeseen. Jos et tiedä esimerkiksi mietelauseen alkuperäistä sanojaa, maitse lähde, josta mietelauseen poimit. Sinun ei missään tapauksessa tule kopioida toisten sisältöä ja esittää sitä omanasi. 

Kun kuratoit jotain edellämainituista sisältötyypeistä tee esimerkiksi näin:

  1. Valitse kuratoitava sisältö, esimerkiksi infograafi, kattoteemojesi perusteella,
  2. Edelleen jaa infograafin linkki sosiaalisen median julkaisussa, mutta ei sellaisenaan. Kiteytä julkaisuun infograafista sellaiset olennaiset asiat, joita pidät oman kattoteemasi mukaan tärkeinä yleisöllesi sekä ymmärtää että sisäistää. 
  3. Valitse sisältösi pääviesti siten, että se toimii myös yksinään, ilman että katsojan pitää klikata infograafin linkkiä. Tai kirjoita julkaisu kattoteemasi mukaisella pääviestillä tuettuna siten, että tekstisi toimii kehoituksena avata kyseinen infograafin linkki.
  4. Linkki voi johtaa joko alkuperäiseen lähteeseen tai omaan blogiisi. Mutta jos olet infograafin ladannut omaan blogiisi, sinun tulee merkitä sen alkuperäinen lähde ja linkki tuohon lähteeseen.
  5. Huomaa, että sinulle saattaa olla tarpeellista selvittää, suojaako infograafia tekijänoikeus, jolloin voit ainoastaan linkittää somejulkaisusi suoraan alkuperäiseen lähteeseen.

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.