Blogissamme on jo aiemmin annettu vinkkejä urasivujen suunnitteluun ja siihen, minkälainen on hyvä urasivu. Urasivujen suunnittelu- ja sisällöntuottovaiheissa ei pidä myöskään unohtaa huolellista kieliasua, sillä kieli välittää tietoa, kirkastaa työnantajakuvaa ja viestii yrityskulttuurin ominaispiirteistä. Älä siis laadi urasivuja kieli poskessa, vaan pidä mielessä ainakin seuraavat kolme pointtia:
#1 INFORMATIIVISUUS
Kielen avulla hankitaan, välitetään ja jäsennetään tietoa. Urasivut ovat tietopankkeja, jotka palvelevat työnhakijoita ja tarjoavat tukea työnhakupäätöksen tekemiseen. Urasivujen huoliteltu kieliasu takaa sen, että oikea tieto välittyy työnhakijalle ja kaikenlaisten väärinymmärrysten mahdollisuus minimoidaan. Kun urasivujen informaatiota ei ole piilotettu hapuilevan kapulakielen tai väsyneen yritysjargonin taakse, työnhakija kokee saaneensa päätöksentekonsa tueksi vastaukset juuri niihin kysymyksiin, jotka häntä eninten askarruttivat.
#2 TYÖNANTAJAKUVAN HOUKUTTELEVUUS
Kieli vaikuttaa ihmisten asenteisiin, mielipiteisiin ja käyttäytymiseen. Työnantajat syynäävät työhakemuksia tunnetusti tiheällä kammalla, eivätkä kirjoitus- ja kielioppivirheitä täynnä olevat hakemukset pääse pinon päällimmäiseksi, mutta sama toimii toisinkin päin: viimeistellyt ja taidokkaasti kirjoitetut urasivut antavat työnhakijalle yrityksestä huolellisen, asiaansa paneutuneen ja työnhakijoita arvostavan ensivaikutelman, joka kannustaa hakemaan töitä. Virheitä ja epäloogisuuksia vilisevä teksti voi sen sijaan häiritä tiedon ymmärtämistä, luoda työnantajasta kielteisen kuvan tai jopa karkottaa potentiaalisen työnhakijan.
#3 KULTTUURIIN SOPIVA VIESTINTÄTYYLI
Kielen keinoin erotutaan joukosta. Jos viestintätyyli on yrityskulttuurin mukaisesti työpaikallakin rennompi, miksi tehdä urasivuista hajuttomat ja mauttomat? Urasivujen fiiliksen tulisi heijastella työpaikan fiilistä ja tapaa tehdä asioita.
Jos rohkeutta riittää, kielenkäyttö voi olla luovaa, puhekielimäisempää ja rajoja rikkovaa, kunhan se on yrityskulttuuriin sopiva ja johdonmukainen valinta viestintätyyliksi.
Some-aikakaudella vapaamuotoisempi ilmaisu ja työnhakijoiden puhuttelu ihmiseltä ihmiselle valtavat alaa, koska viestinnässä on otettava aiempaa paremmin huomioon eri kanavien ominaispiirteet ja lukijoiden odotukset.
(Satunnaisista typoista ei toki kannata ottaa elämää suurempaa stressiä. Sattuuhan näitä, jos oikolukija ei ehdi väliin, kuten Instagramista @emineland näkyy…)
Huikkaa meille, jos urasivujen viilaaminen tai työnantajakuvan tarinallistaminen kiinnostaa!
Lue myös: