Kuinka kasvattaa yritysprofiilin Instagram-näkyvyyttä?

Kuinka kasvattaa yrityksen Instagram-näkyvyyttä Instagramin algoritmeja hyödyntäen? Koska teemme tavoitteellista HR-sisältömarkkinointia, kannattaa meidän tavoitella sisällöillemme parasta mahdollista näkyvyyttä sekä yleisöä. Sisältöjen keräämää yleisöä ja seuraajaprofiilia voi seurata Instagram-analytiikasta, mikäli yritysprofiililla on enemmän, kuin sata seuraajaa.

Instagramissa verrattuna vaikkapa Facebookiin ja Twitteriin, orgaanisen näkyvyyden kerääminen ja uuden yleisön tavoittaminen on vaikeampaa. Syötteeseen ei ilman kommervenkkeja ilmesty sellaisten käyttäjien julkaisuja, joita emme itse seuraa. On olemassa kuitenkin muutama konsti, joiden avulla voit parantaa yrityksen Instagram-näkyvyyttä niin olemassa olevien seuraajien kuin uudenkin yleisön keskuudessa.

 

Kuinka kasvattaa yritysprofiilin Instagram-näkyvyyttä?

1. Sisällön relevanttius ja laatu

Kaikki lähtee tietenkin hyvästä sisällöstä. Yksinkertaisesti, jos julkaisusi ovat hyviä, useampi ihminen tulee näkemään ne. Määrittele yrityksen Instagram-profiilissa, mihin teemoihin liittyvää sisältöä siellä julkaistaan. Seuraajasi tietävät silloin, millaista sisältöä odottaa. Pitäydy pääosin lupaamasi sisällön julkaisemisessa, jolloin sisältösi pysyy relevanttina seuraajillesi. Tämä ei tarkoita, että et ajoittain voisi päivittää julkaisemasi sisällön linjaa. Tärkeää on, että sinulla ylipäätään on selkeä linja ja suunnitelma, jonka mukaan julkaiset, sekä selkeä viesti, jota seuraajillesi välität.

 

Instagram-profiili
Tee yleisöllesi lupaus tietynlaisesta sisällöstä esimerkiksi lisäämällä teemoja hashtageina yrityksen Instagram-profiiliin.

 

Hyvä sisältö on laadukasta: kuvat ovat hyviä, hyvässä valossa otettuja ja hyvin rajattuja. Lisäksi julkaisemasi Instagram-sisältö kokonaisuutena kertoo siitä, mitä yritys tekee, miltä siellä työskentely näyttää, sekä miten yritys lunastaa asiakaslupaustaan.

2. Julkaisun optimoiminen oikeaan aikaan

Ennen Instagramin algoritmipäivitystä julkaisut olivat kronologisessa järjestyksessä. Siihen aikaan julkaisut saattoivat hautautua muiden julkaisujen alle julkaisutahdin ollessa nopea. Nykyisen algoritmin hyvä puoli on se, että nyt voimme itse vaikuttaa julkaisujemme keräämään näkyvyyteen.

Jos saavutat sisällöllesi sitoutumista heti julkaisun jälkeen, tulee se rankkaamaan paremmin seuraajiesi keskuudessa. Sitoutumisella tarkoitetaan esimerkiksi tykkäyksiä, kommentteja, videon katseluita, tallennuksia sekä Stories-julkaisujen katseluita.

Sitoutumisen maksimointiin voit vaikuttaa julkaisemalla hyviä Instagram-sisältöjäsi silloin, kun seuraajasi ovat aktiivisia. Seuraa Instagramin analytiikasta viikko- ja tuntitasolla, milloin seuraajasi ovat kaikkein aktiivisimpia. Tyypillisintä yleisesti ottaen on, että Instagramissa ollaan aktiivisia aamuisin, lounaalla, iltaisin sekä viikonloppuisin vapaa-ajalla.

VINKKI: Instagramiin voit tehdä luonnoksen valmiiksi myöhempää julkaisua varten. Muokkaa kuva, kirjoita kuvateksti ja siirry julkaisutyökalussa taakse päin, jolloin sovellus kysyy, haluatko tallentaa tai hylätä luonnoksen. Tallenna, niin voit jatkaa myöhemmin siitä, mihin jäit! Tällöin sinun ei tarvitse alkaa vaikkapa lauantaiaamuna tai illalla töiden jälkeen kokoamaan julkaisua, vaan voit vain julkaista sen.

3. Pyri saamaan julkaisusi Explore-sivulle

Mahdollisimman runsaan sitoutumisen keräämisellä on muutakin hyötyä, kuin näkyvyyden kasvaminen jo olemassa olevien seuraajiesi keskuudessa. Jos seuraajasi reagoivat aktiivisesti tekemääsi julkaisuun heti julkaistuasi sen, on mahdollista, että se näkyy seuraajiesi kanssa samankaltaisten käyttäjien Explore-sivulla. Tutustu Explore-sivuun sovellusnäkymän alalaidasta suurennuslasisymbolista.

VINKKI: Saadaksesi seuraajiasi reagoimaan julkaisuihin täytyy sisältöjen taas kerran olla hyviä! Mistä sitten tietää, mistä sisällöstä kohdeyleisö tykkää? Kurkista, mihin seuraamasi henkilöt reagoivat. Sovellusnäkymän alareunassa olevasta sydänsymbolista näet, mistä omista sisällöistäsi on tykätty. Lisäksi samasta paikasta löytyy ”Seurataan” -kohta. Sieltä voit käydä katsomassa, mihin seuraamasi profiilit ovat reagoineet. Jos seuraat takaisin omia seuraajiasi, saat samalla tietoa tietenkin myös seuraajistasi. Onko jokin julkaisu aivan erityisen suosittu? Mikä siitä tekee niin suositun?

4. Maksettu markkinointi

Facebookin tapaan maksetun markkinoinnin avulla kerätty näkyvyys yleistyy myös Instagramissa. Pienelläkin (5-10 €) summalla tehty sponsorointi julkaisuusi auttaa saavuttamaan uutta yleisöä. Voit luoda markkinoinnin nykyisin suoraan Instagramista tai tekemällä mainoksen Facebookin kautta. Instagramin markkinointityökalu hyödyntää Facebookin hyviä ellei erinomaisia kohdennusmahdollisuuksia.

 

 

Omien some-havaintojeni lisäksi hain inspiraatiota tähän artikkeliin näistä lähteistä:

Understanding the Instagram Algorithm

10 Easy Ways to Boost Your Instagram Reach

The Ultimate Guide to Getting on the Instagram Explore Page 

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua