Ilmaisten ideoiden toimisto

Kirjoitimme ystäväni ja hallituskumppanimme Heidi Ekholm-Talaksen kanssa Markkinointi & Mainonta -lehden vierasblogissa julkaistun jutun ilmaisia ideoita kinuavista yrityksistä.

Juttu alkaa näin:

“Voisitteko laittaa meille vähän ideoita, miten meidän kannattaisi markkinointivestintäämme kehittää? 

“Tässä 67-sivuinen kilpailutus, johon odotamme kymmenen eri tapahtumatyypin konseptointia ja perusteluja ideoiden innovatiivisuudesta.”

“Lähettäisittekö meille vähän ideoita työnantajakuvan kehittämiseen?”

“Tulisitko vetämään muutaman tunnin setin tälläiseen meidän koulutukseen. Ei me kyllä voida maksaa mitään, mutta sä saat tästä hyvää markkinointia teidän palveluille.”

“Kiitos tarjouksesta, todella hyviä ideoita, mutta me voimme tehdä tämän itse ”ilmaiseksi” ja ottaa teiltä vaikka jonkun ohjelmasisällön tähän.”

Lukuisten, eri toimialoja edustavien ”luovien kollegoiden” kiitosten ja kommenttien perusteella voidaan todeta, että kyseessä taitaa olla varsinaisen laaja-alainen yhteinen probleema. Yhdessä kommentissa toivottiin jopa alan toimistojen yhteenliittoutumista tällaisen ongelmapesäkkeen purkamiseksi.

Toisaalta, saimme myös täysin vastakkaista palautetta:

”Idea ei ole minkään arvoista, vain toteutus on.”

Ehkä juttua kirjoittaessa olisimme voineet tarkentaa, että idealla emme tarkoittaneet spontaania ilmaan heitettyä ideaa. Tarkoitimme pyyntöjä, joskus jopa vaatimukselta kuulostavia kehoituksia tuottaa konseptinomaisia ideoita ilmaiseksi. Näiden, puhutaan selvennöksen vuoksi konsepteista, työstämiseen menee useita tunteja työaikaa ja se työaika maksaa yrittäjälle ja valuu ennen pitkää yrityksen maksavien asiakkaiden kontolle. Ei reilua.

Alkuvaiheessa mekin sorruimme tähän, mutta pariin vuoteen emme ole enää lähteneet ilmaiseksi ideoitamme tarjoamaan. Asiakkaita toki sparraamme mielellämme ilman taksamittaria. Sehän kuuluu yhteistyön luonteeseen. Eikä meillä ole mitään sitä vastaan, että spontaanisti heittelemme pelkkiä ideoita ilmaan, ilman sen kummempaa harkintaa tai vastuuta. Niitä meillä kyllä piisaa. Mutta tämä on kuitenkin liiketoimintaa ja meidän työtämme, jonka maksaville asiakkaillemme tuottamista tuloksista olemme erittäin ylpeitä. En usko, että näistä ilmaisia ideoita metsästävistä yrityksistä kukaan suostuisi meille myöskään ilmaiseksi palveluitaan tai tuotteitaan luovuttamaan. Kunnioitetaan toistemme aikaa, työtä, osaamista ja yritystoimintaa, eikös vaan?

Lue juttu Markkinointi & Mainonta -lehdestä >> 

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri