Ilmaisten ideoiden toimisto

Kirjoitimme ystäväni ja hallituskumppanimme Heidi Ekholm-Talaksen kanssa Markkinointi & Mainonta -lehden vierasblogissa julkaistun jutun ilmaisia ideoita kinuavista yrityksistä.

Juttu alkaa näin:

“Voisitteko laittaa meille vähän ideoita, miten meidän kannattaisi markkinointivestintäämme kehittää? 

“Tässä 67-sivuinen kilpailutus, johon odotamme kymmenen eri tapahtumatyypin konseptointia ja perusteluja ideoiden innovatiivisuudesta.”

“Lähettäisittekö meille vähän ideoita työnantajakuvan kehittämiseen?”

“Tulisitko vetämään muutaman tunnin setin tälläiseen meidän koulutukseen. Ei me kyllä voida maksaa mitään, mutta sä saat tästä hyvää markkinointia teidän palveluille.”

“Kiitos tarjouksesta, todella hyviä ideoita, mutta me voimme tehdä tämän itse ”ilmaiseksi” ja ottaa teiltä vaikka jonkun ohjelmasisällön tähän.”

Lukuisten, eri toimialoja edustavien ”luovien kollegoiden” kiitosten ja kommenttien perusteella voidaan todeta, että kyseessä taitaa olla varsinaisen laaja-alainen yhteinen probleema. Yhdessä kommentissa toivottiin jopa alan toimistojen yhteenliittoutumista tällaisen ongelmapesäkkeen purkamiseksi.

Toisaalta, saimme myös täysin vastakkaista palautetta:

”Idea ei ole minkään arvoista, vain toteutus on.”

Ehkä juttua kirjoittaessa olisimme voineet tarkentaa, että idealla emme tarkoittaneet spontaania ilmaan heitettyä ideaa. Tarkoitimme pyyntöjä, joskus jopa vaatimukselta kuulostavia kehoituksia tuottaa konseptinomaisia ideoita ilmaiseksi. Näiden, puhutaan selvennöksen vuoksi konsepteista, työstämiseen menee useita tunteja työaikaa ja se työaika maksaa yrittäjälle ja valuu ennen pitkää yrityksen maksavien asiakkaiden kontolle. Ei reilua.

Alkuvaiheessa mekin sorruimme tähän, mutta pariin vuoteen emme ole enää lähteneet ilmaiseksi ideoitamme tarjoamaan. Asiakkaita toki sparraamme mielellämme ilman taksamittaria. Sehän kuuluu yhteistyön luonteeseen. Eikä meillä ole mitään sitä vastaan, että spontaanisti heittelemme pelkkiä ideoita ilmaan, ilman sen kummempaa harkintaa tai vastuuta. Niitä meillä kyllä piisaa. Mutta tämä on kuitenkin liiketoimintaa ja meidän työtämme, jonka maksaville asiakkaillemme tuottamista tuloksista olemme erittäin ylpeitä. En usko, että näistä ilmaisia ideoita metsästävistä yrityksistä kukaan suostuisi meille myöskään ilmaiseksi palveluitaan tai tuotteitaan luovuttamaan. Kunnioitetaan toistemme aikaa, työtä, osaamista ja yritystoimintaa, eikös vaan?

Lue juttu Markkinointi & Mainonta -lehdestä >> 

Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa

Blog header #eminenblogissa Työntekijälähettilyys - Eminen suositukset kesälaitumille
31/05/2023

Työntekijälähettilyys – Eminen suositukset kesälaitumille

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa