Ilmaisten ideoiden toimisto

Kirjoitimme ystäväni ja hallituskumppanimme Heidi Ekholm-Talaksen kanssa Markkinointi & Mainonta -lehden vierasblogissa julkaistun jutun ilmaisia ideoita kinuavista yrityksistä.

Juttu alkaa näin:

“Voisitteko laittaa meille vähän ideoita, miten meidän kannattaisi markkinointivestintäämme kehittää? 

“Tässä 67-sivuinen kilpailutus, johon odotamme kymmenen eri tapahtumatyypin konseptointia ja perusteluja ideoiden innovatiivisuudesta.”

“Lähettäisittekö meille vähän ideoita työnantajakuvan kehittämiseen?”

“Tulisitko vetämään muutaman tunnin setin tälläiseen meidän koulutukseen. Ei me kyllä voida maksaa mitään, mutta sä saat tästä hyvää markkinointia teidän palveluille.”

“Kiitos tarjouksesta, todella hyviä ideoita, mutta me voimme tehdä tämän itse ”ilmaiseksi” ja ottaa teiltä vaikka jonkun ohjelmasisällön tähän.”

Lukuisten, eri toimialoja edustavien ”luovien kollegoiden” kiitosten ja kommenttien perusteella voidaan todeta, että kyseessä taitaa olla varsinaisen laaja-alainen yhteinen probleema. Yhdessä kommentissa toivottiin jopa alan toimistojen yhteenliittoutumista tällaisen ongelmapesäkkeen purkamiseksi.

Toisaalta, saimme myös täysin vastakkaista palautetta:

”Idea ei ole minkään arvoista, vain toteutus on.”

Ehkä juttua kirjoittaessa olisimme voineet tarkentaa, että idealla emme tarkoittaneet spontaania ilmaan heitettyä ideaa. Tarkoitimme pyyntöjä, joskus jopa vaatimukselta kuulostavia kehoituksia tuottaa konseptinomaisia ideoita ilmaiseksi. Näiden, puhutaan selvennöksen vuoksi konsepteista, työstämiseen menee useita tunteja työaikaa ja se työaika maksaa yrittäjälle ja valuu ennen pitkää yrityksen maksavien asiakkaiden kontolle. Ei reilua.

Alkuvaiheessa mekin sorruimme tähän, mutta pariin vuoteen emme ole enää lähteneet ilmaiseksi ideoitamme tarjoamaan. Asiakkaita toki sparraamme mielellämme ilman taksamittaria. Sehän kuuluu yhteistyön luonteeseen. Eikä meillä ole mitään sitä vastaan, että spontaanisti heittelemme pelkkiä ideoita ilmaan, ilman sen kummempaa harkintaa tai vastuuta. Niitä meillä kyllä piisaa. Mutta tämä on kuitenkin liiketoimintaa ja meidän työtämme, jonka maksaville asiakkaillemme tuottamista tuloksista olemme erittäin ylpeitä. En usko, että näistä ilmaisia ideoita metsästävistä yrityksistä kukaan suostuisi meille myöskään ilmaiseksi palveluitaan tai tuotteitaan luovuttamaan. Kunnioitetaan toistemme aikaa, työtä, osaamista ja yritystoimintaa, eikös vaan?

Lue juttu Markkinointi & Mainonta -lehdestä >> 

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

#emineblogs blog header Social Media Marketing in 2024 - Do's and Don'ts [Infographic]by Susanna Rantanen
11/01/2024

Social Media Marketing in 2024 – Do’s and Don’ts [Infographic]

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos