Johtaja, kohtaa sosiaalinen media avoimesti

Johtaja, kohtaa sosiaalinen media avoimesti

Johtaja, kohtaa sosiaalinen media avoimesti

Yrityksen johdon omat kokemukset ja asenteet voivat vaikuttaa konkreettisesti koko yrityksen sosiaalisen median hyödyntämiseen. Tämä asetelma on haavoittuvainen, sillä subjektiivinen kokemus voi aiheuttaa liiketoiminnan laahaamisen ja lamauttaa työyhteisöä. Kokovartalohalvaannuksen voi välttää ottamalla avoimempi asenne somen kohtaamiseen. Voit tehdä sen poimimalla kirjoituksen lopusta löytyvät muutamat täsmävinkkimme.

Mistä on kyse?

Johannes Karjula kertoi hiljattain Markkinointi & Mainonta Vieraskynä-kirjoituksessaan nimenomaan johtajan somekokemattomuuden olevan haaste tämän päivän yrityksissä. Asiakkaat ovat joka tapauksessa somessa, miksi johtajia ei tunnu kiinnostavan? Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri sen sijaan on löytänyt Twitteristä mahdollisuuden vaikuttaa: ”Johtaminen nimenomaan on viestintää, eikä sitä voi delegoida” (Kauppalehti, 6.5.2015). Hänestä somesta pois jääminen on suurempi riski kuin siinä mukana oleminen.

Aihe on kiinnittänyt huomiota asiantuntijoiden suosimassa Twitterissä, jossa asia on nostettu aiheestakin esille. Tässä muutama poiminta:

some-kokemattomuus-esim1some-kokemattomuus-esim2

some-kokemattomuus-esim3(kuvakaappaukset Twitter-keskusteluista)

>> Kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut löytyvät Twitterissä liittämällä koko URL:http://www.marmai.fi/blogit/vierasblogi/pomon+somekokemattomuus+voi+olla+este/a2304269 hakukenttään)

 

Ironista on, että koko keskustelu meni monelta yritysjohtajalta ohi juuri siksi, että he eivät ole läsnä somessa. Eikö olisikin mahtavaa olla juuri se johtaja, joka pääsee mukaan keskusteluihin ja jakamaan omia kokemuksia aiheesta kiinnostuneiden aktiivisten ihmisten kanssa? Samalla jaossa on taitavan digikeskustelijan viitta.

(tarkoituksella alleviivaava kuvakaappaus @pekkasauri Twitter-tilistä)

pekka-sauri-somejohtajuus

 

Lipsahditko kuiluun?

Let’s face it. Somea ei voi pitää enää muotioikkuna. Se on olennainen osa sisältömarkkinointia (eikä suinkaan erillinen), kuten Vapa Median Ida Hakola kirjoitti Kuningassisältöä -blogissa. Hän totesi sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median suhteen olevan symbioottinen. Ja se on työlästä! Ei ole yksinkertaista aloittaa dialogia, ryhtyä kylmiltään keskustelemaan ja luovimaan sulavasti eri kanavien ja medioiden välillä.

 

Huvista hyötyyn

Uteliaasta somen privaattikäytöstä saa lisäeväitä professionaalipuolelle. Taitojen ja kokemuksen lisäksi kertyy oivalluksia ja innostusta. Parhaimmillaan somen käyttö on rohkeaa ja intuitiivista, sellaista mistä korporatiiviset kielenkannat eivät kaiu läpi. Ajattele viestiväsi ihmisenä ihmiselle, vaikka perustelisit yhtiön kantaa. Johtaja on somessa kiinnostava arvojen, ajatusmaailman ja osaamisen edustaja, jonka sanat huomataan takuulla. Melkoinen paikka vaikuttaa.

Meillä Eminessä somen potentiaalia hyödynnetään ilokseni laajalti, samoin tehdään sisaryhtiömme Heebon puolella. Oman kokemuksen mukaan yrityksen johto näyttää esimerkkiä siihen, miten koko yrityksessä someen suhtaudutaan. Olen myös ollut töissä yrityksissä, joissa koko homma on tuntunut tuulimyllyjä vastaan taistelulta. Tämän jälkeen on ollut vapauttavaa päästä toimimaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka jakavat saman intohimon ja joiden kanssa voi kokea onnistumisen tunteita.

 

Go ”some”, like a boss

Lähde liikkeelle asiantuntijoiden kutkuttavasta keskusteluverkostosta Twitteristä, etsi ihmisiä, joita arvostat ja seuraa heitä. Katso myös, keitä ja mitä tahoja tällaiset ihmiset seuraavat. Löydät pikkuhiljaa oman verkostosi, oman äänesi ja preferenssisi. Ennen kuin huomaatkaan, käytät sujuvasti Tweetdeckiä (suosittelen!), koska haluat seurata useita eri tunnisteita, syötteitä ja tahoja. Jos sinulla on jotain sanottavaa, sano se.

 

#FF suosittelut Twitterissä

*tunniste viittaa Follow Friday:hin, jolloin perinteisesti annetaan suosituksia hyvistä Twitter-käyttäjistä

Suosittelen seuraamaan näitä johtajia Twitterissä:

@RantanenSusanna – Eminen ja Heebon toimitusjohtaja, yrittäjä Susanna muuten paljastaa tässä kirjoituksessaan miten hän käyttää Twitteriä

@pekkasauri – Helsingin apulaiskaupunginjohtaja

@SPaloheimo – Eskimo Finland strategia- ja brändijohtaja

@PeterFredman – Eskimo Finland toimitusjohtaja

@harmanen – Solteq toimitusjohtaja

@somevaari – Aku Eronen, Suomen seuratuimpia twiittaajia

@tluoma – liike-elämän pitkän linjan ammattilainen

@OlliMuurainen – Management Eventsin perustaja

@TaaviHeikkila – SOK:n pääjohtaja

@KemppainenJouni – EK:n viestintäjohtaja

 

(artikkelin kuva: Unsplash)

 

About the Author