Instagram-suunnitelma – Case Emineland – OSA 3

Instagram-suunnitelma – Case Eminelandin ensimmäistä toteutuskuukautta on seurattu tässä blogisarjassa. Lue aikaisemmista sarjassa ilmestyneistä blogiteksteistä, mistä Eminen Instagram-tilin testi-casessa oikein on ollut kysymys:

OSA 1 – Millainen Instagram-suunnitelma tehtiin?

OSA 2 – Millaisia vaikutuksia saatiin aikaan kahdessa viikossa?

Kuukauden testi-casen toteuttamisen jälkeen voidaan jo hieman tarkastella niitä konkreettisia tuloksia, joita saatiin aikaan,  sekä dataa, jonka pohjalta voimme parantaa tekemistä tulevaisuudessa. Kuukausi on tietenkin lyhyt aika suunnitelmallisessa sosiaalisen median yrityskäytössä, jota on parasta tehdä systemaattisesti ja pitkäjänteisesti.

Instagram-suunnitelma_osa3_header

 

Instagram-suunnitelma työnantajakuvan rakentamisessa

Julkaisusuunnitelman ja -kalenterin käyttö ohjaa käyttämään sosiaaliseen mediaan uppoavan työajan pelkästään hyödylliseen tekemiseen, josta syntyy oikeita tuloksia työnantajakuvan rakentamiseen. Sen vuoksi Instagram-suunnitelma kannattaa tehdä, mikäli yrityksellä on aktiivinen Instagram-tili tai suunnittelette sellaisen perustamista. Eminen tilillä suunnitelman ja kalenterin hyödyntäminen muutti tekemistä paitsi innostavampaan suuntaan, myös tuloksellisemmaksi.

Testi-casen tuloksia

Eminen Instagram-tilillä tapahtuneet muutokset liittyvät ainakin tykkääjä- ja seuraajamäärien kasvuun. Panostimme säännölliseen ja laadukkaaseen sisällöntuotantoon, joka houkutteli kuukauden aikana Eminen Instagram-tilille 20 uutta seuraajaa.

Julkaisujen orgaaninen kattavuus, eli julkaisun nähneiden henkilöiden määrä kasvoi ensimmäisen kolmen viikon ajan tasaiseen tahtiin. Neljännen viikon aikana luku kääntyi laskuun. Kokeilimme silloin sijoittaa julkaisut ajallisesti Eminen tilin parhaisiin julkaisuajankohtiin, mikä nosti jälleen kattavuutta. Yrityksen Instagram-tilin parhaimpia julkaisuaikoja kannattaa seurata Instagram-analytiikasta profiilin ylälaidasta:

Instagram_parhaat_julkaisuajankohdat

 

Instagramiin tuli vuoden alussa myös uusi ominaisuus, jonka avulla voi seurata yksittäisen kuvan analytiikkaa. Se löytyy jokaisen kuvan alta:

Instagram-suunnitelma_analytiikka

Mihin tuloksia ja havaintoja käytetään?

Tärkein testi-casemme oppi on seuraava: jotta suunnitelmallisen tekemisen tulokset voitaisiin todentaa, täytyy niitä mitata säännöllisesti. Suosittelemme seuraamaan vain sellaista analytiikkaa, josta on todella hyötyä ja jonka pohjalta voimme suoraan tehdä parannuksia tekemiseemme.

Kolme havaintoa, jotka on viety käytäntöön Eminen Instagram-viestinnässä:

  1. Tarinat pesevät yhdensuuntaisen tiedottamisen mennen tullen, minkä voi todeta eri julkaisujen saamien tykkäysmäärien perusteella. Instagram on selvästi viihteellinen kanava ja tämän huomioiminen sisällöntuotannossa kannattaa.
  2. Julkaiseminen kannattaa parhaina julkaisuaikoina, eli niinä aikoina, jolloin yleisömme on aktiivisimmillaan. Tämä näkyy selvästi julkaisujen kattavuudessa.
  3. Visuaalisuus houkuttelee. Selkeytimme sisältöjemme visuaalista linjaa, mikä on houkutellut ihmisiä Instagramissa sisältöjemme pariin. Tämä näkyy esimerkiksi seuraajamäärän kasvussa.

 

Jää seuraamaan meitä Instagramissa ja ota selvää, miten datan pohjalta tehdyt muutokset näkyvät!

 

Vinkit hyvään some-valokuvaan HR-markkinoijalle!

Instagram-sisältöjen visuaaliseen laatuun panostaminen ei vaadi sen suurempia kikkoja, ainoastaan suunnitelmallisuutta. Tässä sinulle vielä kolme vinkkiä, joiden avulla saat tuotettua laadukasta kuvasisältöä yrityksen Instagramiin:

  1. Hyvä valaistus: Toimiston keinovalot ovat usein ymmärrettävistä syistä se helpoin vaihtoehto, mutta olisiko toimistolla kuvan ottamiseen sellainen kohta, johon tulvii päivänvaloa?
  2. Kuvan kohde keskelle: Instagram rajaa kuvat profiiliin neliön muotoon. Kun kuvan kohde, kuten siinä esiintyvä henkilö on kuvan keskellä, näkyy hän myös profiilinäkymän pienessä kuvassa kokonaan. Voit myös hyödyntää Instasize-sovellusta, jonka avulla saat kuvista neliön muotoisia lisäämällä niihin erilaisia reunoja.
  3. Eri kuvakulmat: Profiilinäkymä näyttää kiinnostavalta ja houkuttelevalta, kun siinä on otettu kuvia vaihtelevasti eri kuvakulmista:

Instagram-suunnitelma_kuvakulmat

 

Hei HR somessa! Sinua saattaa kiinnostaa myös valmennuksemme>>

Blog image Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing
21/09/2024

Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing

Blog header with texh Does your career offer fix a job seeker's problem
18/09/2024

Fixing your ideal job seeker’s problem with your career offer – a paradigm shift!

These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Saattaisit pitää myös näistä
Blog image Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing
21/09/2024

Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing

Blog header with texh Does your career offer fix a job seeker's problem
18/09/2024

Fixing your ideal job seeker’s problem with your career offer – a paradigm shift!

These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram