Instagram-analytiikka – Mistä data löytyy ja mitä se meille kertoo?

Mitä Instagram-dataa kannattaa seurata ja mistä analytiikka löytyy? Jos Instagram-profiilisi on muutettu yritystiliksi, olet saanut käyttöösi muiden yritysprofiilin tuomien etujen lisäksi myös Instagram-analytiikan. Siinä missä muussakin suunnitelmallisessa ja tavoitteellisessa sosiaalisen median sisältömarkkinoinnissa, myös Instagramissa analytiikan seuraaminen kannattaa. Julkaisujen keräämien tykkäysten ja seuraajien määrä on toki helppo konsti mitata julkaisujen synnyttämää vaikutusta, muttei suinkaan ainoa seurattava. Mitä dataa siis kannattaa Instagramissa seurata ja mistä tieto löytyy?

Mistä Instagram-analytiikka löytyy ja mitä se meille kertoo?

Kun olet yrityksesi Instagram-profiilissa, löydät profiilista Kävijätiedot-nappulan. Instagram-analytiikan avatessasi löydät yhteenvedon Instagram-profiilisi sisällön, profiilissasi tehtyjen toimintojen sekä kävijöiden datasta viimeisen seitsemän päivän aikana.

Sisältö

Analytiikasta löydät tietoa yksittäisten julkaisujen menestyksestä, mutta löydät tiedot helposti myös profiilistasi kunkin julkaisun kohdalla. Voit tarkastella videoiden, kuvien ja Stories-videoiden näyttökertoja, kattavuutta ja reaktioita. Näet myös, jos julkaisujasi on tallennettu myöhempää tarkastelua varten. Julkaisujen analytiikasta näet esimerkiksi suosituimmat julkaisusi vuosi-, kuukausi- ja viikkotasolla. Näihin tietoihin tutustumalla saat arvokasta tietoa siitä, mikä seuraajiasi kiinnostaa. Näistä tiedoista voit myös päätellä, minkälainen sisältö Instagramissa ylipäätään menestyy, ja oletko onnistunut vaikuttamaan juuri tavoittelemaasi kohdeyleisöön.

Reagoi rohkeasti löytämiisi tietoihin! Muuta julkaisemasi sisällön painopisteitä tarvittaessa ja tarjoa yleisöllesi sisältöä, joka vaikuttaa ja tuottaa heille arvoa. Analytiikkaa säännöllisesti seuraamalla Instagram-käyttösi ei jää pelkäksi kuvapostailuksi vaan voit ottaa siitä kaiken hyödyn irti osana suunniteltua ja tavoitteellista HR-markkinointiasi!

Toiminta

Toimintavälilehdeltä näet kiinnostavana tietona profiilissasi tehtyjen toimintojen kannalta aktiivisimmat viikonpäivät! Näyttökertojen luku kertoo, kuinka monta kertaa julkaisusi on nähty viimeisen seitsemän päivän aikana. Samasta näet, kuinka lukumäärä on kehittynyt edeltävään viikkoon nähden. Instagramin algoritmit toimivat siten, että vuorovaikutusta synnyttäneet julkaisut saavat näyttökertoja enemmän kuin ne, jotka eivät huomattavasti synnytä yleisössä reaktioita, kuten tykkäyksiä. Näyttökertojen määrään voi vaikuttaa esimerkiksi kuvien julkaiseminen parhaina vuorokaudenaikoina, jolloin yleisö on aktiivisimmillaan. Kerron tästä lisää vielä tuonnempana!

Instagram analytiikka toiminta

Kattavuus kertoo, kuinka moni eri henkilö viimeisen seitsemän päivän aikana on nähnyt julkaisusi. Näet samasta, miten tavoitettujen ihmisten lukumäärä on kehittynyt edeltävään viikkoon verrattuna. Siitä, onko luku plussalla vai miinuksella, voi jo hieman päätellä, kuinka julkaisusi ovat onnistuneet.

Vierailut profiilissa kertovat, kuinka moni on haun kautta tai julkaisun nähtyään päätynyt katsomaan yrityksen Instagram-profiilia. Sivustoklikkaukset kertovat, kuinka monta kertaa profiilin linkkiä on klikattu.

Kohderyhmä

Seuraajaprofiili on kaikissa sosiaalisen median kanavissa tutustumisen arvoinen analytiikan peruspilari. Instagramin seuraaja-analytiikka sisältää tietoa suhteellisen tiiviissä muodossa, mutta näistä saatavilla olevista tiedoista on kuitenkin hyötyä. Seuraaja-analytiikasta käy ilmi seuraajiesi ikä- ja sukupuolijakauma sekä sijainti maittain ja kaupungeittain. Onko nykyinen yleisö juuri sitä, mitä pitäisikin?

Yksi seuraaja-analytiikan hyödyllisimmistä osioista lienee seuraajien aktiivisuus eri päivinä ja kellonaikoina. Ajoittamalla sisällön julkaisemisen Instagramissa seuraajiesi aktiivisimpiin aikoihin saat nostettua julkaisujesi näkyvyyttä helpolla ja konkreettisella tavalla.

Kiinnostaako analytiikka HR-markkinoinnissa aiheena laajemminkin? Lue nämä:

3 vinkkiä Google Analyticsin hyödyntämiseen HR-markkinoinnissa

4 vinkkiä Google Analyticsin käyttöönottoon HR-markkinoinnissa

Jäitkö miettimään, miten voit asettaa HR-markkinoinnillesi tavoitteita ja tehdä tekemisestäsi tuloksellisempaa? Kuuntele aiheeseen pureutuva Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin 15. jakso tästä>>

URL:in alla oleva artikkeli on päivitetty 21.8.2020

Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa

Blog header #eminenblogissa Työntekijälähettilyys - Eminen suositukset kesälaitumille
31/05/2023

Työntekijälähettilyys – Eminen suositukset kesälaitumille

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa