Hakukoneoptimoitu Instagram osaajamarkkinoinnissa

Hakukoneoptimoitu Instagram, eli Instagram-profiilin ja julkaisujen hakukoneoptimointi on yksi tuoreimpia Instagram-uudistuksia.

Instagram-sisältöjen ja profiilin hakukoneoptimointi on tärkeää siksi, että myös Instagramista on tullut käyttäjilleen hakukone ja kiinnostavan sisällön lähde. Yhä useampi Instagram-käyttäjä käyttää alustan hakutoimintoa löytääkseen häntä kiinnostavaa sisältöä ja profiileja. Jotta yrityksenne profiili ja sisällöt voivat osua kohdeyleisönne hakuihin, on teidänkin syytä hakukoneoptimoida sekä profiilinne että sisältönne.

Hakukoneoptimoitu sisältö kasvattaa orgaanista tavoittavuutta ja auttaa teitä löytämään uutta yleisöä ja sitouttamaan olemassa olevaa yleisöänne.

Mitä hakukoneoptimoitu Instagram tarkoittaa?

Hakukoneoptimointi on tuttua Internet-sisällön tuottajille. Sillä tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkosivuston sijoitusta Internetin hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimointia tehdessä hyödynnetään tiettyjä hakusanoja, joiden avulla hakusanoja vastaavaa sisältöä saadaan nostettua maksutta hakutulosten kärkeen.

Hakukoneoptimointi Instagramissa tarkoittaa puolestaan sitä, että sekä profiili että jokainen julkaisu sisältö optimoidaan löydettäväksi sisältöä koskevin hakusanoin. Kun kohdeyleisöönne kuuluva henkilö etsii vastaavin hakutermein sisältöä Instagramista, hänelle voidaan tarjota yrityksenne julkaisemaa, vastaavaa sisältöä.

Miten hakukoneoptimoin Instagram-profiilin ja sisällöt?

Ensinnäkin sinun tulee tietysti tietää, mitä sellaista sisältöä yrityksenne voi julkaista, joka kiinnostaa kohdeyleisöänne ja jota he Instagramista hakevat. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentajat ovat tämän selvittäneet kanssamme jo Vaikuttava Työnantajabrändi metodin mukaisen työnantajabrändin viestintästrategian tuottamisen yhteydessä.

Mikäli teillä ei ole vielä Vaikuttavaa Työnantajabrändi -strategiaa ja sen mukaan toteutettua työnantajakuvaviestinnän suunnitelmaa, ota meihin yhteyttä ja tehdään myös teille sellainen.

Teille, jotka jo tiedätte mitä sisältöä teidän kannattaa julkaista, eteneminen hakukoneoptimoituun Instagram-profiiliin ja julkaisuihin on yksinkertaista:

  1. Eriytä osaajamarkkinoinnissa, eli työnantajakuvan kehittämisessä ja rekrytointiviestinnässä käytettävä Instagram-profiili omaksi profiiliksi voidaksesi hakukoneoptimoida profiilin.
  2. Valitse profiilin nimeksi (handle) @lifeat[yrityksenne nimi]. Tämä on se muoto, jolla yrityksen uraprofiili kannattaa Instagramiin luoda. Jopa Metalla ja Googlella on juuri tämän muotoiset Instagram-uraprofiilit.
  3. Lisää bioon seuraavat tärkeimmät hakusanat: yrityskulttuuri, ura, uramahdollisuudet, työpaikat ja lifeat[yrityksenne nimi]. Tai englanniksi: careers, careeropportunities, culture, people ja lifeat[yrityksenne nimi].
  4. Sisällytä jatkossa julkaisua koskevat hakutermit ja hakusanat julkaisun kuviin, videoon ja julkaisutekstiin. Mikäli julkaiset videon, käytä hakutermejä ja hakusanaa myös puhuessasi videolla.

Kuuntele podcastimme jakso 132, jossa kerron lisää Instagramia koskevasta hakukoneoptimoinnista

#132 Instagram SEO for content creators – The basics and 4 key SEO tactics on Instagram

 

Tommi Aaltosen Kaikenkattava hakukoneoptimointi opas 2023

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri