Rekryn päättäminen – miten muotoilla hakijakokemuksen vaikein osa?

Rekryn päättäminen kunnialla valitsematta jääneille talenteille on taitolaji, joka vaatii ajatusta ja ripauksen hienovaraisuutta.

Vetovoimaisessa rekrytoinnissa torjutuksi tuleminen voi olla henkinen takaisku työnhakijalle, mutta itse torjuminen ei myöskään ole niin yksiselitteisen helppo juttu. Pikaisesti ja välinpitämättömästi muotoiltu geneerinen vastaus ei suoraan sanoen vastaa enää nykypäivän rekryviestinnän etikettiä ja talent-yleisön odotuksen mukaisia tarpeita.

Miten ilmoittaa hyvälle työnhakijalle ikävä uutinen? Tässä tekstissä keskitytään hakijan polun yhden pisteen päätökseen ja siihen, miten torjua kunnioittavasti talent, joka on yritykselle potentiaalinen tekijä tulevaisuudessa.

 

Rekryn päättäminen

Olen itse nähnyt vuosien saatossa liian monta kehnosti ilmaistua, copypastettua ja massapostitettua valintaeikohdistunutsinuun-viestiä, joiden kautta olen pohtinut, miten sen voi tehdä paremmin. Kyseessä on yksi tärkeimmistä rekrytointiprosessin viesteistä, joten eikö siihen olisi siis syytä kiinnittää huomiota?

Tässä muutama keino, joilla voit antaa toivonkipinää tulevaisuuteen ja tehdä torjuvan viestin pohjavireestä hieman positiivisemman.

Kerro, mitä talent teki hyvin ja missä hän vakuutti

Tämä vastaus on erityisen olennainen, jos talent on käynyt haastateltavana – siihen on ollut syynsä, miksi hänet on haluttu tavata. Kerro se siis hänelle. Voit kehua häntä myös niissä asioissa, joissa hän onnistui rekrytoinnissa, kuten vaikkapa hienosti hoidetussa videohaastattelussa tai näyttävän työportfolion laatimisessa. Yhtälailla tärkeää on kertoa, miksi rekrytointi hänen osaltaan päättyy. Sen voi näkökulmittaa siten, että kertoo, millä osaamisperusteilla jatkoon päässeet on valittu. Täten et arvota hakijan osaamista tylyn kuuloisesti.

Tällaiset pienet huomiot merkitsevät paljon, sillä se välittää viestin ihmiseltä ihmiselle, antaen vastaanottajalle huomioiduksi tulemisen tunteen. Samalla välität hänelle arvokasta tietoa siitä, mitä olette hänen taidoissaan arvostaneet. Näin rekryn päättäminen näyttäytyy hakijalle hieman valoisammissa tunnelmissa.

Yksi tärkeimmistä rekryprosessin viesteistä ansaitsee aikaa ja ajatusta. Sen ei pitäisi olla nopeasti hutaistu viesti, jolla rekrytoija hoitaa itselleen epämieluisen velvollisuuden alta pois.

Kutsu sisäpiiriin

Mikäli yrityksellänne on talenteille luotu Facebook- tai LinkedIn-ryhmä, jossa esimerkiksi käydään ammatillista keskustelua, jaetaan tietoa ja ilmoitetaan avoimista positioista, kannattaa edukseen rekrytoinnissa esiintynyt talent kutsua mukaan. Ei siis pyytää liittymään, vaan kutsua.

Tämän voisi muotoilla esimerkiksi seuraavasti: ”Vaikka joudumme kertomaan tämän ikävän uutisen, olet esimerkillinen alasi ammattilainen. Siksi haluaisimme kutsua sinut ryhmään, jossa kuulet ensimmäisten joukossa alan uusista tuulista, pääset verkostoitumaan ja kuulet myös avoimista, mahdollisesti sinua kiinnostavista työmahdollisuuksista meillä.”

Jos tällainen ryhmä on olemassa, kannattaa siitä tehdä talent-yleisölle relevantti infromaatiofoorumi, joka tuottaa keskustelun ja tiedon kautta välitöntä lisäarvoa jäsenilleen.

Pyydä lupaa hakemuksen säilyttämiseen

Näin annat hakijalle ”Näemme sinussa potentiaalia” -viestin ja välität mielikuvan yrityksestä, joka kasvaa ja etsii joukkoonsa juuri hänenlaisiaan tekijöitä. Näen kyseisen tekstin henkilökohtaisen kirjoittamisen erittäin tärkeänä, vaikka lähes kaikissa rekrytoinneissa kysytään nykyään lomakkeen yhteydessä lupa tietojen säilyttämiseen. Tärkeää tämä on siksi, että kommunikaatio tapahtuu jälleen kerran ihmiseltä ihmiselle.

Menettelemällä tällä tavalla annat talentille uskoa siihen, että hänen puhelimensa voi jonain päivänä soida, kun hänen osaamistaan vastaava paikka on avoinna.

Yksilöi rekryn päättäminen, jos se vain on mahdollista

Yksi tärkeimmistä rekryprosessin viesteistä ansaitsee aikaa ja ajatusta. Sen ei pitäisi olla nopeasti hutaistu viesti, jolla rekrytoija hoitaa itselleen epämieluisen velvollisuuden alta pois. Älykkäästi ja ihmisläheisesti kirjoitettu rekryprosessin päättymisviesti rakentaa työnantajamielikuvaa ja luo pitkäjänteisyyttä tuleviin rekrytarpeisiin.

Yrityksen kannalta hyväksi havaittu tulevaisuuden tekijä hakee todennäköisesti uudelleen sopivan tilaisuuden tullen, jos häntä on kohdeltu hyvin läpi matkan.

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]