Mobiilioptimoitu rekrytointi toimii digiajan vilinässä aktiiviselle työnhakijalle osana vaikuttavaa hakijakokemusta. Tässä muutamia ajatuksia, miksi rekrytointia kannattaa muotoilla mobiilikäyttäjien kokemus edellä.
Mobiili työnhaku on ilmiönä varsin tuore, kuten ovat älypuhelimetkin, mutta mobiililaitteet ovat muovanneet kokonaisvaltaisesti käyttämiämme palveluita, kuten vaikkapa verkkopankkia, Facebookia ja nettisivustoja – eikä rekrytointi ole tässä poikkeus.
Vaikuttava hakijakokemus vaatii paljon muotoilua ja suunnitelmallisuutta, mutta rekrytoinnin optimoiminen on yksi keino, jolla voit tehdä vaikutuksen talent-yleisöösi.
Aktiivinen työnhakija on hakijan polulla jo siinä vaiheessa, että hän on ryhtynyt toimiin uratarpeensa täyttämiseksi. Työnhaku ei tapahdu pelkästään tietokoneella, sillä tavoittelemasi aktiivinen talent selaa lähes varmasti uusia työpaikkoja myös mobiililaitteella. Voit parantaa hakijan polkua tarjoamalla sisällön optimaalisessa muodossa.
Tässä ideoita, miten teet talentin hakijakokemuksesta vaikuttavamman mobiilioptimoinnilla.
Mobiilioptimoitu rekrytointi – huomioi nämä
- Mobiiliin skaalautuva rekryilmoitus murtaa jään
Valtaosa nuorten aikuisten – ja myös hieman vanhempien – digitaalisesta kulutuksesta tapahtuu nykyään mobiililaitteilla. Jos esimerkiksi teet talent-yleisöllesi kohdennettua rekrytointimarkkinointia Facebookissa, ainoa oikea ratkaisu on mobiiliin skaalautuva rekrysivu toiminnallisuuksineen. Tämä erityisesti siksi, että saat työpaikkailmoituksen viestin läpi halutulle kohderyhmälle. Hyväkään kohdennus ei auta, jos ideaalin talentin mielenkiinto menetetään epämiellyttävästi skaalautuvalla sivulla.
- Hyvä teksti ja visuaalisuus antavat kipinän toimintaan
Jos selaat kännykällä yrityksesi nykyisiä työpaikkailmoituksia, mihin kiinnität huomion? Suosittelen lisäämään rekryilmoitukseen katseen kiinnittäviä kiintopisteitä, kuten informatiivisia kuvia, iskeviä väliotsikoita ja käyttää tekstin muotoilussa jopa tehokeinona erilaisia korostusvärejä.
Myös urasivun sisältö on järkevää optimoida mobiiliin ja segmentoida helposti selailtavaan muotoon. Sekä urasivun, että rekrytoinnin ydinviestien pitäisi tulla lukijalle selväksi mahdollisimman nopealla silmäilyllä.
- Helppous vetoaa
Jokainen elämässään aktiivisena työnhakijana ollut tietää sen, miten työlästä rekryilmoitukseen vastaaminen on räätälöityine ansioluetteloineen, saatekirjeineen ja nykyään myös videoesittäytymisineen. Mobiilioptimoidun rekryn funktio on madaltaa työnhakijan kynnystä spontaaniin työnhakuun. Aktiivisena työnhakijana hänellä on todennäköisesti CV ja LinkedIn-profiili päivitettynä, joten pyydä ne liitteeksi ja tarjoa mahdollisuus vastata muutamiin lyhyisiin kysymyksiin, jotka kertovat hakijan karaktääristä.
Jos yllätät aktiivisen työnhakijan näin joustavasti tarjoillulla rekrytoinnilla, moninkertaistat todennäköisyyden siihen, että hän ryhtyy harkinnasta toimintaan.
- Jäät positiivisesti mieleen
Mobiililaitteelle skaalautuva rekryilmoitus on erityisen tärkeä siksi, että tavoiteltu aktiivinen työnhakija saa informaation selkeässä muodossa. Tämän myötä työpaikkailmoitus jää myös todennäköisemmin hänen mieleensä. Varmaa on se, että työpaikkailmoitukseen siirtynyt talent ryhtyy toimiin helpommin, kun sisältö on kulutettavassa muodossa.
Vaikuttava hakijakokemus vaatii paljon muotoilua ja suunnitelmallisuutta, mutta rekrytoinnin optimoiminen on yksi keino, jolla voit tehdä vaikutuksen talent-yleisöösi. Jos ja kun he kokevat tällaisen prosessin nykyajan standardeja vastaavaksi kokemukseksi, he levittävät ammatillisessa verkossaan tätä tietoa.
Jos teet talent-yleisöllesi kohdennettua rekrytointimarkkinointia Facebookissa, ainoa oikea ratkaisu on mobiiliin skaalautuva rekrysivu toiminnallisuuksineen.
Miksi se kannattaa?
Jos et ole vielä aivan varma mobiilista työnhausta, avaa yrityksesi rekryilmoitus puhelimesi näytöllä. Kutsuisiko se sinut toimimaan aktiivisena työnhakijana ja millaisen vaikutelman sivu antaa hakijalle? Jos sivu on luettava, huolta ei ole. Jos teksti on pientä ja vaatii zoomailua, on iso riski, että tehtävään potentiaalinen talent menettää mielenkiintonsa.
Uhkakuvia ei kannata maalata siitä, että hakemusten laatu kärsii, kun ihmiset eivät panosta hakemuksiin. Mobiilioptimoidun hakemuksen voi nähdä myös niin, että talent havahtuu työpaikkailmoitukseen mobiililaitteellaan ja tekee itse hakemuksen tietokoneella.
Mobiilioptimoitu rekrysivu on tärkeä erityisesti siksi, että saat viestisi perille ja kiinnität talent-yleisön huomion vaikuttavuudella.