Mausta sisältösi ja viestisi somessa GIF-mediatiedostoilla

Mausta sisältösi ja viestisi somessa GIF-mediatiedostoilla

Mausta sisältösi ja viestisi somessa GIF-mediatiedostoilla

GIF, eli Graphic Interchange Format, on mediatiedosto, joka sisältää lyhyen, toisteisen animoidun elementin. Se on ikäänkuin valokuva, jossa on liikettä. Sekä GIF:it että emojit ovat nykyajan savumerkkejä. Niiden avulla sosiaalisessa mediassa välitettävä viesti voidaan paketoida lyhyeksi, ytimekkääksi ja tunnetilan selkeästi ilmaisevaksi viestiksi. 

GIF on lyhyempi kuin video, mutta pidempi kuin valokuva

GIF on tiedostokooltaan huomattavasti pienempi ja kevyempi, mitä video. Se on oikeastaan samankokoinen kuin valokuvat, joita tuikkaamme sosiaalisiin medioihin. Kun valokuva on staattinen, GIF on animoitu. 

Verkossa on hyvin paljon sivustoja, joilta voit ottaa käyttöösi ilmaiseksi valmiin GIF-tiedoston. 

Voit valita esimerkiksi Twitter-julkaisusi tueksi tai pääviestiksi GIF-tiedoston Twitterin tarjoamasta pankista. Sopivan kuvan löytämistä tukee ryhmittely pääotsikoittain. Haluatko tukea viestiä, josta olet itse samaa mieltä vai haluatko pyytää viestisi vastaanottajaa olemaan sinun kanssasi samaa mieltä? Kenties kommenttisi asiaan on myötähäpeä, jolloin voisit valita jonkin sopivan animoidun kuvatiedoston otsikon “Facepalm” alta. 

tunnetilojen ilmaisu

Lisää kirjallisen viestiisi aikomasi sävy

GIF-mediatiedosto ei ole mikään uusi keksintö; se keksittiin 30 vuotta sitten! Yrityskäyttöön GIF-kuvat ovat uineet vasta sosiaalisen median myötä. Eivät ne tietysti ihan kaikkiin tilanteisiin ja viesteihin sovi. Olisi haastavaa ajatella, että pörssiyhtiöiden virallisissa tiedotteissa käytettäisiin GIF-viestintää. Toisaalta olemme saaneet viime vuonna (2017) joko ihastella tai kauhistella, miten ohjelmistoyhtiö Vincit on ilakoinut pörssitiedotteidensa kanssa. Voitaneen siis sanoa, että kuivanrapsakka pörssiyhtiötiedottaminenkin voi olla yrityskulttuurinsa näköistä. 

Markkinointiviestintä on eri asia kuin virallinen tiedottaminen. Varsinkin työnantajakuvalliseen markkinointiviestintään voi erittäin hyvin antaa potkua GIF:ien avulla. Mitä oivallisemmin valittu kuva, sitä vahvemmin välittyvä viesti.

Olen itse käyttänyt GIF-mediatiedostoja erityisesti Twitter-viestinnässä. Twiitin keskimääräinen elinikä Twitterissä on vain puoli tuntia. Näin dynaamisessa mediassa välittömän huomion ja julkaisuun sitoutumisen synnyttäminen on orgaanisen näkyvyyden kannalta ensisijaisen tärkeää. Sopiva, hauskan tunnelman teksti-julkaisulle antava GIF-mediatiedosto voi olla se ratkaiseva tekijä, joka saa yleisön reagoimaan ja sitoutumaan julkaisuun.

Kuvilla ilmaisu Twitterissä

Marketing Advertising – When and how to Use GIF’s in Marketing >> 

Mausta Facebook-ryhmänne sisäistä viestintää

Facebook-ryhmissä on vastaavanlainen GIF-pankki mitä Twitterissä. Valitettavasti Facebookin GIF-pankki on ainakin tällä hetkellä ainostaan yksityiskäyttäjille ja ryhmille tarjottu ominaisuus. Facebook Sivulla tätä ominaisuutta ei ole käytettävissä.

Me käytämme GIF:ejä ahkerasti Emine-tiimin suljetussa Facebook-ryhmässä käytävässä dialogissa. Moni yritys takkuilee sisäisen viestinnän läpimenon kanssa. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän tietoa välitettävänä. Valtaosa menee henkilöstöltä ohitse, vaikka olisi minkälaiset viestinnän välineet ja sovellukset käytössä. Erityisen herkästi henkilöstö siirtyy ohituskaistalle tylsien asiaviestien kohdalla. Heitä mukaan muutama GIF ja tylsäkin viesti saa viestin läpimenoa tukevaa maustetta!

 

GIF keskustelu

Oikein valittu GIF-kuva vahvistaa viestin läpimenon aikomallasi tavalla

Kaikki me tiedämme ja olemme varmasti kokeneet kirjallisen viestinnän haastavuuden. Jokainen lukija tulkitsee sanat omalla tavallaan, vastaa sen perusteella ja taas vastaanottaja tulkitsee vastauksen omalla tavalla. Jo tässä vaiheessa voidaan olla todella kaukana siitä, mitä oikeasti tarkoitettiin puolin toisin.

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, GIF:in avulla voimme kiinnittää sanomaamme haluamamme tunnetilan ja kenties vahvistamaan viestimme läpimenoa aikomallamme tavalla.  Animoitu kuva voi värittää tylsän viestin tai keventää vaikeaa asiaa tai vahvaa mielipidettä. 

Sosiaalisten medioiden algoritmit toimivat yhä enenevissä määrin siten, että ne nostavat orgaanisesti esille vain sellaisia yritysten ja yhteisöjen julkaisuja, jotka saavat yleisön reagoimaan omalla toiminnallaan. Sosiaalisten medioiden haluamat reaktiot ovat julkaisusta tykkäämistä ja erityisesti siihen kommentoimista. Mitä kauemmin yrityksenne julkaisu saa yleisön pysymään kyseisellä sosiaalisen median alustalla (esimerkiksi Twitterissä),  ja mitä tehokkaammin julkaisu aktivoi yleisön myös ilmaisemaan itseään ja ajatuksiaan julkaisun avulla, sitä enemmän algoritmi oppii käyttäjistä. Ja tästä sosiaalinen media palkitsee meitä antamalla lisää orgaanista, eli ilmaista näkyvyyttä.

Tässä esimerkki: pelkkä tekstinä viestitty “lauantaiaamu lapsiperheessä” tuskin herättäisi vauhdikasta reagointia Twitter-yleisössäni. Mitä se edes tarkoittaa?

Twitter julkaisu

Oikean GIF-tiedoston valitseminen kirjallisen viestin tueksi välittääkin ihan eri sanoman. On todennäköisempää, että yleisöni reagoi eri tavalla GIF-kuvalla höystettyyn julkaisuun. Mitä useampi äiti tai isä yleisössäni reagoi tähän julkaisuun, sitä enemmän Twitter tätä julkaisua näyttää. Koska algoritmi tunnisti mahdollisuuden kerätä dataa käyttäjistä.

GIF twitter

 

Voisin kohta pian nähdä Twitterissä mainoksen, jossa jokin hotelliketju saattaisi mainostaa minulle ja julkaisun muille naispuolisille tykkääjille kohdennetusti esimerkiksi seuraavalla kuvitteellisella tavalla: 

“Hei äiti, mitä jos saisit nukkua yhden aamun rauhassa niin pitkään kuin jaksat? Kaikille äideille majoitus ja aamiainen huonetarjoiluna klo 12 saakka erikoishintaan…..”

Tutustu lisää:

How to make my own GIF’s >>

Kuuntele Eminen podcastista, mitä 4 julkaisutyyppiä Twitter-algoritmi rakastaa (1 niistä on GIF) >>

About the Author